موضع مشترک روسای مجلس ایران و اروپا: مساله سوریه، محدود به بشار اسد نیست

رئیس پارلمان اروپا که صبح امروز به ایران آمده، نخستین دیدار دیپلماتیکش را با علی لاریجانی رئیس مجلس ایران داشت. در این دیدار به مسائل منطقه بویژه فلسطین و سوریه اشاره شد.

به گزارش خبرآنلاين، علی لاریجانی درنشست خبری مشترک با مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا تاکيد کرد که «مساله‌ سوریه مساله‌ یک فرد نیست». او با تاکيد بر اينکه «مساله فلسطین هم بحث فرد نیست»، تاکيد کرد: مساله یک طراحی برای ایجاد منطقه عاری از تحرکات تروریست‌هاست. از این رو تقلیل بحران منطقه به فرد اشتباه استراتژیک است. به گفته وي مساله سوریه شروعی برای آغاز بحران در منطقه است.

اهم سخنان رئيس مجلس در اين نشست به نقل از ايسنا و مهر از اين قرار است:

**با نگاه دقیق به وضعیت منطقه شاهد رشد مرتب تروریسم هستیم. تروریسم در کشورهای سوریه و یمن و لیبی و افغانستان وعراق مشکلات را افزایش داده است اگر اصرار بر پایداری نظم بر کشور سوریه وجود دارد باید با این جریان مخرب برخورد شود.

** هزاران نفر از آمریکا و کشورهای اروپایی به داعش پیوسته‌اند. این اتفاق برای کشورهای غربی به معضل بزرگی تبدیل شده است .

**رفع بحران در سوریه و یمن منوط به ایجاد ساختار دموکراتیک در این دو کشور است. ‌چه در سوریه و چه دریمن قائل به ساختار دموکراتیک هستیم، بنابراین مبارزه با تروریسم باید جدی گرفته شود و اصلاحات سیاسی بر اساس رای مردم انجام شود، نه این که چند نفر بنشینند و برای آینده یمن وسوریه تصمیم‌گیری کنند.

**حضور کشورهای ثالث موجب تقویت کمک به حل بحران در سوریه است. این کمک‌کنندگی نباید جایگزین مردم سوریه شود.

** ایران و اروپا سابقه‌ی تاریخی طولانی در زمینه‌های مختلف به ویژه همکاری‌های اقتصادی دارند، همین زمینه مناسبی است تا پس از مذاکراتی که بین ایران و 1+5 در خصوص مسائل هسته‌ای انجام گرفت ، همکاری‌هایمان را گسترش دهیم. علاوه بر این در مساله‌ی منطقه‌ای نیز رایزنی‌های ایران و اروپا لازم است.

** ‌در این نشست همچنین در خصوص مسائل مهم منطقه به ویژه تروریسم و سایر بحران‌های منطقه‌ای گفت و گوهای سازنده‌ای داشتیم. بنده نقش اروپا را در حل و فصل‌های این مسائل مثبت ارزیابی می‌کنم. پارلمان اروپا جایگاه موثری در اتحادیه اروپا دارد و شخص آقای شولتز به عنوان سیاست‌مدار برجسته و مهم از نزدیک این مسائل را با ایران موردبحث و تبادل نظر قرار دادند.

**هر چند سفر رئیس پارلمان اروپا به ایران کوتاه است اما تلاش می‌کنیم در این فرصت محدود مذاکرات متعددی با مسئولان ایران داشته باشند تا دستاوردهای قابل توجهی بین ایران و اتحادیه اروپا حاصل شود.

مهمترين بخش سخنان مارتین شولتز را نیز در ادامه بخوانيد:

** مساله سوریه را نباید به اسد مختصر کرد بلکه همه گروهها باید بتوانند در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند.

**در یک دیالوگ ملی در سوریه می‌توان به راه حل رسید اما باید همه کسانی که به عنوان جنایتکار جنگی در سوریه عمل کرده‌اند محاکمه شوند. مثلا باید به رفتار حکومت که سر ملت خود بمب می‌ریزد نیز رسیدگی شود.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =