هنگامی که تعدادی از جوانان برای راه اندازی کسب و کاری نو اقدام می‌کنند، با انواع مسائل و پیچیدگی ها مواجه می‌شوند، اما برخی مشکلات بیرون از محیط فناوری و کسب کار بر یک شرکت تاثیر می‌گذارد و برطرف کردن این مسائل در توان کارآفرینان نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛  سربازی، مسئله ای است که درست در هنگام به ثمر نشستن زحمات فراوان، با آن مواجه می‌شوند و هر یک از اعضای تیم ممکن است دوسال در شرایطی نامشخص به خدمت سربازی اعزام شود. با توجه به اهمیت نیروی انسانی در شرکت های نوپا، اعزام به خدمت سربازی حتی می‌تواند منجر به ورشکستی یک شرکت نوپا شود.

از همین رو کارآفرینان، دانشجویان و افراد فعال در حوزه اقتصاد دانش بنیان، در سومین کنفرانس وب و موبایل ایران، با امضای طوماری از دکتر سورنا ستاری، رئیس بنیاد نخبگان، درخواست کردند تا از این پس کارافرینان ایرانی به عنوان نخبه به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی شوند و خدمت سربازی را در قالب پروژه تحقیقاتی به انجام رسانند.

در متن طومار آماده است

"اکنون کارافرینان ایرانی با تاثیرگذاری در سطح ملی، ایران عزیز را به بالاترین نرخ رشد کارافرینی در جهان رسانده اند و موجب اشتغال و توسعه اقتصادی شده اند. اما از سوی بنیاد ملی نخبگان به عنوان نخبه شناخته نمی شوند، چرا که احراز نخبگی در بنیاد، تنها متمرکز بر شروط تحصیلی و معدل دانشگاهی است.

از سوی دیگر شیوه کنونی خدمت سربازی، موجب بروز آسیب های فراوانی به فضای کارافرینی کشور شده است و شرکت های دانش بنیان را با بحران نیروی انسانی مواجه کرده و موجب ترغیب کارافرینان برای مهاجرت شده است. در همین راستا، کانون کارافرینی ایران به نمایندگی از بخشی از جامعه کارافرینان کشور به همراه امضاکنندگان ذیل، پیشنهاد می کنند تا از این پس، کارآفرینان نیز به عنوان نخبه به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی شوند و مطابق با آیین نامه بنیاد ملی نخبگان، خدمت سربازی را سپری نمایند."

این طومار با بیش از 1200 امضا در ابتدای اسفندماه سال گذشته به معاونت عملی ریاست جمهوری تقدیم گردید و با همت سرپرستی شرکت های دانش بنیان در کمتر از سه ماه به آیین نامه اجرایی تبدیل شد

تا پیش از این تسهیلات سربازی بنیاد نخبگان مختصص موفقيت‌هاي علمي در دانشگاه (آموزشي، پژوهشي)، برگزيده شدن در جشنواره‌هاي علمي،پژوهشي،‌ مورد تأیید و اختراعات برگزیده بنیاد بود و این تسهیلات در جهت ارج نهادن به فعالیت شرکت های دانش بنیان ایجاد شد.

هم اکنون افراد فعال و باسابقه در شرکت های دانش بنیان، میتوانند از "تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای دانش‌آموختگان­ برترِ فنّاور" استفاده نمایند.

این تسهیلات تاکنون به تعدادی از افراد فعال در شرکت های دانش بنیان اعطا شده است. برای اطلاعات بیشتر به وب سایت http://daneshbonyan.isti.ir/ کنید.

در اینفوگرافیک زیر، شرایط فرد، شرکت دانش بنیان، نحوه اجرا و ملاحظات استفاده از تسهیلات بر مبنای آیین نامه بنیاد نخبگان تدوین شده است؛

برای دیدن اینفوگرافیک در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    25 10
    بیچاره ما دانشجوهای رشته علوم انسانی ... آخه ما توی چه رشته ای پروژه میتونیم ارائه کنیم ... همش قربون صدقه دانشجوهای تجربی و ریاضی میرن
    • پوریا A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
      12 8
      درصورتی که درتمام دنیا مخصوصا آمریکا رشته انسانی رشته اول و مهمترین رشته است.
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    52 0
    سربازي يك دوران بين سالهاي بيست تا 70 خوب بود ولي حالا معني نداره فرهنگ و ادوات امنيت رشد كرده و نياز به سرباز تخصصي داريم سربازي بنيان گذاشته شد با امكانات رضا خان ولي متاسفانه همان تفكر ادامه داشته كه باعث تاسفه
  • علي RO ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    33 0
    اي كاش ميشد دردها رو گفت و خوبشون كرد. نميخام داستان بگم خبر انلاين بزار يه نمونه كه با چشم خودم ديدم واست بگم بنده خودم از اين طرح استفاده كردم و كسري گرفتم يه دكتري اومده بود طرح داده بود كه پروپوزالش 30 صفحه بود.قرار بود جايگزين خدمت كار كنه. قسم ميخورد خارج از كشور طرح قبول كرده و با هزينه 3 ميليارد برم انجام بدم. ميگفت ميخام ايران بمونم و ازدواج كنم. نميخام برم. تو دلم گفتم اي دل ساده... توي نخبگان بهش گفتن طرحت 30 صفحه زياده.كمش كن. بهش گفته بودن دستي همونجا بنويس. پيش خودم نوشت. برد نشون داد گفتن كمه به خدا قسم مسئول اونجا از هيچي سر در نميورد متاسفانه هيچكي اين چيزا رو نميبينه يه سري مشكلات وحشتناك توي جامعه ما هست اجازه نميدن ديده بشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    75 4
    مثلا بیل گیتس یا استیو جابز با تعاریف بالا در ایران نخبه حساب نمی شوند چون کارشناسی ارشد و دکترا نخوانده اند.
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    10 5
    آخه ینی چی کسایی که در زیرشاخه های علوم انسانی مشغول تحصیل اند مثلا کارشناسی ارشد علوم سیاسی و حقوق و علوم اجتماعی و ..... چه پروژه تحقیقی ای متناسب با نیاز کشور می تونن ارائه بدن ؟؟ این طرح فقط با رشته های علوم تجربی یا ریاضی و فنی هم خوانی دارد بیچاره کسایی که توی علوم انسانی مشغول تحصیل اند.....
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    19 0
    بسیار موافقم. جوانی را می شناسم که از نوجوانی با علاقمندی کار ش را در کنار درس شروع نموده و اکنون در 22 سالگی بالغ بر 20 نفر در رده های تحصیلی کارشناسی، و کارشناسی ارشد به طور مستقیم زیر نظر او کار می کنند و حقوق دریافت می کنند و بیمه هم هستند در عین اینکه دانشجوی دانشگاه نیز هست ولی به تبع آن از نظر آموزشی پابه پای سایر همکلاسی های خود پیش نرفته چون زمان زیادی را صرف کار و برنامه ریزی باید بنماید. جای این گونه جوانان در کجا قرار می گیرد آیا واقعا این گروه از افراد به نوعی نخبه محسوب نمی شوند. نخبگی که در معدل بالا نباید باشد.
  • اختای A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    18 28
    بازم یه راه فرار تازه از سربازی برای اونا که پول و پارتی دارن
  • بی نام A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    13 2
    باز هم خوب نیست.چند نفر این شرایط رو دارند؟ ده نفر؟
  • بی نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    6 0
    بابا نظام وظیفه تو که اعلام کردی کسایی که سال 91 از خدمت و یگان رفتن میتونن ازاول دفترچه بگیرن..خوب به کی قسمتون بدیم بگو اونای که سال های قبل هم بودن میتونن اینکارو بکنن و از اول دفترچه بگیرن..خوب ببینید چی میشه شاید جواب داد خیلی ها که چون فلان جا سخت و دور بوده فرار کرده ولی الان راحت دفترچه پست میکنه میره..خود من یک برج هشت رفتم دوازه روز بعد اومدم حالا میخام دفترچه پست کنم پادگان قفل کرده نمیشه توی سیستم..اعلام کن لطفا 89 یا 90 و سالهای قبلش..
  • بی نام ES ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    63 0
    یک بار برای همیشه تصمیم بگیرند سربازی رو حذف کنن بره پی کارش. اینقدر طرح و قانون و ... هم دیگه لازم نخواهد بود.