۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵

ایرنا نوشت: فاجعه تکان دهنده سربریدن چهار مرد، دو زن و یک نوجوان 15 ساله در استان زابل افغانستان، سیل انتقادها را به سوی دولت به راه انداخته است. این انتقادهای بی پرده می تواند هزینه های سنگینی برای دولتی داشته باشد که در نبردی سخت با مخالفان مسلح، دسته و پنجه نرم می کند.

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری افغانستان گفته است که «محمد اشرف غنی»، با محکومیت این فاجعه، آن را نشانه ضعف دشمن دانسته است و شورای امنیت افغانستان در نشست ویژه ای به این موضوع رسیدگی خواهد کرد، اما گسترش انتقادها به حدی است که به نظر می رسد فقط با محکومیت ها و برپایی نشست های ویژه، فروکش نخواهد کرد.

رسانه های افغانستان امروز - سه شنبه - از محتوای بیانیه های مقام های بلندپایه دولتی در محکومیت سربریدن گروگان ها در استان جنوبی زابل افغانستان، انتقاد کردند و نوشتند که این بیانیه ها بیشتر شبیه اطلاعیه های نهادهای مدنی است و شباهتی به مواضع مقام های عالی رتبه و پاسخگو ندارد.

شبکه های اجتماعی در دو روز گذشته نیز آکنده از انتقاد از مقام های بلندپایه افغانستان، به ویژه رئیس جمهوری و «عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت وحدت ملی شده و برخی از کاربران با واژه های نامناسب، از وضعیت موجود در افغانستان شکایت کرده اند و مدعی هستند که وضعیت امنیتی این کشور پس از روی کار آمدن دولت جدید، وخیم تر شده است.
مسوولان محلی نیز می گویند مقام های دولت وحدت ملی افغانستان، وعده برقراری امنیت و انجام عملیات علیه گروگان گیران را دادند. «نورالحق علومی» وزیر کشور با سفر به استان غزنی تعهد کرد که امنیت را به منطقه بازخواهد گرداند، اما به وعده خود عمل نکرد و این موضوع به تشدید و تداوم گروگان گیری و آدم ربایی در مناطق مختلف به ویژه جاده ها منجر شد.
دولت افغانستان، هفته گذشته نیز در قبال واقعه سنگسار «رخشانه» دختر جوانی که برای رهایی از ازدواج اجباری با یک مرد مسن، همراه فردی از خانه فرار کرد و چند کیلومتر آن طرف تر، به دست عده ای گرفتار شد. او را به طالبان سپردند و طالبان نیز با تشکیل دادگاه صحرایی، حکم به سنگسار وی و شلاق مرد همراه وی داد.
درگیری ها در اغلب استان های افغانستان، آدم ربایی ها و عملیات انتحاری با وجود حضور بیش از 10 هزار نیروی خارجی در این کشور افزایش یافته و دولت وحدت ملی افغانستان را در شرایط دشواری قرار داده است. گروه طالبان همزمان با ایجاد انشعاب در این گروه، در چهار سوی شمال، جنوب، شرق و غرب دست به عملیات زده و بنا به گفته مقام های اطلاعاتی این کشور، گروه تروریستی داعش و القاعده در حال انسجام بخشی نیروهای خود هستند.
وضعیت موجود، مردم را بیش از پیش نگران کرده است و هر روز خیل عظیمی از جوانان به صورت دسته جمعی کشور را ترک می کنند و راه اندازی کمپین ها و اندرزهای علمای مساجد و توصیه های خیرخواهانه مسوولان بلندپایه کشور نتوانسته است مانع از این مهاجرت های دسته جمعی شود.
آگاهان می گویند دولت وحدت ملی توان از بین بردن گروه های تروریستی را در مناطق مختلف دارد، اما فساد اداری، ستون پنجم و کشمکش مقام های بلندپایه برای انتصاب مسوولان محلی، مانع اقتدار دولت شده است و اگر این روند ادامه یابد، سرنوشت جامعه در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت.
تروریست ها چند ماه قبل، 31 مسافر را در مسیر شاهراه «کابل - قندهار» ربودند و پس از آن، 13 مسافر را در مسیرهای «جاغوری - زابل» و «جاغوری - غزنی» به گروگان گرفتند. دولت توانست 19 نفر از 31 گروگان را آزاد کند و از سرنوشت بقیه اطلاعی در دست نیست.
هفت نفر از 13 گروگان بعدی نیز دو روز قبل سربریده شدند. هنوز هیچ گروهی مسوولیت ربودن این گروگان ها را به عهده نگرفته است، اما طالبان، گروه تروریستی و الحادی داعش و گروه تروریستی موسوم به جنبش اسلامی ازبکستان در این منطقه حضور دارند.
این گروه ها تاکنون مسوولیت کشتن گروگان ها را نپذیرفته اند، اما طالبان شاخه «اختر محمد منصور» اعلام کرده است که این گروگان ها در دست افراد وابسته به داعش بوده اند. این افراد پس از کشتن گروگان ها، به طالبان پیوستند و طالبان نیز هشت نفر از آنان را که در کشتن گروگان ها دست داشته اند، اعدام کرد.
«مهمند حسرتیار»، فرماندار شهرستان «ارغنداب» زابل تایید کرده است که یکی از فرماندهان داعش به نام «اکرام» با افراد خود که در میان آنان، عاملان قتل این هفت مسافر نیز بوده اند، به گروه «منصور» پیوسته اند و برخی از مناطق شهرستان ارغنداب که قبلا در اختیار داعش بود، در حال حاضر در کنترل نیروهای «منصور» قرار دارد.
افراد وابسته به داعش قصد داشتند با کشتن این هفت مسافر که از قوم هزاره بودند به اختلاف های قومی و مذهبی در منطقه دامن بزنند که به گفته مقام های افغان با هوشیاری قوم هزاره، آنان در رسیدن به اهداف خود ناکام ماندند.
اکثریت قریب به اتفاق قوم هزاره افغانستان را شیعیان تشکیل می دهند.
«عبدالرشید دوستم» معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در پیام تسلیت خود به مناسبت قتل این هفت مسافر تاکید کرد که دشمنان ما باید بدانند که با اینگونه کشتار ها نمی توانند شیرازه وحدت و همبستگی میان اقوام را از بین ببرند و مردم این سرزمین با هوشیاری، توطئه های دشمنان را خنثی می کنند.
دامن زدن به اختلاف های قومی یکی از برنامه های اصلی داعش و سایر گروه های تروریستی در منطقه است و این تلاش ها در شرایطی صورت می گیرد که در دولت وحدت ملی افغانستان به ریاست اشرف غنی برای نخستین بار، چهره هایی از اقوام مختلف در قدرت سیاسی این کشور سهم دارند. دشمنان صلح و ثبات در افغانستان، به دنبال تضعیف پایه های چنین دولتی از طریق ایجاد اختلاف های قومی و دامن زدن به ناامنی هستند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =