در نشست رئیس پارلمان اروپا و گروه پارلمانی ایران چه گذشت؟

خانه ملت نوشت: رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا در نشستی مشترک با رییس پارلمان اتحادیه اروپا، این جلسات را سرآغاز فصلی نوین در روابط دوجانبه دانست.

مراسم رسمی و نشست کاری مارتین شولتز رییس پارلمان اتحادیه اروپا به میزبانی کاظم جلالی رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا، امروز برگزار شد.
کاظم جلالی در این نشست که با حضور احمدرضا دستغیب عضو هیات رییسه مجلس، سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس، امید کریمیان نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس، یوناتن بت‌کلیا نماینده آشوریان در مجلس، کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس، یوس دوما سفیر هلند در تهران، مارکوس وینکلر ریاست کابینه پارلمان اتحادیه اروپا و آرمین ماکمر معاون رییس کابینه و سخنگوی پارلمان اتحادیه اروپا، برگزار شد ضمن خوشامدگویی، گفت: با سفر قبلی بنده و هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به اروپا و حضور هیات پارلمانی اروپا در ایران فصل جدیدی از همکاری‌های دوجانبه به ویژه در عرصه دیپلماسی پارلمانی آغاز شده است.
رییس فراکسیون اکثریت مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت منطقه به ویژه در کشور سوریه، تصریح کرد: وضعیت منطقه نیاز به رسیدگی ویژه و صادقانه دارد.
رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا در راستای بیان راهکارهای حل بحران سوریه، توضیح داد: برای حل بحران سوریه نیازمند آن هستیم تا ریشه‌های حامیان گروه‌های تروریستی در منطقه شناسایی شده و پس از آن به آرا مردم سوریه برای تعیین سرنوشت این کشور مراجعه شود.
عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی، خاطر نشان کرد: همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا به عنوان دو عنصر تاثیر گذار جهانی و منطقه‌ای می‌تواند نقش مهمی را در حل بحران‌های موجود در منطقه ایفا کند.
عضو کمیته اجرایی و شورای بین المجـالس اسـلامـی ایران را جزیره ثبات در منطقه دانست و یادآورشد: ایران و اروپا روابط دیرینه‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل اقتصادی دارند که این می‌تواند به تحکیم و گسترش روابط در آینده کمک کند.
سید احمدرضا دستغیب در این نشست با اشاره به سیر بررسی برجام در نهادهای مختلف و مجلس شورای اسلامی، گفت: در دوره فعلی انجام تعهدات طرفین برای ادامه مسیر خیلی مهم است و طرف غربی با توجه به سوابق گذشته می‌بایست در انجام به تعهدات خود دقت بیشتری داشته باشد.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اجلاس ماه گذشته اتحادیه بین‌المجالس جهانی گفت: آقای جلالی بعد از پنجاه سال به عنوان عضو کمیته اجرایی این اتحادیه و نماینده منطقه آسیا و پاسیفیک در آن اتحادیه انتخاب شدند و این مسئله حکایت از دیپلماسی پارلمانی فعال ایران و اعتقاد پارلمان‌های جهان به جمهوری اسلامی ایران دارد.
سیامک مره صدق در این نشست با اشاره به بحران پناهندگان و جمعیت زیاد پناهندگان سوری و افغان، گفت: دنیا به جای چاره‌اندیشی برای موج پناهندگان باید به گونه‌ای عمل کند که بحران‌های اینچنینی ایجاد نشود و بهترین راه برای حل بحران و مشکلات منطقه این است که اجازه دهیم جوامع و فرهنگ‌های مختلف سیر تحول و تکامل را به صورت بومی طی کنند.
نماینده کلیمیان در مجلس با تاکید براینکه نباید دموکراسی را به صورت فیزیکی صادر کرد، تصریح کرد: مشکلاتی را که امروز در منطقه شاهد آن هستیم ناشی از تمایل برخی کشورها برای صادرات دموکراسی است.
یوناتن بت کلیا در این نشست ایران را میزبان خوبی برای اقلیت‌ها از جمله آشوریان دانست و گفت: امیدوارم که طرف‌های غربی ایران را همانگونه که هست ببینند.
نماینده آشوریان در مجلس با اشاره به آوارگی و کشتار آشوریان در عراق و سوریه، گفت: به عنوان دبیر کل آشوریان جهان از جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنم که تنها کشوری بود که از روز اول بحران به صورت عملی از آشوریان عراق حمایت کرد و در همان روز نخست 200 تن خواربار و ده‌ها تن لباس و پوشاکت و لوازم موردنیاز برای آنها ارسال کرد.
کارن خانلری نیز با اشاره به مسئله کشتار ارامنه، گفت: امیدوارم با تصمیماتی که غربی‌ها می‌گیرند ارامنه عراق و سوریه به سرنوشتی مشابه نسل‌کشی‌های قبلی دچار نشوند.
امید کریمیان در این نشست، تصریح کرد: آقای جلالی در پیگیری امور پارلمانی همواره به حقوق اقلیت‌ها اهمیت می‌دهند و مشکل اقلیت‌ها را با نگاهی ملی پیگیری می‌کنند چنانچه در سفر سال جال به اروپا به ما کمک کردند تا تصویر واقعی اقلیت‌های ایرانی را به جهانیان نشان دهیم.
وی در ادامه افزود: نباید در رسیدگی به مشکلات منطقه نگاهی تبعیض آمیز داشت و مشکلات بحرین و یمن را فراموش کرد.
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس، یادآور شد: بنده به عنوان نماینده اهل سنت می‌گویم که جامعه جهانی باید در قبال کشته شدن 7000 مردم بیگناه در مراسم حج و کشتار هر روزه مردم در یمن موضع‌گیری کند.
مارتین شولتز نیز در این نشست با ابراز خشنودی از حضور در ایران، گفت: در 5 سال گذشته بیش از 50 سال گذشته درباره ایران آموخته‌ام و شیفته مولانا جلال‌الدین هستم.
وی افزود: ایران پتانسیل‌های زیادی را دارد و می‌تواند سهم عمده‌ای در گفتگوهای جهانی و حل مشکلات جهانی ایفا کند.
رییس پارلمان اتحادیه اروپا، خاطرنشان کرد: اطلاعات اروپا از اسلام کافی نیست و اروپا باید در باور‌های بتن‌ریخته‌اش از اسلام و جهان اسلام بازنگری کند.
وی با اشاره به اهمیت اتحادیه بین‌المجالس جهانی، گفت: انتخاب نماینده ایران به عضویت کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس علامت و فرصت بسیار خوبی در عرصه دیپلماسی پارلمانی است و من این انتخاب را به آقای جلالی و ایران تبریک می‌گویم و ایشان با توجه به سوابقشان استحقاق این انتخاب را داشتند.
شولتز ادامه داد: مسئله مبارزه با مواد مخدر علاقه مشترک دوطرف است و باید همکاری‌ها را در این زمینه گسترش دهیم.
وی در ادامه با تاکید بر ضرورت گسترش روابط پارلمانی ایران و اتحادیه اروپا گفت: ملاقات امروز با آقای دکتر لاریجانی بسیار پرثمر بود و با توجه به ملاقات‌های امروزم امیدواری من به گسترش روابط دوطرف بیشتر شده است، همچنین سفر اردیبهشت ماه سال جاری اقای دکتر جلالی و هیات همراه به بروکسل، دیدار بسیار خوبی بود و ما و همکارانمان در آن سفر تحت تاثیر هیات ایرانی قرار گرفتیم.
رییس پارلمان اتحادیه اروپا، تصریح کرد: از طریق رسانه‌ها شاهد جلسات پرشور پارلمان ایران در ماه اکتبر (مهرماه) بودم و این جلسات نشان از زنده و فعال بودن پارلمان ایران و تلاش نمایندگان آن داشت.

17213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =