ایرنا نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از تلاش های یکجانبه گرایانه آمریکا در مساله سوریه اعلام کرد: خودسری و بی توجهی واشنگتن به مواضع طرف های دیگر حل مساله سوریه، وضعیت دشواری را به وجود آورده است و مذاکرات در این زمینه را به شکست می کشاند.

به گزارش ایرنا، «ماریا زاخاروا» سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه امروز (جمعه) گفت: آمریکا در روزهای اخیر از طریق سفارت خود در مسکو به روسیه پیام داد که در وین نشست گروه های کاری در باره مساله سوریه برگزار می شود که با توجه به عدم اعلام قبلی و اینکه هیچ توافقی یا مذاکره ای در باره آن با مسکو صورت نگرفته است، نامنتظره بود.
وی با بیان این که ترکیب این گروه های کاری هم هیچ مشخص نیست، اظهار داشت: افزون بر آن، اهداف این گروه های کاری نامفهوم است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه یادآور شد: در بیانیه نشست 30 اکتبر وین که در تمام موارد آن توافق کردیم به صراحت تاکید شده است که روند حل فصل مسائل سوریه را طرف های سوری پیش می برند و مردم سوریه، سرنوشت کشور خود را تعیین خواهند کرد.
خانم زاخارووا گفت: به این ترتیب بیانیه وین مانع هر گونه تلاش برای تحمیل نسخه های خارجی است.
وی ادامه داد: در این شرایط منطقی بود که اقدامات کارشناسی توسط حامیان خارجی روند حل مساله سوریه را در چارچوب گروه های کاری سوری که به ابتکار «استفان دی میستورا» نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه در ژنو تشکیل می شود، انجام داد.
این مقام روس خاطرنشان کرد: اقدامات کارشناسان در این چارچوب در ژنو برای حل و فصل مسائل دشوار سوریه و طرح پیشنهادهای مربوطه برای بررسی به طرف های سوری سودمندتر بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین از تلاش آمریکا برای تعیین ترکیب گروه های کاری مسائل سوریه در وین هم انتقاد کرد و افزود: هیچ کس درباره ترکیب این گروه های کاری با طرف روسی مذاکره نکرده است.
وی گفت: در ترکیب هیچ یک از این گروه ها نامی از کشورهای ایران، عراق، لبنان، ایتالیا و اتحادیه اروپا بیان نشده است. در واقع درها (برای شرکت در مذاکرات) را بر روی این بازیگران که با تلاش روسیه به گروه حامیان سوریه دعوت شده بودند، بسته اند.
زاخارووا گفت: چارچوب مشارکت در نشست وین، خودسرانه از طرف آمریکا محدود و از کشورهای شرکت کننده در آن کاسته شده است و در شرایط کنونی این پرسش پیش می آید که آیا با چنین رفتاری می توان موضع سازنده و رویکرد مورد قبولی را برای حل بحران سوریه اتخاذ کرد یا این که چنین تلاشی را فقط وانمود کرد؟
وی با بیان اینکه همزمان خبرگزاری رویترز اطلاعات نادرستی را در باره سندی که مدعی شده روسیه در نشست وین پیشنهاد می کند، داده است، گفت: این خبرگزاری انگلیسی درباره این سند هیاهو راه انداخت که با اعتراض وزارت خارجه روسیه مواجه شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسئول دفتر خبرگزاری رویترز در توضیح اشتباه منبع سند روسی خبر اعلام کرد که مطلب در دفتر مرکزی لندن تنظیم شده و نمایندگی رویترز در مسکو هیچ دخالتی نداشته است که در این صورت باید پرسید 50 خبرنگار این خبرگزاری در مسکو چه کاری دارند؟
زاخارووا در پایان سخنان خود خواستار رفتار سنجیده و متوازن شرکت کنندگان در نشست وین و دوری از رویکرد یکجانبه گرایانه شد و گفت: باید به توافق های به دست آمده پایبند بود و هیات روسیه که فردا در نشست وین شرکت می کند چنین روحیه ای خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، دور جدید گفت و گوهای وین درباره حل و فصل بحران سوریه در حالی برگزار می شود که قرار است «حسین امیر عبداللهیان» به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور یابد.
دور نخست گفت و گوهای سیاسی برای حل بحران سوریه با حضور روسیه، آمریکا، عربستان و ترکیه برگزار شد و پس از آن، «سرگئی لاوروف» گزارشی از آن نشست به وزیر امور خارجه کشورمان ارائه کرد.
دور دوم این نشست در حالی برگزار شد که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان به نمایندگی از ایران در آن حضور یافت و ناظران مسائل منطقه، نفس حضور ایران در این دور از گفت و گوها را مثبت ارزیابی کردند.
این در حالی است که طی ماه های گذشته مقامات غربی بارها بر ضرورت حضور ایران در نشست های مربوط به حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید کرده اند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =