روزنامه آرمان نوشت:دبیرکمیته سیاسی حزب کارگزاران گفت:اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل لیست مشترک ارائه نخواهند کرد اما ممکن است از عناصر مشترک در لیست‌های خود استفاده کنند که نمی‌توان آن را به عنوان لیست مشترک تلقی کرد.

حسین مرعشی تاکید کرد:اصلاح طلبان در شرايطي كه هيچ كدام از گزينه‌هاي مورد نظر خود در انتخابات شركت نكنند و رقيب ايشان افرادي مانند آقاي حداد عادل باشند حتما از آقاي لاريجاني حمايت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه بهتر است كه اصلاح‌طلبان مدل سال92 را دوباره در انتخابات مجلس تكرار كنند افزود:  اصلاح‌طلبان در سال 92 از محدوديت رئيس دولت اصلاحات آزرده‌خاطر نشدند، همچنين از عدم‌تأیید صلاحیت آيت‌ا... هاشمي نااميد نشدند و با توجه به شرایطی كه در اختيار داشتند دست به انتخاب بهترين گزينه ممكن زدند. با این حال اگر برخي گمان مي‌كنند كه اصلاح‌طلبان دوباره در انتخابات مجلس روي يك اصولگراي ميانه‌رو اجماع خواهند كرد بايد عنوان كنم كه چنين اتفاقي رخ نخواهد داد.

مرعشی ادامه داد: در شرايط كنوني امكانات اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات رياست‌جمهوري تغيير كرده و بيشتر شده است. به همين دليل اصلاح‌طلبان در حوزه‌هاي مختلف استراتژي‌هاي متفاوتي دنبال خواهند كرد. ممكن است اصلاح‌طلبان در يك حوزه خاص در مقابل يك عنصر تندرو از يك اصولگرايي ميانه‌رو حمايت كنند تا مانع از ورود تندروها به مجلس شوند، اما اين سياست را نمي‌توان به همه حوزه‌هاي انتخاباتي تعميم داد. نكته ديگر اينكه ممكن است به پاس خدماتي كه آقاي لاريجاني در مساله برجام انجام داده است اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابيه قم كه ايشان حضور دارند از معرفي يك كانديدای بزرگ و مشهور خودداري كنند تا شرايط ورود دوباره ايشان به مجلس فراهم شود.

 

اهم اظهارات حسین مرعشی در ادامه می آید:

موضوع سرليستي اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس هنوز در بين اصلاح‌طلبان مطرح نشده است. اغلب اين موضوعات توسط مطبوعات براي گرم كردن تنور انتخابات مطرح مي‌شود كه در نوع خود قابل تقدير است. با اين وجود با توجه به شرايط كنوني و همچنين اعلام حضور شخصيت‌هاي مختلف در انتخابات آقاي دكتر عارف سرليست اصلاح‌طلبان خواهد بود.

ما با آقاي ناطق نوري درباره بازگشت به فضاي سياسي صحبت‌هاي زيادي انجام داده‌ايم. آقاي ناطق نوري نيز تا حدودي سخنان ما را پذيرفته و نسبت به گذشته در فضاي سياسي فعال‌تر شده است. با اين وجود من معتقدم آقاي عارف و آقاي ناطق نوري مي‌توانند در ليست مشترك اصلاح‌طلبان و اصولگرايان حضور داشته باشند. اگر اصولگرايان معتدل قصد داشته باشند حساب خود را از تندروها جدا كنند بعيد نمي‌دانم كه در شهرهاي بزرگ اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل ليست مشترك انتخاباتي داشته باشند. مساله بديهي و مسلم ديگر اينكه اگر آقاي ناطق نوري براي حضور در انتخابات مجلس اعلام آمادگي كنند بدون شك اصلاح‌طلبان از ايشان حمايت خواهند كرد. اصولگرايان معتدل نيز مي‌توانند در صورتي كه حضور آقاي عارف را به مصلحت مي‌بينند از ايشان حمايت كنند.

اصلاح‌طلبان به كسي قول رياست مجلس نمي‌دهند تا وي در انتخابات شركت كند. ما بايد در فضاي واقعي درباره انتخابات بحث كنيم. حضور افراد مختلف در انتخابات يك موضوع است و انتخاب رئيس مجلس موضوع ديگري است كه بايد در جاي خود مورد بررسي قرار بگيرد.

آقاي عارف براي حضور در انتخابات اعلام آمادگي كرده‌اند و براي سرليستي ايشان نيز هيچ‌گونه اختلافي در بين اصلاح‌طلبان وجود ندارد و همه از ايشان حمايت خواهند كرد.

حضور آقاي عارف در انتخابات رياست‌جمهوري سال92 نيز تصميم شخصي ايشان بود و تصميم جمعي اصلاح‌طلبان نبود. كانديدای اصلي اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري رئيس دولت اصلاحات و آيت‌ا... هاشمي بودند و سرمايه‌هاي مادي و معنوي خود را معطوف به حمايت از اين دو نفر كرده بودند. ... در نتيجه هيچ‌گاه در شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان بحث رياست‌جمهوري آقاي عارف مطرح نشده بود و حضور ايشان براساس تصميم شخصي بود. با اين وجود هنگامي كه شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان به اين نتيجه رسيد كه اگر آقاي عارف به سود آقاي روحاني از صحنه انتخابات كناره‌گيري كنند به سود كشور است و ايشان با تاكيد رئيس دولت اصلاحات اين مساله را پذيرفتند كار بسيار مهمي كردند و كناره‌گيري ايشان در سرنوشت كشور تاثير بسيار زيادي داشت. در شرايط كنوني نيز آقاي عارف به صورت فردي تصميم گرفته‌اند در عرصه انتخابات مجلس حضور داشته باشند. اصلاح‌طلبان نيز حضور ايشان را به فال نيك گرفته و همگي از ايشان حمايت خواهند كرد.

(در پاسخ به سوالی درباره علت نزدیکی آیت الله هاشمی و اصلاح طلبان) : آيت‌ا... هاشمي هميشه اصلاح‌طلب بوده است. اصلاح‌طلبي ايشان به دوران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي باز مي‌گردد كه هميشه در مقابل تندروي موضع داشتند و همواره مشي اعتدالي را سرلوحه كار خود قرار داده‌اند.

بنده به عملكرد آقاي روحاني از بيست نمره هفده مي‌دهم. سياست خارجي ايشان و تمركز بر حل پرونده هسته‌اي بسيار بجا و صحيح بود و ايشان به خوبي اين پرونده را به سرانجام مطلوب رساندند. ... با این حال بنده معتقدم بين برخي از وزرا و استانداران با آقاي روحاني تناسب خوبي وجود ندارد و برخي از مديران دولت مسيري كه آقاي روحاني براي آينده طراحي كرده را جدي نگرفته‌اند. به همين دليل آقاي روحاني بايد پس از تشكيل مجلس دهم تا حدودي وضعيت مديريتي دولت را ترميم كند و برخي از مديران را تغيير بدهد.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =