سید حسین موسویان در کنفرانس کانون وکلای جهان، سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در مورد سلاحهای کشتار جمعی و توافق هسته ای ایران و قدرتهای جهانی سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدحسین موسویان، عضو تیم پیشین هسته‌ ای کشورمان در کنفرانس بزرگترین کانون وکلای جهان در واشینگتن دربارۀ سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در مورد سلاحهای کشتار جمعی و توافق هسته ای ایران و قدرتهای جهانی سخنرانی کرد.

گفتنی است کنفرانس سالیانه کانون وکلای آمریکا در واشینگتن برگزار شد. این کانون با 400 هزار عضو، بزرگترین کانون وکلای جهان است و عنوان امسال کنفرانس در مورد "قوانین امنیت ملی" بود. بیش از 600 تن از قضات،وکلا،حقوقدانان،متخصصین امنیت ملی در این نشست دوروزه حضور یافتند.

سخنگوی پیشین پرونده هسته ای ایران گفت: 36 سال است که آمریکا و غرب ایران را در زمینه سلاحهای کشتار جمعی متهم میکنند. اجازه بدهید چند حقیقت در مورد استراتژی ایران در مورد سلاحهای هسته ای، شیمیایی و بیولوژیک و توافق هسته ای بین ایران و قدرتهای جهانی را به اطلاع شما برسانم:

1- ایران عضو معاهده هسته ای موسوم به ان پی تی، کنوانسیون سلاحهای شیمیایی، کنوانسیون سلاحهای بیولوژیک و معاهده منع آزمایش سلاح هسته ای است.

2-به جز موضوع هسته ای، سازمانهای اجرایی معاهدات و کنوانسیونهای مذکور هیچ مشکلی با ایران در مورد اجرای این معاهدات نداشته و هیچ اتهامی را هم متوجه ایران ندانسته اند.

3- از سال 2003 که بحران هسته ای ایران آغاز شد، آژانس بین المللی انرژی اتمی بیشترین بازرسیهای تاریخ خود را از ایران بعمل آورد و هیچگاه نیر انحراف برنامه هسته ای ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای را تایید نکرد.

4-ابهامات اصلی در برنامه هسته ای ایران مربوط به گذشته و دهه 1980 است و نه برنامه جاری هسته ای ایران.

5-رهبر عالی مذهبی-سیاسی ایران طی یک فتوای دینی، ساخت و استفاده از کلیه سلاحهای کشتار جمعی را حرام اعلام کرده است.

6- مرجعیت شیعه در مورد حرمت ساخت و استفاده از سلاحهای کشتارجمعی اجماع نظر دارد لاکن علمای اهل سنت اختلاف نظر دارند.

7- ایران بزرگترین قربانی سلاحهای شیمیایی در جهان است. صدام حسین با کمک آمریکا و اروپا در دوران تجاوز به خاک ایران، از سلاح شیمیایی استفاده کرد و بیش از 100000 ایرانی را کشته و مجروح کرد. اما ایران از سلاح شیمیایی برای مقابل به مثل استفاده نکرد چون از نظر دینی آن را حرام میدانست.

8- ایران مبتکر طرح خاورمیانه بدون سلاح هسته ای است که برای اولین بار در سال 1974پیشنهاد کرد. ایران از ابتدا از طرح خاورمیانه بدون کلیه سلاحهای هسته ای نیز حمایت کرده است.

9- ایران معتقد است که تنها اسراییل سلاحهای کشتار جمعی و هسته ای دارد و مانع اصلی تحقق طرحهای خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و کشتار جمعی است.قدرتهای جهانی هم با این دو طرح استراتژیک صرفا بازی میکنند آنهم بخاطر حمایت از سلاحهای کشتارجمعی اسراییل.

10-ایران معتقد است که آمریکا و سایر قدرتهای جهانی ناقض اصلی معاهده ان پی تی هستند زیرا نه تنها ساحهای هسته ای خود را امحاء نکرده بلکه توان بمب هسته ای خود را تقویت و با کشورهای سازنده بمب هسته ای مثل هند و پاکستان و اسراییل رابطه استراتژیک هم برقرار کرده اند.

11- این توافق جامعترین توافقی است که در تاریخ عدم اشاعه سلاح هسته ای بدست آمده،
12- شامل حداکثر تعهدات معهده ان پی تی و مقررات آژانس است و عالیترین سطح راستی آزمایی را در بر گرفته است،
13- توافق بدین دلیل بدست آمد که استراتژی آمریکا در مورد جنگ و تحریم شکست خورد،
14- اگر اصول این توافق توسط سایرکشورهای منطقه اجراء شود، طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای عملا تحقق خواهد یافت.
15- اجرای کامل این توافق ، در را برای همکاری در مورد حل و فصل بحرانهای منطقه باز خواهد کرد.

در ادامه دیو جوناس،( Dave Jonas) مدیر سابق سازمان ملی امنیت هسته ای آمریکا در مخالفت با سخنان موسویان گفت: 

1- با این توافق آمریکا هم غنی سازی ایران را پذیرفت و هم با رفع تحریمها ی ایران موافقت کرد.این یک باخت تاریخی برای آمریکاست.

2-آمریکا برای ایجاد اجماع جهانی برای کشاندن ایران به شورای امنیت سازمان ملل و تحریمها سالها سرمایه گذاری کرده بود که با این توافق همه چیز را به باد داد.

3-آمریکا با پذیرش غنی سازی و آب سنگین ایران، در واقع هردومسیر ساخت بمب هسته ای را در اختیار ایران باقی گذاشت.

4-توافق هسته ای معادلات منطقه را به نفع ایران و به ضرر اسراییل و متحدان عرب بویژه عربستان تغییر داد.

5-توافق هسته ای در یکسال آینده 150 میلیارد دلار در اختیار دولت ایران قرار میدهد که موجب سلطه ایران بر منطقه خواهد شد.
6- با توافق هسته ای، در حقیقت آمریکا یک رژیم تروریستی وناقض بزرگ حقوق بشر را از سقوط رهانید.

7-قطعنامه های تحریم سازمان ملل علیه ایران ، قوانین آمره جهانی بودند که با توافق هسته ای تماما نقض شد.

سید حسین موسویان در پاسخ به اتهامات وارد شده علیه ایران در این نشست گفت: 

موسویان در پاسخ به اتهامات سخنرانان به ایران در مورد تروریسم خطاب به حقوقدانان آمریکا گفت: دولت شما دولت ایران را یک دولت تروریست میخواند. اگر با طرف ایرانی بنشینید میتوانند 300 روز بدون توقف برای شما دلیل و مدرک بیاورید که آمریکا بزرگترین حامی تروریست در جهان است. ایران معتقد است گروههای تروریستی تکفیری کنونی مثل القاعده و داعش و بوکوحرام و جبهه النصره ساخته و پرداخته آمریکاست.برای آمریکا و همه جهان هم روشن است که متحدین آمریکا در منطقه پشتوانه ایدئولوژیک ومالی و تسلیحاتی تروریستهای تکفیری هستند.

دبیر پیشین دبیر خانه شورای امنیت ملی ایرن همچنین در مورد اتهامات حقوق بشری گفت:

آمریکا ایران را در زمینه حقوق بشر محکوم میکند اما ایران معتقد است که اساسا آمریکا صلاحیت ادعای حقوق بشر و دموکراسی در منطقه را ندارد چون در 60 سال گذشته از رژیمهای دیکتاتور و فاسد در خاورمیانه با دموکراسی زیرصفرحمایت کرده است.

سخنگوی پیشین هسته ای همچنین در مورد این ادعا که برجام ناقض مقررات جهانی است گفت:

برای مخالفین برجام در آمریکا مقررات بین المللی مطرح نیست بلکه برای آنها خواست سیاسی اسراییل ملاک است. زیرا در موضوع هسته ای معاهده ان پی تی قانون بین الملل است و برجام در برگیرنده تعهدات حداکثرب ایران در چهارچوب این معاهده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    4 0
    این اقا به تنهایی به اندازه یک وزارت خارجه فعاله و از منافع کشور دفاع میکنه. خدا خیرش بده.
  • مرتضی A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    2 0
    جدا اینجاست که باید تفاوت اشخاص دیده شود