واحدمرکزی خبر نوشت: به نوشته یک روزنامه انگلیسی ، در بازرسی چمدان های مسافران در فرودگاه بندر شرم الشیخ مصر، از بمب یاب های تقلبی انگلیسی استفاده می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، روزنامه دیلی میل نوشت بمب یاب های تقلبی که زمانی حتی در پیدا کردن توپ های گلف نیز ناتوان بودند، اکنون در فرودگاه شرم الشیخ مصر و ظاهرا برای یافتن مواد منفجره مورد استفاده قرار می گیرد.
به نوشته این روزنامه این اسباب بازی های الکترونیکی را ارتش مصر در اختیار نیروهای پلیس و ماموران امنیتی در هتل ها و فرودگاه ها گذارده در حالی که تقلبی بودن این بمب یاب ها قبلا ثابت و در شماری از کشورها همچون عراق، خسارات جانی و مالی فراوان بر جا گذاشته است.
دیلی میل نوشت در حالی که گفته می شود ممکن است هواپیمای مسافربری روسیه با قرار دادن بمب در میان چمدان ها سرنگون شده باشد، دلخوشی مقامات امنیتی مصر به بمب یاب تقلبی انگلیسی ها شگفت آور است.
در اردیبهشت سال 1392، جیمز مک کورمیک (James McCormick) بازرگان انگلیسی به اتهام فروش دستگاه بمب‌یاب تقلبی به کشورهای مختلف و از جمله عراق به 10 سال زندان محکوم شد و اعضای هیئت منصفه به اتفاق آرا او را در اتهام کلاهبرداری و به خطر انداختن جان مردم گناهکار شناختند.
قاضی دادگاه هنگام صدور رای خود تاکید کرد: دستگاه‌هایی که به عنوان بمب یاب به مشتریان فروخته شده اند، به خاطر بی اثر بودن، اطمینان خاطر غلطی را به استفاده کنندگان خود می دادند و به همین دلیل جان افراد بی گناه را به خطر می‌انداختند.
جیمز مک کورمیک، ساکن شهر سامرست، در جنوب انگلیس متهم شد که در اواخر دهه 2000 میلادی با فروش هزاران دستگاه بمب یاب تقلبی، بیش از 50 میلیون پوند درآمد نامشروع کسب کرده است. محصولات شرکت وی به کشورهایی مثل عراق، افغانستان، عربستان، گرجستان، بلژیک و نیجر فروخته شده و در بسیاری از پست های بازرسی و گیت های امنیتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
بر اساس محتویات پرونده، مک کورمیک در سال های 2008 تا 2010 شش هزار دستگاه از این بمب یاب های تقلبی را به قیمت بیش از 38 میلیون پوند به دولت عراق فروخته بود. وی مدعی بود که این دستگاه ها ‌قادرند علاوه بر بمب و مواد منفجره، انواع فلزات، عاج فیل، مواد مخدر و حتی اسکناس‌های 100 دلاری را شناسایی و کشف کنند.
نماینده دادستانی انگلیس در جریان این محاکمه با احضار شاهدان و کارشناسان مختلف به اعضای هیئت منصفه دادگاه نشان داد این دستگاه‌ها به هیچ وجه کارایی ندارند و کاملا تقلبی اند.
بر اساس محتویات پرونده، در داخل این دستگاه‌های به اصطلاح پیشرفته، فقط یک دستگاه ساده که برای پیدا کردن توپ گلف استفاده می‌شود، کار گذاشته شده است. نماینده دادستان گفت: مک کورمیک این دستگاه‌های ساده توپ یاب گلف را به قیمت 20 دلار از آمریکا وارد می‌کرد و سپس هریک از آن ها را با قرار دادن در داخل یک قاب جدید به عنوان بمب یاب پیشرفته به قیمت چند هزار و حتی ده ها هزار دلار می‌فروخت.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =