تسنیم نوشت: تعدادی از دانشمندان و دانشگاهیان پیشروی انگلیسی هشدار دادند که خروج این کشور از اتحادیه اروپا باعث تضعیف اعتبار جهانی دانشگاهای انگلیسی و کاهش بودجه‌های پژوهشی تخصیص یافته به آن‌ها می‌شود.

به گزارش گاردین، تعدادی از دانشمندان و دانشگاهیان پیشروی انگلیسی اعلام کردند که خروج این کشور از اتحادیه اروپا می‌تواند نتایج فاجعه‌باری برای دانشگاه‌ها و پژوهش‌های علمی این کشور داشته باشند. این افراد هشدار دادند که چنین امری ده‌ها میلیون پوند هزینه در بر خواهد داشت و باعث می‌شود که موسسات علمی پیشروی انگلیسی برای رقابت در عرصه جهانی دچار چالش شده و به تقلا بیافتند.

معاونان رؤسای دانشگاه‌های انگلیسی نیز نسبت به خسارت‌های اجتناب‌ناپذیر این خروج برای مؤسسات آموزشی و پژوهشی هشدار داده و اعلام کردند عضویت در اتحادیه اروپا عاملی حیاتی برای اعتبار جهانی دانشگاه‌های انگلیسی است.

دانشمندانی از رشته‌های گوناگون همچون علوم اعصاب، ستاره‌شناسی، روبوتیک، ایمنی‌شناسی، فیزیک ذرات، کشاورزی پایدار، زیست‌شناسی مولکولی، نانوفناوری، سرطان و پرتودرمانی اعلام کرده‌اند که «خروج انگلیس از اتحادیه اروپا» می‌تواند به کاهش بودجه‌های دانشگاهی منجر شده که در نتیجه آن جذب، به کارگیری و حفظ استعدادهای برتر علمی سخت‌تر می‌شود و همکاری‌های بین بخشی در حوزه پژوهشی‌های علمی را فلج می‌کند.

هرچند هنوز مشخص نیست که این کشور در اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند یا خیر، اما بسیاری از دانشگاهیان و دانشمندان در گفتگو با گاردین بدترین سناریو را پیش کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها به نمونه سوئیس اشاره می‌کنند، کشوری غیرعضو اتحادیه اروپا که سال گذشته و پس از محدود کردن حرکت و نقل و انتقال آزاد شهروندان اروپایی، شاهد کاهش بسیار شدید بودجه‌های تخصیص یافته از سوی اتحادیه اروپا برای انجام تحقیقات علمی در این کشور بود.

308308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =