ایسنا نوشت: لاله افتخاری نماینده اصولگرای مجلس که در جریان بررسی کلیات طرح جامع جمعیت در مجلس انتقاداتی را به آن وارد کرده، می‌گوید که خروجی این طرح باعث کاهش جمعیت می‌شود.

این نماینده مجلس  درباره دلایل مخالفت خود عنوان کرد: من در حقیقت مخالفت مشروط داشتم و به نحوی موافقت مشروط. من بیش از 22 مورد پیشنهاد اصلاحی در مورد این طرح داده‌ام. هرچند برای این طرح زحمات زیادی کشیده شده ولی مواردی در آن وجود دارد که عناوین خوبی دارد درحالی که پشت این عناوین مسائلی هست که باید به آنها توجه شود. بعضی از این‌ها باعث ایجاد مانع بیشتر بر سر راه افزایش جمعیت خواهد شد؛ از جمله این‌که فاصله‌گذاری بین باروری مطلوب، دو و نیم تا پنج سال در نظرگرفته شده است. این مسئله باعث استرس بر مادر و پدر و فرزند خواهد شد و هم این‌که بعضا تعلیق به محال می‌شود یعنی انجام دادن آن با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

او ادامه داد: در این طرح، سن مطلوب ازدواج و سن مطلوب فرزندآوری برای پدر و مادر درنظر گرفته شده است. فرزندی که در چهل سالگی والدینش متولد شود از این حمایت‌ها برخوردار نمی‌شود. در نتیجه اگر هم این فرزند متولد شود، علاوه بر این که از حمایتی برخوردار نمی‌شود احساس حضور بی‌برنامه و زیادی می‌کند و احساس می‌کند مهمان ناخوانده‌ای است که حتی نظام و قوانین هم او را قبول ندارند.

به گفته افتخاری، بعضی از موارد دیگر هم در طرح افزایش جمعیت وجود دارد، به عنوان مثال در این طرح گفته شده که جمعیت مطلوب جمعیتی است که از همه امکانات اقتصادی، مسکن و اشتغال برخوردار باشد. ما هم خیلی مایلیم و آرزوی ما این است که همه مردم در کشور ما از این امکانات بهره‌مند شوند ولی شاید عملا در هیچ جای دنیا و به تبع آن در کشور ما امکان‌پذیر نباشد. در حقیقت ما گفته‌ایم شرایطی حاصل شود که آرمانی است و قابل دستیابی هم نیست. این را چون مشروط کرده‌ایم و گفته‌ایم که جمعیت مطلوب این جمعیت است، تا چند دهه آینده هم به جمعیت مطلوب نخواهیم رسید.

این عضو کمیسیون فرهنگی به بار مالی طرح جامع جمعیت هم اشاره کرد و گفت: این‌ طرح بار مالی فراوانی دارد که هنوز هم دولت نپذیرفته است. در کمیسیون بارها هم آقای دکتر نوبخت و هم بقیه اعضای دولت آمدند. جلسات زیادی تشکیل شده است؛ در جلسه ای که اولین ماه رمضان دولت با حضور احزاب برگزار شد بنده هم از طرف خانم‌ها صحبت کردم؛ هما‌ن‌جا عرض کردم که یکی از انتظارات ما این است که شما بار مالی طرح جمعیت را بپذیرید تا به فرمایش آقا لبیک گفته شود ولی دو، سه ماه رمضان دیگر هم گذشت و هنوز خبری نمی‌بینیم.

افتخاری درباره تبعیض علیه زنان در طرح جامع جمعیت نیز توضیح داد: مواردی که در مورد اشتغال خانم‌ها مطرح شده تبعیض نارواست. این مساله در مورد نخبگان هم وجود دارد که تبعیض نارواست؛ فرزند کسی که نخبه باشد مورد حمایت قرار می‌گیرد و اگر نباشد خیر. این‌جا معلوم نیست قرار است نخبه به چه کسی گفته شود. ما نمی‌خواهیم اعضای بنیاد نخبگان را درنظر بگیریم ما می‌خواهیم فرزندآوری را حمایت کنیم.

او افزود: این‌ها مشکلاتی است که در این حیطه وجود دارد؛ ما گفتیم که طرح دو قسمت شود؛‌ قسمتی که بار مالی سنگین دارد و مخالفت شورای نگهبان را خواهد داشت یا تبعیض ناروا دارد یا با اهداف نظام جمهوری اسلامی و سیره پیامبر اکرم(ص) مغایرت دارد، کنار گذاشته شود اما آنهایی که دست یافتنی است و مشو‌ق‌های خوبی‌ است، رعایت شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    20 2
    ظرفیت منابع طبیعی ما توان حمایت از جمعیت 60 میلیونی را دارد که با خشکسالی های پی درپی این مقدار به 50 میلیون کاهش یافته