ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه کشورمان گفت : بعید است کنفرانس وین درباره سوریه نتایج جدی به همراه داشته باشد.

ظریف در گفت وگو با طلال سلمان سردبیر روزنامه لبنانی السفیرکه در شماره امروز ( شنبه ) آن منتشر شد، با بیان این که « نشست وین برای حل بحران سوریه نتایجی جدی نخواهد داشت»، در باره آینده روابط ایران و آمریکا گفت که :این مسئله به چگونگی اجرای توافق هسته ای از سوی آمریکایی ها بستگی دارد».
متن کامل مصاحبه ظریف با روزنامه السفیر در پی می آید:

دلایل بی اعتمادی به آمریکا/ آینده روابط
السفیر : روابط ایران با غرب ، با آمریکا ، با روسیه ، روابط آمریکا با شما چگونه خواهد بود، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا همزمان در صفحه تلویزیون ظاهر می شوند آیا این هماهنگ شده است و ان که آیا شبیه اعلام توافق آمریکایی - ایرانی در حاشیه مذاکرات 1+5 در وین است؟

ظریف : مذاکرات ما با آمریکایی ها در واقع و فقط به پرونده هسته ای محدود بود اگر چه آمریکایی ها آماده بودند و تمایل داشتند که در مذاکرات وارد پرونده های منطقه هم بشوند، اما ما به دو دلیل آماده نبودیم و تمایل نداشتیم.
دلیل اول این که ما به آمریکایی ها اعتماد نداریم این است که آنها را به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی برای حل پرونده های منطقه جدی نمی دانیم.
دلیل دوم هم این است که ما دوست داریم مسائل و پرونده های منطقه ای را با دوستان خودمان در منطقه بررسی کنیم زیرا معتقدیم که پرونده های منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شوند.
اما در باره آینده روابط ایران و آمریکا، این مسئله به چگونگی اجرای توافق هسته ای از سوی آمریکایی ها بستگی دارد.
باید ببینیم که آیا امکان کاهش بی اعتمادی به آمریکایی ها با اجرای توافق هسته ای وجود دارد و یا نه، اما تا امروز آنچه دیده ایم این است که آمریکایی ها با وجود تلاش هایی که صورت داده اند، همچنان تحت سیطره رژیم صهیونیستی هستند.

 اروپایی ها
اما در باره کشورهای اروپایی ، اروپایی ها شرکای اصلی ما در تجارت هستند و روابط گسترده و جدی سیاسی بین ما و آنها وجود دارد اما همزمان اختلاف هایی هم داریم.
ما اکنون احساس می کنیم که اروپایی ها به همکاری با ما در پرونده های اقتصادی و منطقه ای تمایل دارند و ما نیز آماده هستیم در چارچوب اصول خود با آنها همکاری کنیم.

 روسیه
در باره روسیه ، مواضع عمومی ما بسیار نزدیک است زیرا دیدگاه ها و مواضع روس ها در خصوص پرونده های منطقه خاورمیانه بسیار اصولی تر و جدی تر از مواضع آمریکایی ها و اروپایی ها است.

فلسطین پرونده اصلی
با بیان این که «ما همچنان معتقدیم که مهمترین پرونده منطقه ما ، پرونده فلسطین است»، گفت : متاسفانه مشکلاتی بین کشورهای منطقه وجود دارد و این هدیه ای به رژیم صهیونیستی است و براین اساس همه تلاش های ما متوجه داخل منطقه است.

السفیر: از فارغ التحصیل دانشگاه ای آمریکا و شخصی که سالهای تطولانی در شهرهای آمریکا از جمله بوستون زندگی کرده است ، سئوال کردیم که شما جامعه و دولت آمریکا را به خوبی می شناسید، روشن است که شما مواضع آمریکایی ها و اروپایی ها را می شناسید و گمان می کنیم خواستید بر اساس این تباین بازی کنید، آیا اکنون با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بعداز ساعت ها و روزها کشمکش ها و چالش های طولانی احساس دوستی دارید، آیا تلاش کردید یکدیگر را بیشتر درک کنید، آیا می دانید که در یک پرونده معین واکنش های دیگری چگونه خواهد بود؟ آیا لبخندهای شما معنا دار است؟ و اما پاسخ ظریف پرتاب توپ به سوی ما بود

ظریف: شما دارای تجربه طولانی در روابط بین الملل هستید و به خوبی مسائل بین المللی را می شناسید و می دانید که نقش اشخاص محدود است.
نظریه ها در خصوص روابط بین الملل می گوید که یک روابطی وجود دارد و یک تاثیر اما این تاثیر نهایی نیست.
براین اساس احساس می کنیم که بین من و آقای کری یک فهم و درک مشترک زیادی وجود دارد اما آیا این به تغییر سیاست های آمریکا منجر می شود.
نه، احساس می کنم که آیا ممکن است در آینده آقای کری ( به تهران) سفر کند، همانطور که تقریبا همه اروپایی ها به دلیل وجود روابط ایران و اروپا به تهران آمده اند.

السفیر: آیا مرحله جدیدی از روابط بین ایران و آمریکا وجود دارد؟
ظریف: انتظار ندارم که در آینده نزدیک مسائل بین ما و آمریکا به این مرحله برسد.

السفیر: آیا این در بسته است؟
ظریف با خنده: بسته است.

السفیر: برای این که در پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما هستیم؟
ظریف: باب توبه در اسلام برای همه باز است.

السفیر: روابط بین آمریکا و رژیم صهیونیستی قدیمی و ممتاز است، اما موضع عربی ضعیف و موضع اسلامی ضعیف تر است، آیا این وضعیت به آمریکا اجازه داده است که روابطش را بدون ترس از واکنش عربی نشان دهد؟
ظریف: آمریکا قطعا نمی تواند با ایران به این گونه تعامل کند. برای ما رژیم صهیونیستی در منطقه و جنایاتی که این رژیم علیه ملت فلسطین مرتکب می شود، محوری است و بر ما تاثیر دارد، می توان گفت که اوضاع شاید برای برادران عرب ما تغییر کرده باشد اما برای ما هیچ چیز تغییر نکرده است.

السفیر: می دانیم این موضع اصولی انقلاب اسلامی ایران است که بیان کردید اما ما از سیاست عملی سخن می گوییم.
ظریف: هیچ فرقی وجود ندارد.

 سیاست های اشتباه به توسعه تروریسم در منطقه منجر شده است
السفیر: دو سال را در مذاکرات هسته ای سپری کردید؟
ظریف: ما در حیات سیاسی خود اصولی داریم، برخی از این اصول نص قاون اساسی ایران است و از جمله این اصول حمایت از ملت فلسطین ات و این اصل هیچ تغییری نکرده است.
ما معتقدیم که آمریکا در صحنه واقعیت مرتکب سیاست های اشتباهی می شود و این سیاست های اشتباه به گسترش تروریسم و تندروی در منطقه منجر شده است.
علاوه بر این ادامه جنایات رژیم صهیونیستی است.

 آمریکا مجبور است سیاست ها و مواضعش را تغییر دهد
آمریکا چاره ای ندارد باید این سیاست ها را تغییر دهد.
ما احساس می کنیم که آمریکایی ها چاره ای ندارند و باید مواضع خود را تغییر دهند، آنها در نهایت مجبور هستند مواضع و سیاست های خود را تغییر دهند حال در آینده نزدیک و یا دور.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =