تسنیم نوشت: رئیس جمهور مصر روز پنج شنبه این هفته عازم لندن می شود و در مقر دولت انگلیس با «دیوید کامرون» نخست وزیر این کشور دیدار خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری آلمان، عبدالفتاح السیسی روز پنج شنبه در مقر دولت انگلیس با دیوید کامرون دیدار می کند.

«جان کاسن» سفیر انگلیس در قاهره در این باره گفت که 3 پرونده اصلی در صدر گفت وگوهای کامرون و السیسی قرار دارد که عبارتند از: مبارزه با تروریسم و افراطی گری در مصر و منطقه، کمک به موفقیت مصر به عنوان کشور باثبات، شکوفا و دموکراتیک و نیز روابط اقتصادی، تجاری و آموزشی بین دو کشور.

وی افزود: این هفته مرحله جدیدی از شراکت بین دو طرف برای برقراری ثبات و اجرای اصلاحات آغاز می شود و کامرون حمایت خود را از السیسی در رابطه با اصلاحاتی که برای شکوفایی اقتصاد مصر انجام می دهد، اعلام خواهد کرد و علاوه بر آن تاکید می کند که تمایل دارد پیشرفت سیاسی که اساس ثبات مصر است شاهد باشد.

دو طرف همچنین تقویت روابط تجاری بین انگلیس و مصر را بررسی خواهند کرد به خصوص اینکه انگلیس بزرگ ترین سرمایه گذار در مصر است و از سال 2010 میزان سرمایه های شرکت های انگلیسی در مصر به حدود 25 میلیارد دلار می رسد و صادرات بین دو کشور نیز در سال گذشته به یک میلیارد پوند رسید.

سفیر انگلیس در قاهره همچنین تاکید کرد که کشورش از انتخابات پارلمانی جدید در مصر استقبال می کند و آن را گامی مهم در احیای نقش موسسات قانونی در این کشور می داند.

وی تاکید کرد که مصر به عنوان یک کشور بزرگ عربی و اسلامی نقش برجسته ای در مبارزه با داعش و افکار افراطی ایفا می کند و در همین راستا الازهر مصر نقش کلیدی را داشته و فعالیت هایی را برای مقابله با داعش انجام داده و با صدور بیانیه ها و گزارش هایی تاکید کرده است که این تشکیلات تروریستی هیچ ارتباطی با اسلام و تعالیم والای آن ندارد.

وی همچنین به ایفای نقش سیاسی و استراتژیک مصر در منطقه برای حمایت از ثبات در منطقه خاورمیانه و مقابله با خطر روزافزون گروه های تروریستی و کمک به دستیابی به راه حل های سیاسی برای حل بحران های منطقه اشاره کرد.

سفر السیسی به لندن در حالی است که اخیرا شماری از شخصیت های سیاسی و آکادمیک و فعالان حقوق بشر در انگلیس طی نامه ای به نخست وزیر این کشور خواستار لغو دعوت وی از رئیس جمهور مصر برای سفر به لندن شدند.

بر اساس این گزارش، تعدادی از شخصیت های سیاسی و آکادمیک انگلیس از جمله دو وزیر دولت سایه اعم از «جان مکدونال» وزیر دارایی و «دیان ابوت» وزیر توسعه بین المللی و نیز یک نماینده پارلمان از حزب سبز به نام «کارولین لوکیس» در نامه ای به «دیوید کامرون» از وی خواستند تا از دعوت خود از عبدالفتاح السیسی برای سفر به لندن صرف نظر کند.

در نامه این شخصیت ها با اشاره به «کودتا علیه دولت دموکراتیک و منتخب محمد مرسی در مصر» آمده است: به هیچ وجه ممکن نیست که بنا به ملاحظات سیاسی و یا تجاری دعوت از السیسی به لندن را توجیه کرد.

به گفته این شخصیت ها، سفر «السیسی دیکتاتور به انگلیس اهانت به ارزش های دموکراسی است».

از سوی دیگر «مها عزام» ریس شورای انقلابی مصر اعلام کرد که درخواست این فعالان برای لغو سفر السیسی به لندن بیانگر ناامیدی آنها از اقدام دولت انگیس مبنی بر دعوت از السیسی برای سفر به لندن است.

وی اشاره کرد که دعوت کامرون از السیسی که دستش به خون مصری ها آلوده است، توجه خیلی ها را به خطر رژیم دیکتاتوری در مصر جلب کرده است و این شخصیت ها نیز صدای اعتراض خود به این حمایت دولت کامرون از السیسی را بالا برده اند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =