ایرنا نوشت: خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت: بسیاری از حراج آثار باستانی خارج شده از سرزمین های تحت تصرف داعش در سوریه، بصورت قاچاق به بریتانیا و دیگر کشورهای غربی ارسال و وارد موزه ها و کلکسیون های خصوصی می شوند.

این خبرگزاری امروز (پنجشنبه) افزود: کارشناسان می گویند ابعاد این مساله بسیار گسترده تر از آن است که تصور می رود. داعشی ها نه فقط میراث فرهنگی را از بین می برند، بلکه با فروش آثار باستانی وجوه هنگفتی را به دست می آورند.
اسپوتنیک همچنین با اشاره به گزارش سایت خبری RT نوشته است: هم اکنون در اراضی تحت تصرف داعش در سوریه آثار تاریخی زیادی از جمله سکه های قدیمی، کتاب های خطی و جواهرات وجود دارد که غیر قانونی به غرب برده شده و به حراج گذاشته می شوند.
رسانه روس ادامه داده است: در بیانیه اخیر یونسکو خاطرنشان شده عکس های ماهواره ای نشان می دهد آثار تاریخی در سوریه بطور گسترده غارت می شود و محدود کردن این روند باید در اولویت قرار گیرد، زیرا ارز حاصل از این بخش به افراط گریان امکان می دهد، پول های هنگفتی به دست آورند.
گزارش های انتشار یافته نشان می دهد که اشیای باستانی، قطعات بناها و آثار تاریخی سوریه نیز سرنوشت گنجینه ها و موزه های عراق را پیدا کرده است که بعد از هجوم نظامیان آمریکا و غرب و اشغال این کشور، توسط ماموران سازمان های امنیتی خصوصی، مزدوران کلکسیون داران غربی به ویژه آمریکا گروه های مسلح از عراق خارج و فرخته شد.
بر اساس گزارش های انتشار یافته، بازاریابان گروه تکفیری داعش آگهی های فروش آثار غارت شده از سوریه شامل سکه های قدیمی، لوح های گلی، مجسمه های طلا و نسخه های خطی به زبان عبری و آرامی را در شبکه اجتماعی فیس بوک عرضه می کنند.
«مت استینفلد» سخنگوی فیس ‍بوک در این باره گفته است: ممکن است همواره نتوانیم مصنوعات سرقتی را شناسایی کنیم، اما اگر این اطلاعات برای ما ارسال شود، این مطالب (آگهی های فروش) را حذف می کنیم.
گزارش ها همچنین حاکیست که داعش موزه های شخصی و خانه های زیرزمینی حراجی را در سراسر جهان هدف قرار داده است.
«سونگ-هی کیم» سخنگوی خانه حراجی کریستی لندن در این باره گفت: ما همواره برای مواردی که تلاش می شود اقلام غارت شده در بازارهای تجاری هنری به فروش برسد، آماده باش هستیم و برای اینکه مطمئن شویم عاملان چنین تلاش هایی دستگیر می شوند با یونسکو، پلیس بین الملل (اینترپل) و سایر نهادها همکاری نزدیکی داریم.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    3 4
    جالبه راه جدید مشروع کردن کمک مالی به داعش