۰ نفر
۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷

ایرنا نوشت: وزیر خارجه آمریکا در سفر دوره ای به پنج کشور آسیای مرکزی، روز 12 آبان وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد و رسانه های این کشور گزارش کردند که «جان کری» با مقام های بلندپایه تاجیکستان درباره مسایل منطقه از جمله امنیت مرزهای این کشور با افغانستان گفت و گو کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این نیز در شهر سمرقند ازبکستان با همتایانش از پنج کشور تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان نخستین ملاقات را در نشست مشترک کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا انجام داد و در پایان این نشست، بیانیه ای مشترک صادر شد که در آن تاکید شده برقراری امنیت و توسعه افغانستان برای ثبات و آرامش کشورهای منطقه آسیای میانه با اهمیت است.
سفر وزیر امور خارجه آمریکا به تاجیکستان، حدود یک ماه پس از آن صورت گرفت که مقام های روسیه احتمال دادند مسکو بار دیگر امنیت مرزهای تاجیکستان با افغانستان را به عهده گیرد و با توجه به افزایش تحرکات گروه های تروریستی در مرزهای شمالی افغانستان، نیروهای خود را در این مناطق مستقر کند.
خبرگزاری رویترز اواخر مهر ماه، به نقل از معاون وزیر دفاع روسیه گزارش داد که مسکو در تاجیکستان دارای پایگاه نظامی است و احتمال دارد با تصمیم مقام های سیاسی روسیه، کنترل نیروهای مرزبانی را به طور کامل در مرز مشترک تاجیکستان با افغانستان به عهده بگیرد.
رسانه های روسیه و تاجیکستان نیز اواسط مهر، بعد از دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «امام علی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان که در شهر «سوچی» انجام شد، از گسترش جغرافیای جنگ در استان های شمالی افغانستان و افزایش تحرکات گروه های تروریستی در این مناطق ابراز نگرانی کردند.
روسیه و تاجیکستان، تجربه تلخی از حضور گروه های تروریستی در شمال افغانستان دارند. تاجیکستان در دهه 70 زمانی که با گروه های مسلح مخالف حکومت این کشور درگیر بود، بارها از افغانستان خواست تا مرزهای شمالی خود را کنترل کند و اجازه ندهد این گروه ها وارد تاجیکستان شوند.
در این زمان، نظامیان روسی مستقر در مرز تاجیکستان حمله گروه های مسلح افغان را به پایگاه های خود در این مناطق فراموش نکردند. آنان به یاد دارند که تروریست ها همزمان با گفت و گوهای صلح دولت تاجیکستان و گروه های مسلح مخالف حکومت، از خاک افغانستان، نیروهای مرزبانی را هدف قرار می دادند.
نیروهای مرزبانی روسیه از نخستین روزهای استقلال تاجیکستان در سال 1991 میلادی حمایت از مرزهای تاجیکستان و روسیه را به عهده داشتند و در سال 2005 میلادی پس از پایان درگیری های داخلی و استقرار صلح و ثبات در تاجیکستان و حاکم شدن امنیت در مرزهای این کشور با افغانستان، این مناطق را به نظامیان تاجیک سپردند.
روسیه در عین حال دارای پایگاه نظامی در تاجیکستان است و «پایگاه 201» روسیه در آن کشور با بیش از هفت هزار نیروی نظامی بر اساس برخی گزارش ها، بزرگترین پایگاه نظامی روسیه در خارج از کشور است و واحدهای این پایگاه در شهرهای دوشنبه پایتخت تاجیکستان، «کولاب» و «قرغانیه» واقع در جنوب این کشور مستقر هستند.
شدت یافتن درگیری ها در استان های شمالی افغانستان در یک سال گذشته، موجب نگرانی تاجیکستان و روسیه شده است و تصرف شهر «قندوز» مرکز استانی به همین نام در شمال شرقی افغانستان و در نزدیکی مرز تاجیکستان، یک بار دیگر زنگ های خطر را برای لانه کردن گروه های مسلح در مرز این کشور به صدا درآورده است.
گروه طالبان در حال حاضر چند شهرستان را در استان های شمالی افغانستان در مرز و یا در نزدیکی تاجیکستان در تصرف دارند و گروه های مسلح دیگر از قبیل گروه تروریستی داعش و القاعده نیز به گفته مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان در حال حضور منسجم در این کشور هستند.
«ولادیمیر پوتین» ماه گذشته در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان گفت که وضعیت امنیتی افغانستان نگران کننده است و این نگرانی، کشورهای آسیای میانه را تهدید می کند.
رئیس جمهوری روسیه گفت که «با نفوذ جنگجویان گروه داعش وضعیت امنیتی افغانستان بدتر شده است. همچنان گسترش نفوذ گروه های تروریستی و افراطی از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی نیز نگرانی ها را افزایش داده است. این نگرانی ها به این دلیل در حال شدت گرفتن است که گروه داعش در داخل افغانستان در حال گسترش است».
وی تصریح کرد که روسیه از وضعیت جاری در افغانستان و از پیامد حضور درازمدت نیروهای ناتو در این کشور نگران است. نیروهای بین المللی کمک به امنیت افغانستان موسوم به «ایساف» برای مدت زیادی در افغانستان مستقر بود و در این مدت برخی کارهای مثبتی را نیز انجام داده اند، اما در مجموع، حضور و تلاش های آنان، یک تغییر بنیادی و ظرفیتی را ایجاد نکرد تا عامل تغییر مثبت وضعیت شود».
نگرانی مشترک روسیه و تاجیسکتان، از حضور گروه های تروریستی در افغانستان که بحث استقرار نیروهای مرزبانی روسیه در تاجیکستان را به میان کشیده و از سویی دیگر درخواست برخی مقام های بلندپایه افغانستان از روسیه، برای کمک به تامین امنیت این کشور که با سفر «عبدالرشید دوستم» معاون اول رئیس جمهوری افغانستان به مسکو صورت گرفت، در کنار سرکوب گروه داعش در سوریه، برای برچیدن بساط تروریسم بین المللی، مسکو را در شرایط پیچیده و تازه تحولات جهان، به عنوان بازیگر اصلی منقطه مطرح کرده است.
نقش پررنگ روسیه در سرکوب تروریسم در کشورهای منطقه، خوشایند آمریکایی ها نخواهد بود و داعیه دار مبارزه با تروریسم بین الملل را در اذهان و افکار عمومی جهان به حاشیه خواهد برد و دور از انتظار نیست که واشنگتن تلاش های خود را برای کاستن از این نقش در آینده نیز ادامه دهد. به همین خاطر بر اساس آنچه که رسانه های تاجیک گزارش داده اند، وزیر امور خارجه آمریکا به مقام های تاجیکستان اطمینان داده است که مرزهای این کشور با افغانستان، دستخوش ناامنی نخواهد شد.
معنای ساده سخنان «جان کری» جز این نخواهد بود که در صورت ناامنی مرزهای تاجیکستان یا سایر کشورهای آسیای میانه که هم مرز با افغانستان هستند، ما در کنار شما هستیم و از امنیت مرزهایتان دفاع می کنیم و صدای آمریکا، رسانه دولتی این کشور تایید کرده است که سفر وزیر خارجه آمریکا به کشورهای آسیانه میانه با این پیام همراه بود که واشنگتن آنها را فراموش نکرده است.
منابع افغان در این باره می گویند: سفر وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای آسیای میانه گمانه زنی هایی را در مورد تلاش آمریکا برای ممانعت از نفوذ روسیه در افغانستان و منطقه، مطرح کرده است.
«عبدالقادر حاحی» یک عضو کمیسیون روابط بین الملل مجلس نمایندگان افغانستان می گوید که آمریکا از نفوذ روز افزون روسیه و چین در منطقه نگران است. چون این دو کشور کوشش دارند تا یک ائتلاف در خصوص مسایل اقتصادی و امنیتی ایجاد کنند و در این اواخر رئیس جمهوری افغانستان و برخی روسای جمهوری کشورهای منطقه به این فکر افتاده اند که برای مبارزه با تروریسم یک اجماع و ائتلاف منطقه ای ایجاد کنند.
مجلس نمایندگان افغانستان هفته گذشته در همین راستا، بر سر ابعاد کمک نظامی روسیه به افغانستان بحث و بررسی کرد و برخی نمایندگان گفتند که در صورت کمک نظامی مسکو به کابل، باید در قرارداد امنیتی افغانستان و آمریکا، تجدید نظر صورت گیرد.
به نظر می رسد افزایش ناامنی و تشدید درگیری ها در افغانستان، باوجود حضور نیروهای آمریکایی و ناتو، اعتماد و اطمینان را از واشنگتن سلب کرده است. اگر چه «کری» در سفر به آسیای میانه توانست یک قرارداد امنیتی را با یکی از این کشورها به امضا برساند، اما کشورهایی که در تیررس حضور زودهنگام تروریسم سازمان یافته بین المللی قرار گرفته اند، نیک درخواهند یافت که شعارهای مبارزه با تروریسم غرب بخصوص مقام های آمریکایی در حال رنگ باختن است و همان گونه که قرارداد امنیتی واشنگتن - کابل اثبات کرده است امنیت کشور فقط با قراردادها، تبلیغات و شعارهای مبارزه با تروریسم تامین نمی شود و مبارزه با این پدیده شوم، «اراده ای واقعی» لازم دارد.

310 308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =