تسنیم نوشت: عربستان سعودی پیش نویس قطعنامه ای را علیه ایران و روسیه به کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد ارایه کرد که با محکومیت و انتقاد شدید نمایندگان ایران و روسیه روبرو شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رویترز، ، دیپلماتها گفتند عربستان سعودی پیش نویس قطعنامه ای را به کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد ارایه کرد که آنچه را به زعم خود دخالت ایران و روسیه در سوریه خوانده است، محکوم می کند.

عربستان این پیش نویس قطعنامه غیرالزام آور را با همکاری قطر و برخی کشورهای عربی، آمریکا ، انگلیس و فرانسه و کشورهای اروپایی دیگری تدوین و در جریان نشست کمیته سوم مجمع عمومی ارایه کرد که روی حقوق بشر تمرکز کرد.

برپایه این گزارش، رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه های مشابهی درخصوص ایران و کره شمالی و میانمار در روزهای آینده انجام خواهد شد.

این پیش نویس قطعنامه ارایه شده نامی از روسیه نمی برد بلکه در متن آن آمده است که "سازمان ملل همه حملات علیه مخالفان سوری میانه رو را محکوم و خواهان توافق این حملات است که به سود داعش و سایر گروههای تروریستی نظیر جبهه النصره می باشد".

درحالی که دولت سوریه تاکید کرده است که در حملات خود در سوریه مواضع گروه تروریستی داعش را هدف قرار می دهد اما مسئولان غربی مدعی هستند که 80 درصد این حمله علیه مواضع مخالفان سوریه به اصطلاح میانه رو صورت می گرد که مورد حمایت این کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی بویژه عربستان و قطر و نیز ترکیه هستند.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای از این پیش نویس قطعنامه انتقاد کرد و گفت که نه عربستان و نه قطر حق ندارند درباره حقوق بشر حرف بزنند.

وی افزود: پیش نویس این قطعنامه تلاشی برای سیاسی کردن اوضاع انسانی در سوریه است.

برپایه این گزارش، این پیش نویس قطعنامه "وجود همه جنگجویان خارجی در سوریه و نیروهای خارجی که در این کشور به نیابت از نظام سوریه می جنگند را محکوم می‌کند".

این پیش نویس از شبه نظامیان خارجی در سوریه می خواهد که فورا این کشور را ترک کنند. این پیش نویس همچنین از دولت سوریه و بشار اسد رئیس جمهور این کشور انتقاد می کند.

این پیش نویس همچنین از "استفاده بی رویه از زور علیه غیرنظامیان سوری و کشته شدن بیش از 250 هزار نفر در جریان جنگ جاری در این کشور" سخن گفته است.

برپایه این گزارش، پیش‌بینی می شود که پیش نویس این قطعنامه هفته آینده به رای گذاشته شود. این رای گیری بعد از نشست وزیران خارجه درباره سوریه در وین انجام خواهد شد که آمریکا، روسیه و قدرتهای دیگر این هفته برگزار خواهند کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    19 2
    خوب روسیه اگه رفیق ماست و متحد استراتيیک قطعنامه رو وتو کنه ولی من فکر نکنم چون اگه متحد استراتيیک بود اون کاغذپاره ها رو وتو میکرد ما تو دنیا تنهاییم نه متحد استراتيیک داریم نه ایدئولوژیک تا کی به خودمون بیائیم فکری برای این وضعیت بکنیم خدا میدونه
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    20 4
    ميكروب اومده از بهداشت صحبت مي كنه
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    10 2
    چقدر این سعودی ها وقیح و پررو هستند خودتان یمن را نابود کردید بعد از ایران ایراد می گیرید که جلوی وحشیهای داعش رو گرفته
  • حسن A1 ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
    6 2
    بابااين. مسولين عربستان فكرميكنن دوران جاهليت دوباره زنده شده گويا اصلا دوست ندارن دست ازخوى جاهليتشان بردارن بازور دلارهاى نفتى وازجيب مردم مظلوم زجركشيده اصراردارن برگردن به همان دوران جاهليت روزبروز نسل جديد ال سعود جاهلتر ميشن ايناديگهءءءءءءءشورشودراوردن