ایرنا نوشت: احمد چلبی، مردی که به تازگی مهندسی بودجه بندی عراق را به دست گرفته بود، در اوج بحران اقتصادی که این کشور با آن مواجه است، یکباره صحنه سیاست، پارلمان و از همه مهمتر اقتصاد عراق را ترک کرد و همه را در بهت و حیرت فرو برد.

براساس منابعی که خبرنگار ایرنا با آنها تماس داشت، وقتی اطرافیان چلبی امروز (سه شنبه) قصد بیدار کردن لابی گر بزرگ عراق را از خواب داشتند، با پیکر بی جان وی در رختخواب مواجه شدند که بر اثر ایست قلبی جان باخته بود.

آن چهره سیاسی معروف که رسانه های جهان او را عامل کلیدی سقوط یکی از خشن ترین رژیم های دیکتاتوری جهان می دانستند، در حساس ترین مراحل روند سیاسی عراق و درحالی که به خبرگی وی برای حل اختلافات و نزدیک کردن جریان های سیاسی نیاز بود، بی صدا و آرام رخت از این جهان بست.

در برهه ای که عراق از یکسو با خطر بربری ترین گروه تروریستی جهان مواجه است و تیغ توطئه از هر سو برای این کشور تیز می شود و از همه مهمتر بحران اقتصادی که این کشور را در آستانه ورشکستگی قرار داده، احمد چلبی یکی از استوانه های سیاسی و اقتصادی کشورش محسوب می شد.

شبکه تلویزیونی 'آسیا' که احمد چلبی آن را چند سالی است در عراق تاسیس کرده، صبح امروز به یکباره با قطع همه برنامه های عادی خود و پخش تصویری از چلبی و قرار دادن یک روبان سیاه روی گوشه تلویزیون و پخش صدای قرآن، مرگ این چهره سیاسی و اقتصاددان عراقی را اعلام کرد و سایر شبکه های عراقی نیز با عنوان 'عاجل'(فوری) از مرگ این سیاستمدار عراقی خبر دادند.

احمد چلبی به اعتقاد کارشناسان سیاسی عربی و غربی، جنجالی ترین چهره سیاسی عراق در سه دهه اخیر به شمار می رود.
این چهره که برخاسته از خانواده سیاسی و اقتصادی معروف چلبی در عراق است، پدرش در دوره حاکمیت پادشاهی در این کشور به سمت وزارت بازرگانی نیز رسید و شخص احمد چلبی همواره مهمترین چهره مخالف رژیم صدام در دهه های 80 و 90 قرن گذشته به شمار می رفت.

چلبی، از معدود چهره های سیاسی معارض با رژیم بعث بود که در رسانه ها بصورت علنی وی را دشنام می دادند و درباره نقش او در تحولات 20 سال گذشته عراق، حکایات و روایت های زیادی شنیده می شود که مهمترین آن حکایتی است که براساس آن گفته می شود، او از طریق ارتباطات گسترده سیاسی از شرق تا غرب دنیا، سرانجام توانست در دوره دولت جرج بوش پسر، دولت آمریکا را به ضرورت مداخله نظامی و سقوط رژیم صدام متقاعد کند.

بسیاری از تحلیلگران درباره قدرت لابی گری چلبی در دهه 90 و نیمه های دهه اول قرن 21 ابراز عقیده کرده بودند که او نادر چهره سیاسی است که توانست در یک آن هم با جمهوری اسلامی ایران رابطه ای نزدیک داشته باشد و در عین حال حداقل تا پیش از روی کار آمدن 'پل برمر' حاکم غیرنظامی آمریکا در عراق، با واشنگتن نیز رابطه ای دوستانه داشته باشد و درعین حال از دوستان صمیمی 'دونالد رامسفلد' وزیر سابق دفاع آمریکا بود.

این چهره در دوره معارضه رژیم صدام تنها چهره مورد قبول اغلب گروههای معارضه بود و برهمین اساس در برهه ای که گروههای معارضه موافقت کردند تحت یک عنوان واحد علیه رژیم صدام فعالیت کنند، احمد چلبی برای رهبری این مجموعه واحد سیاسی انتخاب شد و بر همین اساس کنگره ملی به عنوان چتر گروههای معارض عراقی شکل گرفت.
اختلافات بعدی باعث انشقاق در این گروه واحد سیاسی شد، اما احمد چلبی کنگره را تبدیل به حزب سیاسی کرد و این حزب تا مرگ او در صحنه سیاسی عراق همچنان حضور و ظهور دارد.

احمد چلبی همچنین پس از سقوط رژیم دیکتاتوری صدام در مارس 2003 و درگیری هایی که در دوره دولت ایاد علاوی که تحت تاثیر آمریکایی ها بود، با جریان صدر، توانست بیت شیعی را تاسیس کند و جلوی قلع و قمع هواداران جریان صدر و طرح آمریکایی برای قتل مقتدا صدر را در نجف اشرف بگیرد.

احمد چلبی هرچند یک چهره لیبرال بود، اما به دلیل پایبندی که به سنت های خانوادگی اش داشت، همواره از چهره های سیاسی نزدیک به مرجعیت در نجف اشرف هم به شمار می رفت تا جایی که در انتخابات 2014 وقتی از علت ائتلاف با مجلس اعلای اسلامی عراق از وی سوال شد، پاسخ داد: 'من همواره با مجلس اعلای اسلامی عراق ائتلاف داشته ام چون سابقه دوستی خانواده چلبی با خانواده حکیم به دوره مرجعیت آیت الله محسن حکیم بر می گردد.'

احمد عبدالهادی چلبی بعد از انتخابات 2014 به پارلمان راه یافت و همانطور که انتظار می رفت پرونده اقتصادی عراق را در اختیار این مغز اقتصادی قرار دادند تا بودجه 2015 را طراحی کند که با کمترین مخالفت با کلیات آن، در پارلمان این کشور به تصویب رسید.

چلبی همچنین در تنظیم بودجه 2016 نقش داشت و طرحها و برنامه هایی برای سامان بخشی به سیاست های بانکداری در این کشور طراحی کرد.

احمد عبدالهادی چلبی در 1944 در شهر کاظمین در شمال بغداد به دنیا آمد و هنوز کارخانه آرد خانواده چلبی یک از برجسته ترین طرح های سرمایه گذاری این خانواده در کاظمین است که همچنان فعال می باشد.

چلبی دارای مدرک دکتری فلسفه ریاضیات از دانشگاه شیکاگو و دانشکده فناوری ماساچوست آمریکاست و امروز با مرگ وی، ائتلاف ملی بزرگترین فراکسیون در پارلمان ملی عراق، یکی از ارکان و نقاط قوت خود را از دست داده و عراق نیازمند به مردان اهل مذاکره و گفت وگو در شرایط بحرانی، خسارت بزرگی دیده است؛ بطوری که پارلمان عراق در متن تسلیتی که همام حمودی نایب رئیس پارلمان عراق آن را صادر کرد، مرگ چلبی را یک خسارت بزرگ به روند سیاسی عراق توصیف نمود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید خراسانی IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    10 1
    خدا رحمتش کند. خیلی متاثر شدم . ایران یک دوست خوب را از دست داد. سیاستمداری ظاهرا ایرانی الاصل که بیشترین علاقه قلبی در بین سیاستمداران عراقی را به ایران داشت. مغز متفکر بزرگی که از بهترین دانشگاه های امریکایی فارغ التحصیل شده بود و افکار بسیار روشنی داشت. روحش شاد و تسلیت به دو ملت عراق و ایران