شیعیان افغاستان در پایتخت این کشور در اعتراض به جنایت اخیر داعش در ولایت زابل تظاهرات کردند.

فریبا پژوه: در چند روز گذشته بخش هایی از افغانستان و به ویژه شهر کابل دستخوش نآ ارامی های زیادی بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این نارامی ها پس از آن آغاز شد که در روز یکشنبه مقامات محلی مقام‌های محلی ولایت زابل در جنوب افغانستان اعلام کردند که نیروهای داعش هفت نفر ازغیرنظامیانی و شهروندان را که در اسفند ماه سال گذشته به گروگان گرفته بودند، سر بریده‌اند.
قرار بود کشته شدگان که در بین آنها 2 زن و یک دختر 9 ساله به نام شکریه تبسم نیز بوده است در ولایت غزنی، به خاک سپرده شوند اما پس از اصرار بسیاری از شهروندان به خصوص هزاره‌ها در پایتخت صبح چهارشنبه معترضان به این اتفاق، اجساد گروگان‌های سربریده را که سه‌شنبه شب از زابل به غزنی انتقال داده شد، به کابل آوردند.

اجساد یک شب در منطقه غرب کابل که بیشتر شیعه نشین است باقی ماند و بسیاری از مردم با ایحاد صف های طولانی و روشن کردن شمع به استقبال شهدا آمدند. روز گذشته نیز مردم کابل در اجتماعی هزاران نفری - 50 تا 60 هزار- پیکرها را با خود به مقابل دروازه‌های ارگ ریاست جمهوری بردند. معترضان در مقابل ارگ ریاست جمهوری ایستادند و شروع به شعار دادن کردند وخواستار استعفای حکومت وحدت ملی شدند. بخش اعظم شعارهای شرکت کنندگان در این راهپیمایی اشرف غنی رییس جمهور را هدف قرار میداد.

معترضان روز گذشته توانستند با ورود به محوطه اداره امور در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری به ورودی اصلی ارگ نزدیک شوند و سربازان به معترضین شلیک کردند. گفته می شود 8 تا 10 تن از معترضان در اثر تیر اندازی ها زخمی شدند.
پس از فشارهای بسیار بر کاخ ریاست جمهوری که توسط "ستاد دادخواهی ملی برای قربانیان خشونت" شکل گرفته است، روز گذشته محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، با حضور در تلویزیون ملی افغانستان، خطاب به تظاهرکنندگان گفت که ما مصمم هستیم انتقام خون هموطنان خود را بگیریم. او همچینین در پاسخ به شعارهای معترضین گفت: "شعار مرگ بر دولت" کمک به دشمن است.

وی گفت که در جریان تظاهرات روز گذشته نیروهای امنیتی سه بار از انفجار انتحاری در بین جمعیت جلوگیری کردند.
در پایان روز، در حالی که صدها تن از تظاهرکنندگان در دروازه ورودی اصلی ارگ حضور داشتند، هیئتی از سوی آنها برای مذاکره و طرح پیشنهادات به داخل ارگ ریاست جمهوری رفت و مذاکرات بین حکومت وحدت ملی و نمایندگان معترضین همچنان ادامه دارد.
این در حالی است صدها تن از معترضین شب گذشته را پشت دیوار های ارگ و در زیر باران گذراندند. در اعتراض به این مساله و بی توجهی دولت به آزادی گروگانها، آصف آشنا معاون سخنگوی دکتر عبداله، رییس هیات اجرایی افغانستان نیز استعفا کرد.

از سوی دیگر روز گذشته مجلس نمایندگان افغانستان در جلسه عمومی خود موضوع کشته شدن گروگان‌های افغان در ولایت زابل را شدیدا محکوم کرد. در پایان این نشست اعلامیه‌ای از سوی مجلس نمایندگان منتشر شد و حکومت وحدت ملی را به بی تفاوتی در آزادی گروگان ها متهم کرد.

در این اعلامیه آمده که کشته شدن هفت شهروند افغان در ولایت زابل، زنگ خطری برای رهبران دولت افغانستان بود.
نمایندگان مجلس می‌گویند نمایندگان بارها از نهادهای امنیتی خواهان اقدامات لازم برای رهایی گروگان‌ها شدند اما شاهد بی‌تفاوتی حکومت بود.
امروز قرار است اعتراضات در استان های بامیان، هرات و غزنی ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر ژنرال جان کمبل فرمانده کل نیروهای آمریکایی در افغانستان تظاهرات روز گذشته در کابل را فرصتی برای وحدت مردم افغانستان دانشت و گفت که این می تواند فرصتی برای همدلی دانشت و گفت که نیروهای امنیتی افغانستان می توانند پاسخ دندان شکنی به مخالفان مسلح بدهند.

5252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =