آیت‌الله مکارم: نسبت های ناروا به برجام خلاف شرع و قانون است/ حرف وزیرمادرمقابل غرب به کرسی نشست

آیت‌الله مکارم‌شیرازی مخالفت با برجام بعد از طی مراحل قانونی و تصویب آن در نهادهای ذیربط را به صلاح کشور ندانست و بر لزوم توجه همگان به حفظ وحدت ملی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا و ايسنا، این مرجع تقلید روز چهارشنبه در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم بیان داشت: در مساله برجام پنج مرحله پشت سرگذاشته شده است که مرحله اول شامل دوسال چانه زنی و زحمت بود که رهبر معظم انقلاب نیز از زحمات تیم مذاکره کننده تمجید کردند.

وی ابراز داشت: مرحله دوم در برجام آن بود که در شورای عالی امنیت ملی ما نیز مورد بحث و تصویب قرار گرفت و در مرحله سوم در مجلس شورای اسلامی نیز با اکثریت خوبی تصویب شد و در مرحله چهارم نیز برجام در شورای نگهبان مورد تصویب قرار گرفت.

وی ادامه داد: درمرحله نهایی برای حرف آخر، رهبر معظم انقلاب درباره برجام موضع های خود را با صراحت بیان کردند اما مشروط به شروطی کردند و آن چه بعد از این مرحله ها شاهد بودیم آن بود که باز در گوشه و کنار دیده می شود برخی برادران با برجام مخالفت کرده و نِق می زنند که این کار صلاح نیست.

آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: باید یا تابع شرع یا تابع قانون باشیم، اگر تابع شرع هستیم مرحله های شرعی برجام در شورای نگهبان تصویب شده و از نظر رهبرمعظم انقلاب نیز گذشته است، اگر تابع قانون و دموکراسی نیز هستیم برجام به مجلس رفته و مراحل قانونی را گذرانده است و نمی دانیم هنوز در گوشه و کنار نشستن و مخالفت کردن با موازین شرع و قانون به چه معناست؟

وی افزود: خوب است مساله برجام را پایان یافته بدانیم و اگر مشکلاتی دارد باید به فکر مشکلات آن نیز بود ولی نباید در گوشه و کنار نشستن و نوای مخالفت کردن را شاهد باشیم.

وی اظهار داشت: کدام برنامه را داریم که این همه مرحله های مختلف را طی کرده باشد و بر فرض که شخصی عقیده مخالف داشته باشد ولی وظیفه او مخالفت نیست ، اهانت به هیات مذاکره کننده کار خلافی است و اهانت به اصل برجم نیز باطل و کاری خلاف است.

این مرجع تقلید گفت: نسبت ترکمانچای دادن به برجام خلاف موازین شرع و قانون است در حالی که باید کاری کنیم اتحادی در این مساله پیدا شود و باید در مورد چیزی که مرحله های شرعی و قانونی آن گذشته صحبت نکرده و اختلاف ایجاد نکنیم و مساله بر همگان روشن است.

وی افزود: برخی ها گاهی به بنده ایراد می گیرند ولی وظیفه شرعی ام حرف زدن با استدلال و با دلیل شرعی و قانونی است ولی می دانیم همین ها که در گوشه و کنار حرفی می زنند بعد عذرخواهی می کنند که ما را ببخشید.

 همچنین این مرجع تقلید طی سخنانی در کنگره علوم انسانی اسلامی در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) تصریح کرد: مهم نیست که ما با این کنگره جلوی نفوذ افکار مادی غرب را در علوم انسانی بگیریم بلکه اول باید کتب و مقالات گذشته پالایش شود زیرا فرهنگ غربی نفوذ کرده است. بعد باید برنامه‌ریزی کنیم که از نفوذ مجدد این افکار جلوگیری شود.

این مرجع تقلید اظهار کرد: تفکر مادی غرب در کتب دانشگاهی قبل از انقلاب در کشور ما نفوذ کرده بود. یک کتاب جامعه‌شناسی قبل از انقلاب موضوع درسی بود و یک صفحه درباره مذهب بیشتر نداشت و عنوانش این بود که مذهب زاییده جهل یا ترس بشر است یعنی پیش‌فرض شده که مذهب زاییده فکر بشر است.

مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: پیش‌فرض دیگر این است که مذهب زاییده افکار بلند نیست بلکه انسان‌هایی در سطح پایین آن را درست کرده‌اند که این یک نمونه از نفوذ علوم غربی در میان جامعه دانشگاهی ماست اما ما باید برای این پالایش و جلوگیری از نفوذ در آینده به دلیل اصلی نزول کتب آسمانی و علوم اهل بیت (ع) بیندیشیم.

وی یادآور شد: قرآن حدود 10 هدف برای بعثت پیامبر ذکر کرده است؛ اول مسئله حیات انسانی است و پیامبر و ائمه آمده‌اند تا به این حیات فیزیکی، حیات واقعی بدهند. در آیه 97 سوره نحل می‌فرماید به کسانی که دارای ایمان و عمل صالح باشند، حیات طیبه می‌دهیم یعنی در سایه ایمان و عمل صالح، حیات طیبه به دست می‌آید که رهبری آن با پیامبر و اولیاءالله است.

این مرجع تقلید ادامه داد: عزت و سربلندی و افتخار و شخصیت باید خمیرمایه علوم انسانی باشد و این علوم نیز باید حیات افتخارآمیز و نه مستعمره دیگران بودن و نیازمندی به بیگانگان را ایجاد کند و در این مسیر باید حرکت کند.

وی تصریح کرد: غرب تفکر مادی دارد و در علوم آنان وجود دارد ولی ما باید تفکر اسلامی و الهی را جانشین کنیم.

مکارم شیرازی ادامه داد: علومی مورد نظر اسلام است که بتواند مکارم اخلاق و فضایل برجسته انسانی را زنده کند. اگر در این مسیرها حرکت کنیم به مقصد خواهیم رسید.

این مرجع تقلید افزود: ما پیشنهاد نداده‌ایم که علوم انسانی از دانشگاه حذف شود بلکه باید پالایش و تصفیه شود و روی پایه‌های اسلامی و اهداف پیامبر و قرآن قرار گیرد. همچنین نمی‌گوییم علوم انسانی غرب همه باطل است. برخی از آنها مسائل قابل قبولی است و برخی منحرف. ما در اینجا براساس «یستمعون القول و یتبعون احسنه» عمل می‌کنیم و برنامه حذف نداریم.

این استاد حوزه گفت: بعضی هستند که حالت انفعالی در برابر علوم غربی دارند و می‌گویند ما باید دست به دامان غرب بزنیم. اینها نوعی احساس حقارت دارند در حالی که آن زمان که مسلمین در همه علوم، رو به رشد و آقایی بوده‌اند آنان در قرون وسطا به سر می‌بردند. اگر این تاریخ را بازخوانی و تبیین کنیم جلوی این افکار گرفته می‌شود.

مکارم شیرازی تاکید کرد: تکرار می‌کنم که این کار از ضروری‌ترین کارهاست که اگر دیر بجنبیم آزادی و استقلال و مسیر انقلاب ما هم عوض خواهد شد. امروز یک طرف نماینده ایران و طرف دیگر چند کشور غربی می‌نشینند و حرف وزیر ما به کرسی می‌نشیند. باید کاری کنیم که این موفقیت‌ها از دست نرود و یکی از کارهای اساسی در این راستا، حل‌کردن مشکل علوم انسانی است.

وی تاکید کرد: باید در دو جبهه غرب و جبهه عقب‌ماندگان داخلی کار کنیم. حادثه دردناکی در منا رخ می‌دهد، بزرگ‌ترین مفتی‌ها می‌گویند قضا و قدر است. معلوم است که اینها اصلا از قضا و قدر خبری ندارند. این قضا و قدر خرافی است در حالی که معنای صحیح و سازنده دارد؛ بنابراین باید در داخل و خارج این مسئله را حل کنیم.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =