ایرنا نوشت: کمتر از یک هفته پس از بازگشت «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان به هندوستان، منابع افغان اعلام کردند که نخست وزیر هند بزودی به کابل سفر می کند.

به گزارش ایرنا، سفر «نارندرا مودی» به افغانستان برای نخستین بار در طول 14 سال گذشته پس از برکناری طالبان از حکومت در این کشور و حتی دهه های گذشته خواهد بود.
منابع افغان گفتند که مقام های دو کشور در حال بررسی جزئیات برنامه سفر نخست وزیر هندوستان به افغانستان هستند.
سخنگوی مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان هفته گذشته سفری دو روزه به دهلی نو انجام داد و علاوه بر دیدار با همتای هندی خود، با شماری از مقام های بلند پایه هند در باره همکاری های نظامی به ویژه کمک های دهلی نو برای تقویت نیروهای هوایی کابل، گفت و گو کرد.
منابع افغان گفتند که در سفر اتمر به هندوستان، طرفین همچنین در باره تحویل چهار فروند بالگرد بمب افکن «ام ای 25» هند به افغانستان گفت و گو شده است.
«تواب غورزنگ»، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که کابل و دهلی نو در سفر اتمر به آن کشور در باره مبارزه مشترک علیه تروریسم و کمک های امنیتی و اقتصادی هند به افغانستان، گفت و گو کرده اند.
رسانه های هند، پیش از سفر اتمر به دهلی نو گزارش دادند که هند چهار فروند هواپیمای جنگی MI25 به افغانستان کمک می کند. کابل پیش از این هم در سال ۲۰۱۳ میلادی از دهلی نو تقاضای کمک نظامی کرده بود، اما بی پاسخ مانده بود.
افغانستان، به موازات کاهش همکاری های امنیتی و سیاسی با اسلام آباد، رقیب دیرینه دهلی نو، به هندوستان، نزدیک شده است و نمایندگان مجلس افغانستان، از گسترش همکاری های امنیتی با هند استقبال کرده اند.
کارشناسان افغان می گویند اهمیت افغانستان برای هندوستان، مانند اهمیت پاکستان برای چین است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =