ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه چین در گفت وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود با ابراز خرسندی از توافق وین و نتایج بدست آمده در آن، بر تداوم همکاری میان دو کشور در اجرای موارد کامل «برجام» و حل کامل موضوع هسته ای ایران تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در این گفت وگو که امروز - پنجشنبه - صورت گرفت، تصریح کرد که چین و آمریکا در حل موضوع هسته ای ایران همکاریهای خوبی داشتند و این همکاریها را تا پایان کار همچنان ادامه خواهند داد.
«جان کری» نیز با تقدیر از تلاش های چین برای حل موضوع هسته ای ایران در طول سالهای اخیر ابراز امیدواری کرد چین و آمریکا به اتفاق طرف های ذیربط همچنان به تلاش های خود برای اجرای برنامه «جامع اقدام مشترک» و همچنین «بازسازی راکتور آب سنگین اراک»، ادامه دهند.
«وانگ یی» نیز خاطرنشان کرد که تضمین اجرای «برجام» با منافع مشترک جامعه جهانی منطبق بوده و چین مایل است در این راستا هماهنگی لازم با دیگر طرف ها حفظ و نقش شایسته خود را ایفا کند.
رادیو بین المللی چین نیز در گزارشی به مذاکره دو طرف در خصوص مساله سوریه اشاره و یادآور شد: طرفین نتایج به دست آمده در نشست اخیر در وین را قابل قبول دانسته اند.
وزیر خارجه چین توافقنامه حاصله در نشست وین در باره سوریه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی، حل مساله سوریه از طریق رهیافت های سیاسی جزو اولویت های کنونی است.
او در تشریح مواضع چین درباره مساله سوریه گفت: چین معتقد است که در گام اول باید طرف های مختلف برای مبارزه با تروریست ها متحد شوند و پس از آن آتش بس در تمامی مناطق این کشور اجرا گردد.
رئیس دستگاه دیپلماسی چین همچنین یادآور شد که بازسازی سیاسی کشور سوریه و ارائه کمک های انسانی و بازسازی اقتصادی آن از دیگر مواردی است که پس از برقراری آتش بس باید هر چه سریعتر اجرایی شود.
او همچنین اعلام کرد که چین مایل است فعالانه در فرایند حل سیاسی مساله سوریه حضور داشته باشد.
بخش دیگر گفت وگوی تلفنی وزیران امور خارجه چین و آمریکا مربوط به مناقشه اخیر دو کشور در خصوص دریای جنوبی چین بود که «وانگ یی» از روند در پیش گرفته شده از سوی واشنگتن در این منطقه به شدت انتقاد کرد.
وی با ابراز گلایه از حضور ناوهای جنگی آمریکا در دریای جنوبی، نسبت به تداوم این روند هشدار داد و از همتای آمریکایی خود خواست با روی آوردن به مذاکره، در حل این مساله اقدام کند.
آمریکا هفته گذشته و در اقدامی مداخله جویانه چند ناو جنگی از جمله ناوشکن «یو اس اس لاسن» را در 12 مایلی جزایر «اسپارتلی» و جزایر مصنوعی ساخته شده توسط چین در دریای جنوبی مستقر کرد تا با این کار بر شدت تنش در منطقه شرق آسیا بیافزاید.
«وانگ یی» همچنین گفت که حضور این ناوها اعتماد متقابل میان چین و آمریکا را سلب کرده و باعث تشدید تنش در منطقه می شود.
وی همچنین تاکید کرد که اصرار آمریکا بر تداوم گشت زنی های ناوهای جنگی خود در آبهای سرزمینی چین، می تواند پیامدهای منفی به بار آورد.
وزیر امور خارجه چین همچنین در سخنان خود به سفر اخیر (مهر ماه) «شی جین پینگ» رئیس جمهور این کشور به آمریکا اشاره کرد و گفت که روابط دو کشور به خاطر انجام این دیدار با فرصت های مناسب، مهم و جدیدی روبرو شده و دو طرف باید تلاش کنند تا بر اجرای توافقات سران دو کشور در این دیدار متمرکز و در توسعه سالم و باثبات روابط دوجانبه بکوشند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    0 1
    این هم از چین، خبر قبای مبنی بر افزایش اختلاف ایران و سوریه با روسبه بود اون از روسهاش اینهم از چین. این دو برای ایران خطرش بسیار بیشتر از امریکاییها هستش