ایرنا نوشت: شورای عالی انتخابات ترکیه روز پنجشنبه با اعلام نتایج رسمی انتخابات دهم آبان روند تشکیل کابینه جدید این کشور را آغاز کرد.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه حزب عدالت و توسعه با 317 کرسی در مجلس 550 نفره ترکیه حق تشکیل کابینه جدید را به دست آورده است.
در بیانیه شورای عالی انتخابات که پس از پایان بررسی اعتراضات احزاب به نتایج انتخابات صادر شد، آمده است: حزب جمهوریخواه خلق 134 کرسی، دموکراتیک خلق ها( حزب کردی) 59 کرسی و حرکت ملی نیز 40 کرسی را از آن خود کرده اند.
طبق قانون پس از گذشت پنج روز از اعلام نتیجه رسمی انتخابات از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه، مجلس این کشور به ریاست مسن ترین نماینده تشکیل جلسه خواهد داد.
بر اساس قانون، پس از انتخاب رئیس و اعضای جدید هیات رئیسه مجلس ترکیه، رئیس جمهوری، رهبر حزب پیروز در انتخابات را مامور تشکیل دولت جدید می کند.
احمد داود اوغلو رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه قرار است دولت جدید ترکیه را تشکیل دهد.
داود اوغلو در پی پیروزی در انتخابات اخیر ترکیه گفته است که مردم ترکیه این موضوع را مشاهده کردند، چه کسی صادقانه برای این کشور تلاش و فداکاری می کند.
وی اضافه کرد: مردم ترکیه نشان دادند که خواستار ثبات، اعتماد و روند آشتی هستند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز گفت: پیروزی حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات نشان دهنده حمایت مردم از آرامش و ثبات در فضای سیاسی است.
مخالفان کرد و صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب کردی دمکراتیک خلق ها که با 59 نماینده وارد مجلس ترکیه شدند، مدعی هستند که انتخابات عادلانه نبوده و دولت در پنج ماه گذشته با وارد کردن جامعه به یک جو امنیتی و نظامی (ایجاد درگیری های نظامی با 'پ.ک.ک') توانست مردم را به انتخاب یکی از دو گزینه ادامه درگیری های خونین و ناامنی و یا به قدرت رسیدن دوباره حزب حاکم مجبور کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =