ایرنا نوشت:معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: لایحه شفاف سازی منابع و هزینه های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات امروز با امضای رئیس جمهوری با قید دو فوریت به مجلس ارسال شد که در جلسه آینده مجلس شورای اسلامی اعلام وصول می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری افزود: این لایحه هفته گذشته در هیات دولت تصویب شد و ما درخواست دو فوریت کردیم.
وی اظهار داشت: محتوای لایحه این است که هزینه تبلیغات نامزدها و احزاب شفاف سازی شود که از چه منبعی و چه میزانی است، زیرا در فصل انتخابات، تبلیغات متفاوتی انجام می شود، برخی نامزدها بسیار گسترده و بعضا اسراف آمیز تبلیغاتی را انجام می دهند و شبهاتی در ذهن مردم شکل می گیرد که این پول تبلیغات از کجا تامین می شود؟
معاون امور مجلس رئیس جمهور ادامه داد: این لایحه در صورتی که تصویب شود، امکان شفاف سازی میزان هزینه های انتخاباتی و منابع مالی نامزدها را فراهم می کند و برای کمیسیون ماده 10 احزاب هم این امکان به وجود می آید که بر هزینه های تبلیغاتی انتخاباتی احزاب و گروه ها نظارت کنند.
انصاری تصریح کرد که این لایحه گامی به سمت شفاف سازی تبلیغات انتخاباتی است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این لایحه بر تایید صلاحیت نامزدها تاثیر خواهد داشت؟ گفت: نه این لایحه ربطی به این موضوع ندارد، ما که نمی خواهیم محدودیت ایجاد کنیم به همین جهت هیچ سقفی هم در نظر گرفته نشده است، موضوع این است که مشخص شود یک داوطلب چه مقدار هزینه کرده است.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: البته قانون تبلیغات انتخابات، قانون جداگانه ای است و ربطی به این موضوع ندارد، طبعا کاندیداها ملزم هستند در محدوده قانون انتخابات و قانون تبلیغات انتخابات فعالیت کنند، این لایحه صرفا ناظر بر این است که منابع و مصارف مالی تبلیغات انتخاباتی شفاف شود.

انصاری درباره سخنان رئیس جمهوری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه درباره نقض حقوق مطبوعات و اینکه آیا درخواست رئیس جمهوری پیگیری حقوقی می شود؟ گفت: سخنان آقای رئیس جمهوری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات امسال به عنوان منشور آزادی رسانه و اخلاق رسانه می تواند مبنای کار رسانه ها،دولت و وزارت ارشاد و همچنین مبنای اصلاح قانون مطبوعات و رسانه قرار گیرد.
وی ادامه داد: آنچه رئیس جمهوری مطرح کردند، متکی بر مبانی حقوقی محکم، مبتنی بر قانون اساسی و حقوق شهروندی بود و من بسیار متاسف شدم از اینکه این سخنان کاملا حقوقی و منطقی مورد بی مهری برخی قرار گرفته و احیانا برخی، انتقادات دلسوزانه آقای رئیس جمهوری را به خود گرفته اند. رئیس جمهوری تاکید کرد: دفاع از حریم رسانه ها و مطبوعات کشور و دفاع از آزادی آنها، در واقع دفاع از شادابی و سرزندگی سیاسی و اجتماعی جامعه است، مطبوعات و رسانه ها مجاری تنفسی هر جامعه هستند و هر تلاشی برای محدود کردن این مجاری تنفسی، در واقع تلاش برای محدود کردن عرصه زندگی و نشاط سیاسی جامعه است.
انصاری اضافه کرد: انتظاری که از رئیس جمهوری حقوقدان هم می رفت، همین بود که با ادبیات حقوقی و مبانی حقوقی از مهمترین حق شهروندی که آگاهی و کسب اطلاع است و از ابزار آگاهی رسانی به جامعه، دفاع قوی و حقوقی محکم کنند.
وی خاطرنشان کرد: البته رئیس جمهوری انتظارهای خودشان را هم داشتند، نسبت به برخی رسانه ها که حریم رسانه را پاس نمی دارند و آن را به بداخلاقی ها و بی اخلاقی های سیاسی، تهمت زدن، افترا و نشر اکاذیب و سایر اقدامات مجرمانه آلوده می کنند؛ و ایشان به درستی گفتند که این نوع اقدامات نمی تواند قابل حمایت باشد یا از کنارش به سادگی بگذریم، به ویژه اگر اقدامات مجرمانه مطبوعاتی و رسانه ای با پول بیت المال و مردم باشد. نمی شود با پول مردم علیه مردم توطئه کرد. این حرف کاملا حقوقی و منطقی بود.
معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: حتما باید مجموعه 10- 12 محوری سخنرانی دکتر روحانی بود که روزنامه اعتماد با ابتکار جالب، آنها را با عنوان قانون مطبوعات آقای روحانی لیست و چاپ کرد، پیگیری کنیم اگر جایی مشکل اجرایی دارد، برطرف و اگر نیاز به اصلاح قانون مقررات دارد، اصلاح کنیم.

انصاری با بیان اینکه در آستانه انتخابات، فضای سیاسی کشور نیازمند آزادی بیشتر رسانه ای است، گفت: محدودیت هایی که این روزها ایجاد می شود، استقبال مناسبی از انتخابات آینده نیست.
وی افزود: امیدوارم این جریان متوقف شود و امنیت خبرنگاران و اصحاب رسانه بیش از پیش مورد تاکید قرار گیرد و قوه محترم قضائیه هم به عنوان نگهبان حقوق اساسی مردم، بیشتر دغدغه آزادی مطبوعات را داشته باشد.

معاون امور مجلس رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که برخی نماینده ها گفته بودند که جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس پابرجاست و برگزار می شود، گفت: کار آن کمیسیون پایان یافته است، شاید دوستان کمیسیون به لحاظ فردی و علاقه شخصی خود مایل باشند، دور هم بنشینند، صحبت کنند، کسی نمی تواند مانع شود اما کمیسیون به لحاظ حقوقی پایان یافته است.
انصاری یادآور شد: طبق آیین نامه داخلی مجلس برای موضوع خاصی که کمیسیون تشکیل می شود، با پایان آن موضوع، کمیسیون هم تمام شده است، این مساله هم در آیین نامه داخلی مجلس هست و شیوه و روال مجلس هم همین بوده است.

17214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =