روزنامه واشنگتن پست نوشت سران آمریکا و اسرائیل در نشست این دوشنبه خود تلاش خواهند کرد اختلافات شدید بر سر توافق هسته ای ایران را پشت سر بگذارند.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، این روزنامه در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله ای به قلم استفن مافسون نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تلاش خواهند کرد برخورد علنی زشت بر سر توافق هسته ای ایران را پشت سر بگذارند و در ملاقات روز دوشنبه خود در واشنگتن یک رویکرد تعاملی تر را در خصوص روابط آمریکا-اسرائیل در پیش بگیرند -- که شامل گفتگوهای ظریف درباره افزایش احتمالی کمک های نظامی واشنگتن به تل آویو نیز می شود. 
هرچند اوباما و نتانیاهو اختلافات شدیدی بر سر چگونگی پرداختن به مسائل ژئوپولیتیک کنونی خاورمیانه و تاریخچه ای از روابط تیره در پشت سر دارند، هر دو آنها به فکر این هستند که برای سال آخر حضور اوباما در کاخ سفید راه تازه ای را در پیش بگیرند ، که بیانگر یک دوره خطیر دیگر برای امنیت اسرائیل نیز خواهد بود. 
سران آمریکا و اسرائیل قصد دارند درباره چگونگی مقابله با کمک های ایران به حزب الله و حماس، تلاش های روسیه و ایران برای پشتیبانی از بشار اسد رئیس جمهور سوریه، و اقداماتی گفتگو کنند که ممکن است حتی در غیاب مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین، تعهد نتانیاهو را به راه حل دو-کشور نشان دهد. 
اما ملموس ترین موضوع در دستور کار مذاکرات یک یادداشت تفاهم 10 ساله درباره همکاری های نظامی میان واشنگتن و تل آویو است که بودجه و شرایط برنامه انتقال تسلیحات جدید برای اسرائیل را به منظور کمک به آن در محیطی که از دید دولت آمریکا «محیطی خطرناک» توصیف شده است، مشخص خواهد کرد. 
سران آمریکا و اسرائیل انگیزه های متفاوتی دارند. اوباما با تاکید مجدد بر پشتیبانی از امنیت اسرائیل قصد دارد به دموکرات هایی اطمینان خاطر بدهد که به رغم حمایت شدیدشان از اسرائیل و سوءظن شان به ماهیت رژیم ایران، با بی‌میلی از توافق هسته ای این کشور حمایت کردند. 
نتانیاهو نیز با درخواست از یهودیان آمریکا برای حفظ اتحاد خود، ایراد سخنرانی در یک اندیشکده محافظه کار و یک اندیشکده لیبرال، و نزدیکتر شدن به اوباما تلاش خواهد کرد روابط خود را با یهودیان آمریکا ترمیم کند و موضع سیاسی خود را در داخل در شرایطی مستحکم کند که موج حملات فلسطینی ها به اسرائیلی ها با سلاح سرد اسرائیل را بار دیگر به خطر انداخته است. 
نویسنده در بخش دیگری از مقاله می نویسد، نتانیاهو در سفر به واشنگتن می کوشد روابط امنیتی گسترده و عمیق میان آمریکا و اسرائیل را ارتقا بخشد و امیدوار است که اوباما نیز بخواهد پس از توافق هسته ای ایران تعهد خود را به اسرائیل به نمایش بگذارد. اخیرا ژنرال جوزف دانفورد رئیس جدید ستاد مشترک ارتش آمریکا به اسرائیل سفر و با نتانیاهو دیدار کرد و موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل نیز از آمریکا دیدار داشت. 
یادداشت تفاهم کنونی در خصوص کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل تا سال مالی 2018 اعتبار دارد، اما نتانیاهو می خواهد برای دهه آینده برخی عناصر کلیدی را نیز به آن بگنجاند. لورن تامپسون ، عضو ارشد موسسه لکسینگتون و استاد سابق مطالعات راهبردی در دانشگاه جرج تاون گفت این شامل سامانه دفاع موشکی بهتر، بمب های کوچکتری که بتوان روی اهداف انداخت و در عین حال تلفات غیرنظامیان را به حداقل رساند، و هواپیماهای جنگنده اف-35 که در مقایسه با هواپیماهای اسرائیل رادارگریزتر هستند نیز می شود. 
تامپسون گفت :«آمریکا هر چیزی را که اسرائیل بخواهد به آن نخواهد فروخت. آمریکا همیشه می کوشد میان امنیت اسرائیل و امنیت همسایگانش توازن برقرار کند، بنابراین در خصوص چیزهایی که به اسرائیل فروخته می شود محدودیت هایی وجود دارد.»
مذاکرات درباره مسئله امنیت اسرائیل زیر سایه نگرانی کنگره از توافق هسته ای ایران و اینکه آیا باید تحریم های تازه ای علیه این کشور به سبب رفتارش در خارج از پرونده هسته ای اعمال شود یا خیر، انجام می گیرد. دولت آمریکا متوجه است که اعمال تحریم های جدید ممکن است ایران را به این نتیجه برساند که چیزی از توافق هسته ای به دست نخواهد آورد و بدین ترتیب توافق هسته ای تضعیف شود. 
نتانیاهو و اوباما احتمالا درباره تحریم ها و نیز راههای دیگر برای واکنش نشان دادن به کمک های ایران به گروههایی مانند حزب الله و حماس -- از جمله جلوگیری از چنین کمک هایی -- گفتگو خواهند کرد. روز جمعه وزارت خزانه داری آمریکا علیه دو فرد و چهار شرکت که بنا بر اعلام این وزارتخانه سرگرم خرید فناوری نظامی ، از جمله تجهیزات الکترونیک ، موتور ، مخابراتی و هواپیماهای بدون سرنشین برای حزب الله بوده اند، تحریم هایی را اعلام کرد. 
منابع نزدیک به دو دولت آمریکا و اسرائیل می گویند دولت اوباما از نتانیاهو خواهد خواست از تحریک کنگره پرهیز کند. اما جاش بلاک ، رئیس پروژه اسرائیل گفت :«رفتار وحشتناک ایران -- ربودن آمریکایی ها، کمک به اسد ، شلیک موشک های بالستیک -- تاثیر خود را بر کنگره و تحریک آن برای اقدام علیه ایران می گذارد. در اینجا کنگره به هیچ مشوق و محرک خارجی نیازی ندارد.»
نتانیاهو همچنین تلاش خواهد کرد روابطش را با دموکرات ها و یهودیان آمریکا ترمیم کند. این چیزی است که او در سفر قبلی خود به آمریکا در آستانه توافق هسته ای ایران که طی آن قانونگذاران جمهوریخواه ترتیب سخنرانی وی را در نشست مشترک کنگره و تقبیح مذاکرات هسته ای دادند، احتمالا آن را به تاخیر انداخت. 
خاخام ماروین هایر ، بنیانگذار مرکز سیمون ویزنتال و از منتقدان توافق هسته ای ایران که جزو آن دسته از رهبران یهودیان بود که سال گذشته با اوباما دیدار کردند، گفت :«نتانیاهو درک می کند این روابط باید ترمیم شود.»
308308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =