میراث فرهنگی همچنان مظلوم/اعتباری برای بازسازی آثار تاریخی آسیب دیده از زلزله آبدانان نیامد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: 18 بنای تاریخی استان بر اثر زلزله سال گذشته مورموری آسیب دید که تاکنون هیچگونه اعتباری از محل اعتبارهای استانی بحران برای مرمت و بازسازی این آثار اختصاص نیافته است.

عبدالمالک شنبه زاده روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این بناهای تاریخی در شهرستان های آبدانان، دره شهر و دهلران بین 10 تا 15 درصد آسیب دیده اند و برای بازسازی آنها بیش از پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی ادامه داد: آثار تاریخی آسیب دیده شامل بقایای قلعه لرغه، قلعه هزار درب، پشت قلعه، مجموعه تاریخی پنج برار، امامزاده سید ابراهیم(ع)، قلعه شاخ، چهار طاقی سرخ آباد، قلعه میرغلام هاشمی، قلعه پوراشرف و قلعه هزار درب، محوطه جولیان، آرامگاه امامزاده پیرمحمد(ع)، گوردخمه سنگ سیلا، آرامگاه امامزاده سید صلاح الدین محمد(ع)، امامزاده علی صالح(ع)، قلعه شیخ مکان، مجموعه تاریخی بهرام چوبین و شهر تاریخی سیمره است.
شنبه زاده افزود: قدمت این آثار مربوط به دوران تاریخی، قرون اولیه و میانه اسلامی، ساسانی، تیموری، قاجار و پهلوی است و تمامی آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: این بناها در اثر زلزله دچار ترک خوردگی و آسیب شدند و با توجه به نوع دیوارها و طاق های حجیم به محض بارندگی ترک های آنان باز شده و مهار آن بسیار سخت می شود.
شنبه زاده گفت: مرمت و بازسازی هر کدام از این آثار تاریخی بطور میانگین بین 300 تا 400 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد و باید در سریعترین زمان به منظور جلوگیری از تخریب و ریزش آثار، عملیات مرمت و بازسازی آنها انجام شود.
وی تاکید کرد: از محل اعتبارهای سالانه ملی و استانی اداره کل میراث فرهنگی برای مرمت این آثار هزینه شده اما بدلیل کمبود اعتبارها این فعالیت ها کافی نیست و باید اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارهای بحران برای این کار اختصاص یابد.
وی یادآور شد: در سیل هفته گذشته نیز هشت اثر تاریخی استان بیش از 15 میلیارد ریال آسیب دیده که برآورد خسارت آن به سازمان میراث فرهنگی و مدیریت بحران استان اعلام شده است.
اواخر مرداد ماه سال گذشته زمین لرزه به بزرگی 6 و یک دهم ریشتر مورموری را لرزاند و خسارت های زیاد مالی بر جای گذاشت.
هفته گذشته نیز بارش شدید و بی سابقه باران موجب وقوع سیل در ایلام شد و علاوه بر کشته شدن چهار نفر، خسارت های مالی بسیاری بر جای گذاشت.
استان ایلام یکهزار و 500 اثر تاریخی دارد که 745 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =