ایرنا نوشت: پاکستان برای نخستین بار از وزیر امور خارجه هند دعوت کرده است تا در یک کنفرانس مهم منطقه ای درخصوص اوضاع افغانستان که قرار است کمتر از یک ماه آینده در سطح وزیران امور خارجه یا نمایندگان آنان، به میزبانی اسلام آباد برگزار شود، شرکت کند.

کنفرانس معروف به 'پروسه استانبول، قلب آسیا' که سال گذشته نیز به میزبانی پاکستان برگزار شد، بیش از هر موضوع دیگر، به مسایل و اوضاع افغانستان می پردازد.
در سال جاری نیز پاکستان علاوه بر هند، از 25 کشور دیگر منطقه ای از جمله ایران، روسیه، چین، ترکیه و عربستان هم برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده است.
هنوز دهلی نو به دعوت رسمی اسلام آباد پاسخ نداده است. در صورتی که خانم 'سوشما سوراج' وزیر خارجه هند در کنفرانس قلب آسیا به میزبانی پاکستان شرکت کند، این حضور می تواند تا حد زیادی باعث کاسته شدن از تنش های فعلی موجود میان هند و پاکستان باشد.
کمتر از یک ماه گذشته که محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان به آمریکا سفر کرد، مقامات آمریکایی از او و همچنین از هند خواستند تا تلاش کنند اختلاف ها و تنش های خود را از طریق مذاکره حل و فصل کنند.
همچنین دعوت از هند برای مشارکت در کنفرانس قلب آسیا، حاکی از اهمیت نقش این کشور درخصوص اوضاع افغانستان است و حضور آن می تواند در این نشست موثر باشد.
این کنفرانس کمتر از یک ماه آینده و درحالی برگزار می شود که تنش های سیاسی و اختلاف ها میان پاکستان و افغانستان هم به شدت افزایش یافته است. همچنین اختلاف های درون گروهی میان طالبان افغانستان هم بیش از هرزمان دیگر تشدید شده و حتی دو جناح مخالف و موافق 'ملا اختر منصور' رهبر جدید طالبان، در روزهای اخیر عملا با یکدیگر به شدت درگیر شده اند.
در چنین شرایط سختی، کنفرانس قلب آسیا که بدون تردید تلاش برای ازسرگرفته شدن مذاکرات صلح افغانستان، نخستین هدف آن خواهد بود، کار آسانی پیش رو نخواهد داشت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =