تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر الصاق برچست بر روی کالاهایی که در شهرک نشین های صهیونیستی در کرانه باختری و چند منطقه اشغالی دیگر تولید شده اند با واکنش منفی و خشمگین تلاویو مواجه شده است.

رضا مهربانی: تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر الصاق برچست بر روی کالاهایی که در شهرک نشین های صهیونیستی در کرانه باختری و چند منطقه اشغالی دیگر تولید شده اند با واکنش منفی و خشمگین تلاویو مواجه شده است.

به گزارش خبرآنلاین اتحادیه اروپا در اقدامی اعتراض آمیز به روند اشغالگری رژیم صهیونیستی قانونی را به اجرا می گذارد که مبنی بر آن کلیه کالاهایی که از مناطق اشغال شده از خاک فلسطین پس از 1967 تولید و به اروپا صادر شده برچست زده می شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه روی این برچسب ها عبارت " تولید شده در شهرک نشین های اسرائیلی" یا "تولید شده در شهرک نشین های ساکن در زمین های اشغالی فلسطین" نقش می بندد.
اتحادیه اروپا قصد دارد با این روش کمپینی را علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی راه بیندازد. این تصمیم ماه ها است که مورد مناقشه است و راه حلی میانه و مورد قبول همه کشورهای عضو اتحادیه محسوب می شود. پیش از این برخی از کشورهای اتحادیه اروپا خواستار تحریم کلی کالاهای اسرائیلی شده بودند.
با این همه لابی صهونیست ها و اسرائیل مانع از تصویب این طرح شد و در عوض اتحادیه اروپا تصمیم به نصب این برچسب ها بر روی کالاهای تولید شده در مناطق اشغالی شد.
کالاهایی شامل نصب برچست میشوند که در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن، بیت المقدس شرقی، نواحی کوچکی از غزه که همچنان در اشغال شهرک نشین های صهونیست است و بلندی های جولان که نظام بین الملل همچنان سوریه را مالک این اراضی می داند تولید شده باشند
با این همه رژیم صهیونیستی ادعا کرده است که این روش توهین آمیز است و حتی از تحریم کلی کالاهای این رژیم در اتحادیه اروپا نیز بدتر است.
برخی دیگر از مقامات صهیونیست اما نگران هستند که برچسب زدن بر روی کالاهای تولید شده در شهرک های صهیونیست نشین، تحریم کالاها را آسان سازد و فراتر از آن الگویی برای سایر کشورهای دیگر جهان شود که این محصولات به آنها صادر می شود.
اتحادیه اروپا در پاسخ به این ادعاها گفته است که این اقدام سیاسی نبوده و فقط یک اقدام فنی است و هدف از آن صرفا تسهیل تشخیص کالاها برای شهروندان اروپایی است که بدانند کالایی که قصد خرید آن را دارند در شهرک های اسرائیلی تولید می شوند و آنگاه انتخاب با آنها خواهد بود که این محصولات که در زمین های اشغالی تولید شده را بخرند یا نه.
مردم اتحادیه اروپا بیش از آمریکا نسبت به اشغال زمین های فلسطینی ها در اسرائیل معترض ونگران هستند و این امر می تواند به آنها کمک کند تا از این طریق اعتراض خود را به ادامه اشغال زمین های فلسطینیان توسط این رژِم و شهرک های صهیونیست نشین نشان دهند.
این تصمیم هرچقدر مسئولان اسرائیلی را نگران کرده است، فعالان حامی فلسطین را خوشحال کرده و سبب می شود آن را یک پیروزی برای خود به حساب بیاورند. در این حال اتحادیه اروپا اعلام کرد این اقدام فنی و بدور از سیاست است.
اما این توضیح اتحادیه اروپا برای اقدامی که در 27 کشور عضو به اجرا در آمده است خشم اسرائیلی ها را کاهش نداده است. بنیامین نتانیاهو این اقدام اتحادیه اروپا را شرم آور خوانده و آن را یادآور رفتارهای تبعیض آمیز گذشته اروپا در برخورد با یهودیان دانسته است.
رژیم صهیونیستی پیشتر و قبل از به اجرا در آمدن این تصمیم سفرهای زیادی به پایتخت های کشورهای اروپایی انجام داده بودند تا مانع از اجرای آن شوند. اما موفق به جلوگیری از این اقدام نشدند.
عمده کالاهایی که از این مناطق به اروپا صادر می شود شامل انواع میوه ها ، شراب، زیتون و گوشت است. به گزارش بی بی سی بلندی های جولان یکی از خوش آب وهوا ترین مناطق منطقه است که سالانه شهرک نشین های ساکن در این مناطق اشغالی محصولات باغات خود را بسته بندی کرده و به اروپا صادر می کنند.
عامل دیگری که باعث نگرانی تلایو شده است بعد دیپلماتیک این اقدام اتحادیه اروپا است که علنا حاکمیت این رژیم بر این مناطق را انکار می کند. این موضوع همانگونه که نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم به آن اشاره کرده بود برای تلاویو تاثیر اقتصادی زیادی به همراه نخواهد داشت و بالعکس ضربه حیثیتی و دیپلماتیک بزرگی است که به رژیم صهیونیستی وارد می شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =