۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۹

ایسنا نوشت: نتایج تازه از انتخابات میانمار نشان می‌دهد که اپوزیسیون کنترل بیشتر مناطق و همچنین تشکیل دولت آتی را به دست گرفته و همین امر اختیارات گسترده‌ای را برای "آنگ سان سوچی" و تغییر چشم‌انداز سیاسی میانمار به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حزب حاکم میانمار که از خونتای سابق تشکیل شد و از سوی افسران نظامی بازنشسته رهبری می‌شود، روز دوشنبه به شکست در انتخابات اذعان کرد؛ این نقطه عطف مهمی در مسیر ناهموار میانمار برای عبور از دیکتاتوری به سمت دموکراسی محسوب می‌شود.

نتایجی که کمیسیون انتخابات میانمار اعلام کرد، نشان می‌دهد که حزب اتحادیه همبستگی و توسعه نه تنها در انتخابات ضربه خورده بلکه متحمل شکست سنگینی شد. لیگ ملی برای دموکراسی متعلق به آنگ سان سوچی نیز گفته است که نتایج نشان می‌دهد که آنها بیش از دو سوم کرسی‌های مجلس سفلی پارلمان را بدست می‌گیرند و این میزان برای تشکیل اولین دولت منتخب دموکراتیک میانمار از اوایل دهه 60 میلادی کافی خواهد بود.

کمیسیون انتخابات اعلام کرد، لیگ ملی برای دموکراسی (NLD) توانسته تا 49 کرسی از مجموع 54 کرسی اعلام شده برای مجلس سفلی 440 کرسی‌ را در دست بگیرد. بر اساس قانون اساسی که به دست خونتای سابق میانمار تدوین شده، یک چهارم کرسی‌ها (25 درصد) غیر منتخب و متعلق به نظامیان است. نتایج رسمی نشان می‌دهد که انتخابات روز یکشنبه برای حزب سوچی با پیروزی چشمگیری در مجلس‌های منطقه‌ای همراه بود و آنها توانستند تاکنون 97 کرسی از مجموع 107 کرسی اعلام شده برای قانونگذاران محلی را در دست بگیرند و حزب حاکم (USDP) تنها سه کرسی بدست آورده است.

با وجود پیروزی حزب سوچی در انتخابات، ارتش همچنان قدرتی توانمند به حساب می‌آید. علاوه بر اینکه آنها یک سری از کرسی‌های پارلمان را از قبل برای خود تضمین کرده‌اند، رئیس کل قوا روسای سه وزارت‌خانه قدرتمند با بودجه بالا را که شامل وزارت کشور، دفاع و امنیت مرزی می‌شود، خودش نامزد می‌کند و همچنین قانون اساسی این حق را به آنها داده تا در شرایط خاص دولت را اداره کنند.

گرچه ارتش میانمار نتایج انتخابات را پذیرفته است اما تحلیلگران معتقدند که یک دوره بی‌ثباتی احتمالا بر میانمار چیره خواهد شد چراکه مشخص نیست سوچی چگونه می‌خواهد قدرت را با ژنرال‌ها به اشتراک بگذارد. واشنگتن روز دوشنبه با استقبال از نتایج انتخابات میانمار، این پیروزی را به مردم این کشور تبریک گفت اما تاکید کرد که به دقت روند دموکراتیک میانمار را پیش از تسهیل تحریم‌های بیشتر نظارت می‌کند. دنیل راسل‌، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا گفت که پس از پنجاه سال دیکتاتوری نظامی، روند دموکراتیک در برمه آغاز شده اما به گفته وی بخش دشواری در پیش رو باقی مانده است.

در همین حال یک گروه حقوق بشری مستقر در واشنگتن نسبت به وقوع تنش‌های قومی و مذهبی در میانمار هشدار داده است. این گروه موسوم به "اتحاد برای پایان نسل‌کشی" تاکید دارد که جامعه بین‌الملل به دقت شرایط در میانمار را که حدود 500 هزار رای‌دهنده واجد شرایط از اقلیت مسلمان 3 / 1 میلیونی روهینجا نتوانستند در رای‌گیری شرکت کنند، زیر نظر داشته باشند.

در بیانیه این گروه حقوق بشری آمده است: نمی‌توان فضای مسموم علیه مسلمانان و خصوصا اقلیت روهینجا را با برگزاری یک انتخابات زدود. در پی انتخابات ممکن است شرایط بی‌ثبات و خطرناکی ایجاد شد که نهایتا به خشونت در راستای منافع نظامیان برسد. جامعه بین‌الملل باید به دقت شرایط میانمار را در نظر داشته باشد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =