ایرنا نوشت: پایگاه خبری اخبارالساعه امارات روز چهارشنبه در خبری به نقل از کارتر وزیر دفاع آمریکا خطاب به عرب های خلیج فارس نوشت: خودتان کارهای خودتان را انجام دهید و ارتش تان را خودتان آموزش بدهید.

براساس این خبر، کارتر وزیر دفاع آمریکا کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: این کشورها سلاح هایی می خرند که به آن نیاز ندارند، آنها انبوه سلاح های هوایی و زمینی خریداری می کنند اما در آموزش نیروهای نظامی خود برای آموزش ویژه استفاده از آنها کوتاهی می کنند.

این پایگاه خبری همچنین در این خبر به نقل از عبدالله الشایجی استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت در تشریح پیام دستگاه دیپلماسی اوباما به عرب ها که بر زبان کارتر وزیر دفاعش جاری شد نوشت: با اینکه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قراردادهای میلیاردی خرید انواع سلاح را با آمریکا امضا کرده و می کنند اما وزیر دفاع این کشور عرب ها را با این سخنانش مورد انتقاد قرار داده است.

کارتر افزود: کشورهای عربی همانند ایران که در صحنه های عملی نبرد مانند عراق، سوریه، لبنان و غیره فعالیت می کند، مشارکت فعال ندارند.

وزیر دفاع آمریکا افزود: کشورهای عرب خلیج فارس و ترکیه از ما می خواهند که با دشمنانشان در منطقه و کسانی که منافع آنها و نه منافع ما را تهدید می کنند بجنگیم و دشمن باشیم.
او افزود: هم پیمانان عرب ما باید در آموزش نیروهای ویژه و زمینی خود بیشتر تلاش کنند نه اینکه از ما بخواهند با دشمنانشان بجنگیم یا اینکه تنها سلاح ها و هواپیماهای جنگی فراوانی بخرند که به آن نیازی ندارند.

کشورهای عرب خلیج فارس طی سال های گذشته حجم عظیمی از درآمدهای سرشار از فروش نفت خود را برای خرید تجهیزات نظامی هزینه کرده اند بطوری که گزارش های بین المللی بطور شفاف بیانگر آن است که ابوظبی و ریاض از بزرگترین پایتخت های کشورهای جهان هستند که از سال 2010 میلادی تاکنون به خرید و واردات انواع سلاح اقدام کرده اند.

ولع بی حد و مرز کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات به خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی، این منطقه را به یکی از مطرح ترین بازارهای جهان برای تولیدکنندگان سلاح تبدیل کرده است.

عربستان که از فروردین گذشته با تشکیل ائتلافی از 9 کشور عربی دیگر از جمله امارات حمله به یمن را به بهانه بازگردان منصور هادی رییس جمهور مستعفی آغاز کرد تاکنون میلیاردها دلار برای خرید سلاح و فرو ریختن آنها بر سر مردم بی گناه این کشور و نیز دادن رشوه به ابرقدرت ها به عنوان حق السکوت در قبال جنایت های جنگی هزینه کرده و با کسری بودجه مواجه شده است.

این کشور میلیاردها دلار از صندوق ذخیره ارزی خود در خارج و داخل برداشت کرده اما همچنان به خرید سلاح های بیشتر و قدرت طلبی در منطقه می اندیشد و بخصوص پس از امضای توافق هسته ای ایران با کشورهای غربی، رویکرد خود را به افزایش قدرت و خودنمایی نظامی در منطقه خلیج فارس تقویت کرده است.

کشورهای عرب خلیج فارس بخصوص عربستان و امارات که در جنگ علیه مردم یمن مشارکت فعالی دارند قراردادهای دهها میلیاردی با آمریکا، انگلیس و فرانسه امضا کرده اند.

عربستان تنها در سال ٢٠١٤ میلادی، هند را در خرید تسلیحات پشت سر گذاشت و به بزرگ ترین وارد کننده سلاح و تجهیزات نظامی تبدیل شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    14 1
    عرب ها حال ندارند از جاشون تکان بخورند. فقط نفت می فروشند و برای محافظت خودشان عده ای ابله را تبدیل به تروریست می کنند.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    1 1
    لفقط عقل و شعور و استعداد رو نمیتونن وارد کنن :