ایسنا نوشت: رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال 1429 جمعیت سالمند ایران به 25 درصد رسیده و با جمعیت زیر 15 سال برابر خواهد شد.

انوشیروان محسنی بندپی در همایش «کارگاه تخصصی محیط دوستدار سالمند» عنوان کرد: وقتی امید به زندگی در کشور افزایش یابد جمعیت سالمند نیز افزایش خواهد یافت؛ در حال حاضر شش میلیون و 200 هزار نفر جمعیت سالمند کشور را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: نباید گمان کنیم دوره سالمندی دوره خلوت نشینی و گوشه گیری است بلکه باید فعالیت‌های سالمند در این دوره در عرصه‌های مختلف ادامه یابد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: باید از تجربیات و اندیشه سالمندان استفاده کنیم و در این بین در برنامه ششم توسعه باید شاخص‌های سالمندی در کشور تدوین شود تا بتوان برای این گروه با برنامه‌ریزی‌های مدون تصمیم گیری کنیم.

بندپی همچنین عنوان کرد:‌ در گذشته 70 درصد از جمعیت روستایی بودند اما اکنون رشد شهرنشینی به 72 درصد رسیده است و این مسئله خود پیامدهایی را به دنبال داشته است؛ هدف تشکیل کارگاه محیط دوستدار سالمند این است که بتوانیم یک جامعه دوستدار سالمند را ایجاد و در راستای آن مشکلات سالمندان را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: باید همگی سالمندان تحت پوشش برنامه‌های سلامت قرار بگیرند و همانطور که برای کودکان برنامه‌هایی چون نظام یکپارچه رشد و تکامل را در نظر می‌گیریم باید برای سالمندان نیز برنامه‌های مشخص داشته باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن تاکید بر آنکه نگاه کشور به سالمندی باید همه جانبه و کلان باشد اظهار کرد: باید با دید همه جانبه و کلان با این قشر بزرگ اجتماعی خود برخورد کنیم تا بتوان از قابلیت‌های این افراد نهایت استفاده را به عمل آورد.

بندپی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه باید نگاه ترحمی را از سالمندان دور کنیم، در ارتباط با خدمات حمل و نقل عمومی سالمندان اظهار کرد: در حال حاضر در کشور حمل و نقل استاندارد برای سالمندان وجود ندارد و باید با توجه به آنکه حمل و نقل‌های طولانی برای سالمندان خسته کننده است حمل و نقل عمومی استاندارد را برای سالمندان ایجاد کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: سالمندان باید حرمت و کرامتشان حفظ شود و در مشارکت‌های اجتماعی و مدنی مشارکت‌ فعال داشته باشند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطا IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    17 0
    وقتی تولید بی ارزش باشد جمعیت هر بیشتر باشد باعث عقب افتادگی بیشتر میشود. مقایسه کشورهای آفریقایی با اروپایی
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    13 0
    سالمندی که جوونش جوونای این دور و زمونه باشن ..... چه شود