واحد مرکزی خبر نوشت: وزیر دفاع آمریکا درباره همپیمانی و ائتلاف بین ایران و روسیه ابراز تردید کرد و آن را مسلّم ندانست و گفت بین ایران و روسیه مشکلاتی وجود دارد.

 اشتون کارتر در ادامه سخنرانی خود در بنیاد ریگان در مجمعی موسوم به مجمع دفاع ملی آمریکا گفت.

پس از چهارده سال مقابله با شبه نظامی گری و تروریسم ، ما به دنبال دو مهارت هستیم و باید آن را حفظ کنیم. ما در بحبوحه یک گذار راهبردی هستیم تا به چالش های امنیتی پاسخ دهیم که آینده ما را تعیین می کند. این چالش یک چالش منحصر بفرد است همانطور که در دوره رونالد ریگان هم بود. در دهه هزار و نهصد و هشتاد تغییراتی صورت گرفت که باعث ارتقای مهارت ها و تخصص نیروهای داوطلب کشور شد. سرمایه گذاری های دفاعی باعث شد که فناوری های جدید پدید آید.

وزیر دفاع آمریکا افزود: راهبردهای نوآورانه و طرح های عملیاتی که ما در این مقطع تاریخی نیاز داریم ، باعث حفظ همان اهداف خواهد شد که همانا دفاع از آمریکا و تقویت نظم اصول مند جهانی است که به نفع آمریکا و بسیاری از دوستان و همپیمانان آن و نیزبه نفع روسیه و چین و بسیاری از کشورهاست. اصولی که در این نظم تقویت می شود شامل حل مسالمت آمیز مناقشه ها عاری از اجبار و زور ، احترام به حاکمیت کشورها ، آزادی دریانوردی و پرواز فرمنطقه ای است. این اصول مسائل انتزاعی و منوط به امیال کشور خاصی نیستند.
اشتون کارتر گفت:حمایت ما از این اصول و نظم باعث شده است که ما این همه دوست و همپیمان و شریک درسراسر دنیا داشته باشیم. این کشورها به سمت ما کشیده شدند چون رونالد ریگان می دانست که ارزش های کشور ما ، چه قدرتی در جذب کشورها دارد. رقبا و دشمنان ما باعث شدند بسیاری از کشورها به سمت ما کشیده شوند.

وی افزود: عناصر تروریستی داعش به طور کامل مخالف ارزش های ما هستند اما سایر چالش ها پیچیده ترند و با توجه به حجم و توانایی آنها، احتمال بیشتری دارد به زندگی صدمه بزنند. روسیه ظاهرا قصد دارد که نقش خراب کننده را داشته باشد و این اصول و اصول جامعه بین المللی را نقض کند . چین هم یک قدرت در حال ظهور است و در اهداف و توانایی های خود بلند پرواز تر می شود.البته نه روسیه و نه چین هیچ کدام نمی توانند این نظم را دگرگون کنند چون این نظم قابلیت انعطاف پذیری دارد اما هر دو کشور چالش های متفاوتی را برای آن ایجاد می کنند.

اشتون کارتر گفت:آمریکا و نظامیان وزارت دفاع این کشور می دانند که این نظم اصول مند جهانی چه مزایایی داشته است و خواهد داشت اما باتوجه به تحریک کنندگی های روسیه و اوج گیری و ظهور چین ، ما باید رویکردهای نوآورانه داشته باشیم که باعث محافظت از آمریکا می شود و این نظم بین المللی را تقویت می کند. روسیه دراروپا مشغول نقض حاکمیت در کشورهای اوکراین و گرجستان بوده است و به صورت فعالانه تلاش می کند کشورهای بالتیک را مرعوب کند.

وزیر دفاع آمریکا درباره نقش روسیه در سوریه گفت: روسیه در سوریه اقدام به ریختن بنزین روی آتشی می کند که تا کنون هم خطرناک بوده است و باعث طولانی شدن جنگ داخلی می شود که خوراک همان افراط گری است . روسیه مدعی است با آن مخالفت می کند. بازیگران روسی در دریا، هوا، فضا و فضای سایبری مشغول فعالیت های چالش برانگیز هستند. ناراحت کننده تر از همه، فعالیت های قدرت نمایی هسته ای مسکو است که باعث می شود درباره تعهد سران روسیه به ثبات راهبردی و احترام آنها به هنجارها در مخالفت با بکارگیری تسلیحات هسته ای، پرسش هایی ایجاد شود.

اشتون کارتر گفت: ما به دنبال جنگ سرد با روسیه نیستیم چه رسد به اینکه بخواهیم دنبال جنگ گرم با روسیه باشیم! ما به دنبال آن نیستیم که روسیه را به یک دشمن تبدیل کنیم اما اشتباه نکنید! آمریکا از منافع خود و همپیمانان خود ، نظم اصول مند بین المللی و آینده ای مثبت دفاع خواهد کرد.

وی افزود: ما رویکردی قوی و متوازن در پیش می گیریم تا در برابر تهاجم روسیه بازدارندگی ایجاد و کمک کنیم آسیب پذیری همپیمانان و شرکای خود را کاهش دهیم . ما در حال انطباق دادن موضع عملیاتی و طرح های احتیاطی خود هستیم چون به دنبال بازدارندگی در برابر تهاجمات روسیه هستیم و می خواهیم کمک کنیم که آسیب پذیری همپیمانان و دوستان ما کاهش یابد. آمریکا به همین منظور اقدامات و پاسخ هایی را انجام می دهد که شامل نوسازی زرادخانه هسته ای می شود تا بازدارندگی هسته ای آمریکا همچنان کارآمد و ایمن باشد تا جلوی حملات هسته ای را بگیرد و به همپیمانان ما اطمینان بدهد. ما در حال سرمایه گذاری در فناوری هایی هستیم که متناسب با تحریک کنندگی روسیه است مثل سیستم های جدید بدون سرنشین ، بمب افکن های دور برد ، نوآوری در فناوری هایی مثل سلاح های الکترومغناطیسی و لیزری و جنگ افزارهای الکترونیک و فضایی و سایبری.

همچنین برخی از این فناوری ها شگفت انگیز هستند که واقعا نمی توانم در اینجا آنها را توصیف کنم. ما درحال روزآمد کردن و پیشرفته کردن برنامه های عملیاتی خود هستیم تا با توجه به تغییر رفتار روسیه، بازدارندگی ایجاد کنیم.ما درحال بکارگیری سایر اهرم های دولت آمریکا شامل کمپین های اطلاعاتی و تمرکز بر تحریم ها هستیم که روی روسیه تاثیر داشته است. در اروپا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سنگ بنای ما برای نظم اصول مند محسوب می شود. ماده پنج قانون ناتو سنگ بنای تعهد ما است اما ناتو نیازمند یک راهکار جدید است. راهکار دوره جنگ سرد برای ناتو از جمله حضور پر شمار نیروهای نظامی آمریکا در اروپا که هدفش پرکردن شکاف ها بود، برای دوره رونالد ریگان کارایی داشت اما برای قرن بیست و یکم مناسب نیست که در آن جنگ های ترکیبی، تهدیدهای سایبری و تاکتیک های نامتقارن بکار گرفته می شود.

وی در ادامه به سیاست های وزارت دفاع آمریکا در شرق آسیا به خصوص در مقابل چین اشاره کرد.

در ادامه از اشتون کارتر پرسیده شد: با توجه به تجربه شما در برخورد با روس ها ، آیا مشخص نیست که هدف نهایی پوتین در سوریه و بمباران نیروهای مخالف اسد، بخشی از همکاری او با ایران باشد؟

اشتون کارتر گفت: کاری که روس ها در سوریه می کنند این است که پوتین برای آنچه که در سوریه انجام می دهد خوب فکر نکرده و از مسیر خارج است. پوتین گفته است که می خواهد با داعش نبرد کند که ما از این امر استقبال می کنیم ، آنها همچنین گفتند به دنبال گذار سیاسی هستند که ضرورتا باعث خاتمه یافتن جنگ داخلی می شود درحالیکه جنگ داخلی خودش خوراک افراط گری است. هیچ یک از این دو هم اکنون اجرا نمی شود . روس ها با داعش نمی جنگند بلکه بیشتر با مخالفان سوری می جنگند و از بشار اسد حمایت می کنند. امکان دارد که آنها به مسیر بازگردند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا مشغول صحبت با آنها است. من این مسئله را مسلّم نمی دانم که روس ها و ایرانی ها همپیمان باشند چون اگر نگاه کنید می بینید که آنها بین خودشان مشکلاتی دارند اما روس ها در اسد نفوذ دارند و اگر از این نفوذ برای گذار در سوریه استفاده کنند، در این صورت می تواند راهبرد درستی برای پوتین باشد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =