ایرنا نوشت: «استفان دیون» وزیر امور خارجه کانادا گفت: کانادا نقش سازنده تری در تعامل با ایران و روسیه ایفا خواهد کرد.

دیون روز چهارشنبه در گفت و گو با پایگاه اینترنتی «اوتاوا سیتیزن» افزود: در این تعامل احتیاط و محافظه کاری همچنان به عنوان رویکرد اصلی دولت اوتاوا خواهد بود.
وی تاکید کرد: دولت لیبرال جدید کانادا در صورت تهدید شدن صلح در خاورمیانه، ابایی از انتقاد کردن از اسرائیل نیز نخواهد داشت.
دیون درخواست کانادا برای احراز یک کرسی در شورای امنیت سازمان ملل را رد نکرد و در این زمینه گفت: نمی توانم بگویم که چه موقع این درخواست دوباره در شورا مطرح خواهد شد اما بی تردید باید به این موضوع توجه داشت که جهان به نقش اصلی کانادا در روند تصیم گیری ها نیاز دارد.
در سال 2010 درخواست کانادا برای احراز یک کرسی در شورای امنیت رد شد. این امر عمدتا به دلیل مخالفت با سیاست خارجی دولت محافظه کار کانادا قلمداد شد.
نخست وزیرجدید کانادا با این حال وعده تعامل دوباره با سازمان ملل و درخواست دوباره دولتش متبوعش برای کسب کرسی در شورا را نشانه علاقه مندی دولت جدید کانادا به این سازمان خواند.
یکی از نخستین وعده های «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا پس از روی کار آمدنش در ماه گذشته این بود که کانادا پس از یک دوره حاکمیت محافظه کارانه و در دولت لیبرال وی، «موضع ملایم و سازنده تری» در جهان ایفا خواهد کرد. دیون به عنوان وزیر خارجه جدید ترودو وظیفه خواهد داشت که چنین دیدگاهی را اجرایی کند.
از رویکردهای دولت محافظه کار قبلی کانادا در قبال امور بین المللی، اتخاذ موضع سختگیرانه در مقابل کشورهایی بود که این کشور آنها را دشمن می پنداشت. چنین رویکردی، شامل قطع روابط دیپلماتیک با ایران در سپتامبر 2012 (شهریور 91) بود.
نخستین وعده ترودو در ژوئن (خرداد) گذشته این بود که دولت لیبرالش در صورت پیروزی در انتخابات بار دیگر با ایران تعامل خواهد داشت. وی گفت تعامل دوباره با ایران جزو برنامه هایش است... و این رویکرد سایر کشورهای گروه هفت نیز هست.
وی گفت که اگر ما با تهران گفت و گو نکنیم، چطور می توانیم به کشورهای منطقه کمک کنیم.
دیون افزود: 'اعضای دولت جدید کانادا هنوز به طور دقیق چگونگی تعامل دوباره با ایران را بررسی نکرده اند، به ویژه با توجه به این که دولت قبلی کانادا، ایران را در فهرست حامیان تروریستی اش قرار داده بود.
وی تاکید کرد که این رویکرد دولت کانادا در تعامل دوباره با ایران با «مقدار زیادی احتیاط» همراه خواهد بود. اما مساله بسیار مهم و اساسی این است که ما نیاز داریم بیش از گذشته با حکومت هایی که با آنها مشکل داشتیم، تعامل داشته باشیم.
وزیر خارجه کانادا همچنین اشاره کرد که کشورش به زودی رویکردی جدید در قبال روسیه به کار خواهد بست.
وی توضیح داد که ترودو از دولت روسیه با توجه به اقداماتش در اوکراین راضی نیست و دولت جدید این مساله را در موضع گیری اش در قبال مسکو تکرار خواهد کرد اما کانادا باید همچنین به فکر منافع ملی اش باشد زیرا روسیه در منطقه قطب شمال همسایه مااست.
دولت قبلی کانادا موضع سختگیرانه تری نسبت به آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی در قبال روسیه اتخاذ کرد و همه معاهداتش با مسکو را به بهانه الحاق کریمه به روسیه و حمایت این کشور از مخالفان شرق اوکراین تعلیق کرد.
دیون از بیان این که آیا مقامات کانادایی با همتایان روس خود بار دیگر مذاکره خواهند کرد یا نه، خودداری کرد. این مساله را «ژان کرتین» نخست وزیر اسبق (2003-1993) قبلا خواستار شده بود.
وزیر خارجه جدید کانادا با این حال گفت که با وجود تداوم تعامل آمریکا و شرکای گروه هفت با کرملین، روسیه تعهد کمتری را در قبال کمک به اوکراین داشته است و ما این را می دانیم.
وی افزود: نخست وزیر بسیار مصمم است که به نتایج مثبتی درباره اوکراین دست یابد اما در روابط با روسیه تلاش خواهد کرد از بهترین روش این کار را انجام دهد.
دولت محافظه کار قبلی کانادا از حامیان پر و پا قرص رژیم صهیونیستی بود. «استفان هارپر» نخست وزیر وقت کانادا گفته بود که 'اسرائیل دوست بهتری به غیر از کانادا در عرصه جهانی ندارد' و در هر حال تلاش می کرد که از انتقاد کردن از رژیم صهیونیستی خودداری کند.
دیون، رژیم صهیونیستی را یک «دوست» و «همپیمان» خواند اما گفت که شالوده تعامل دولت کانادا در خاورمیانه را یافتن راه حلی پایدار تشکیل می دهد زیرا «اسرائیل نیز از صلح نفع خواهد برد.»
وی افزود: تعامل با اسرائیل، شامل مخالفت با شهرک سازی ها در اراضی... فلسطینی ها خواهد بود. سیاست رسمی کانادا این است که شهرک سازی ها کمکی به صلح نمی کند و من مشکلی با تکرار این قضیه ندارم. این سیاستی است که همه کشورهای گروه هفت نیز آن را دنبال می کنند و کانادا دست کم در دولت ترودو از بیان این مساله مشکلی ندارد که شهرک سازی ها کمکی به صلح نخواهد کرد و ما علاقه مند هستیم که سیاست شهرک سازی ها متوقف شود.
دیون در عین حال از کمپین بین المللی برای تحریم 'کالاها و خدمات اسرائیلی' موسوم به «بایکوت،منع سرمایه گذاری و تحریم» انتقاد کرد. دولت محافظه کار کانادا نیز از مخالفان جدی این کمپین بود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =