کارشناس مسائل روسیه: احتمال خرابکاری و دست داشتن تروریست ها در سقوط هواپیماهای روسیه زیاد است

یک کارشناس مسائل روسیه با اشاره به اینکه سقوط دو هواپیمای روسی در فاصله کم بحث برانگیز است و سوء ظن بسیاری در این رابطه وجود دارد می گوید امکان اینکه این خرابکاری از سوی گروه‌های تروریستی صورت گرفته باشد بسیار زیاد است.

 یک کارشناس مسائل روسیه با اشاره به اینکه سقوط دو هواپیمای روسی در فاصله کم بحث برانگیز است و سوء ظن بسیاری در این رابطه وجود دارد می گوید امکان اینکه این خرابکاری از سوی گروه‌های تروریستی صورت گرفته باشد بسیار زیاد است.

شعیب بهمن، کارشناس مسائل روسیه در گفتگو با گروه بین الملل خبرآنلاین با بیان اینکه در این مورد چند سناریو متفاوت مطرح است گفت: در اولین سناریو باید گفت با توجه به حضور نظامی روسیه در سوریه گروه های تروریستی که از این حضور آسیب می بینند دست به اقدامات مختلفی علیه روسیه می زنند؛ لذا هدف گیری هواپیما های روسیه می تواند کار این گونه گروه ها باشد, به این شکل که هواپیما ها از بیرون مورد حمله قرار گفته باشند.

شعیب بهمنوی گفت: سناریو دوم در این خصوص این است که امکان دارد سقوط این هواپیماها و حتی بیشترهواپیمای اول که در آسمان رخ داد به واسطه بمب گذاری داخل هواپیما باشد.
بهمن گفت: سومین سناریو این است که امکان دارد هواپیماها واقعا دچار نقص فنی شده باشند و هیچ عامل خارجی در سقوط آنها دخیل نباشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرآنلاین این کارشناس مسائل روسیه در ادامه افزود: در حال حاضر هر سه دیدگاه مطرح هستند و امکان دارد هر کدام از اینها صحیح باشند . وی افزود: از آنجایی که بررسی جعبه سیاه هواپیما 6 تا 1 سال طول می کشد و نتیجه دقیق بعد از آن مشخص می شود هم اکنون نمی توان در این خصوص اظهار نظر قطعی کرد ولی هرکدام از این سناریوها می تواند اتفاق افتاده باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تندروها و گروهای افراطی خواهان مقابله با حضور نظامی روسیه در سوریه شده اند افزود: این امکان وجود دارد که خرابکاری از طرف این گروه ها صورت گرفته باشد اما در مجموعه نمی توانیم صحت هیچکدام را تایید کنیم .به هر حال سقوط هواپیما در این فاصله کم تا حد زیادی بحث برانگیز است و سوء ظن در مورد آن وجود دارد .

بهمن در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد مخالفان داخلی دولت پوتین, رئیس جمهور روسیه در این موضوع دخیل باشند گفت: چنین چیزی احتمالش بسیار کم است؛ زیرا مخالفان داخلی دولت سوریه در آن حد نیستند که بخواهند چنین کاری کنند اما در داخل روسیه ممکن است گروه های افراطی چنین کاری کرده باشند همانطور که در گذشته نیز شاهد عملیات های خرابکارنه آنان در مترو و دیگر مکان های عمومی بودیم.

وی در پایان تاکید کرد: سقوط هواپیماهای روسی نمی تواند از سوی جریانات داخلی صورت گرفته باشد چون این عمل به سود آنها نیست بلکه به ضرر آنهاست.

منابع خبری روز چهارشنبه درحالی  از سقوط یک هواپیمای ترابری روسیه در سودان جنوبی با بیش از 40 کشته خبر دادند که چند روز پیش نیز یک فروند هواپیمای مسافربری این کشور در مصر سقوط کرد و به کشته شدن 224 سرنشین آن منجر شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =