رییس جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با رییس جمهور چین در پکن تاکید کرد توافق هسته ای ایران نشان داد چین و فرانسه می توانند در خصوص پرونده های مهم همکاری کنند.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، فرانسوا اولاند در نشستی خبری در چین گفت: این دومین سفر ما به چین از سال دو هزار و سیزده است و این نه تنها برای روابط دو کشور اهمیت دارد بلکه می تواند در حوزه کنفرانس بین المللی آب و هوا برای همه جهانیان منفعت به همراه داشته باشد. 
اولاند گفت از دو سال پیش روابط فرانسه و چین رو به افزایش است. در واقع مذاکرات سیاسی میان دو کشور از زمانی که چین و فرانسه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نقشی مهم ایفا می کنند افزایش یافته است. ما برای حل مسائل گوناگون در جهان همکاری می کنیم که از آن جمله می توان به توافق هسته ای ایران در چند ماه پیش اشاره کرد. 
اولاند افزود سفر من به چین با هدف هماهنگی با رییس جمهور چین برای دستیابی به توافق در کنفرانس بین المللی آب و هوا در پاریس بود. حضور چین برای دستیابی به چنین توافقی ضرورت دارد. زیرا این چین همانند سایر کشورهای بزرگ رشد اقتصادی زیادی دارد و یکی از تولید کنندگان گازهای گلخانه ای است. چین بازیگری مهم و در عرصه انرژی های تجدید پذیر پیشرو است و می توان از این کشور به عنوان یک الگو یاد کرد. 
اولاند گفت چین پیش از این برای مشارکت در کاهش تولید گازهای گلخانه ای اعلام آمادگی کرده بود و ما از این جهت از رییس جمهور قدردانی می کنیم. وی تاکید کرد این دیدار اهمیت دارد زیرا ما قصد داریم بیانیه ای دو جانبه صادر کنیم که پیشرفتی تعیین کننده برای کنفرانس پاریس محسوب می شود. این بیانیه حاوی پیامی صریح و شفاف است. این پیام این است که گذار به سوی توسعه بدون منو اکسید کربن برای مبارزه با خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی ضروری است.
پیام دوم ما این است که این گذار انرژی حامل منافع بسیار برای موجودات زنده، سلامت عمومی و همچنین فعالیت های اقتصادی و مشاغل است. فرانسه و چین در این بیانیه متعهد می شوند راهبردهای لازم را به کار گیرند تا در سال دوهزار و پنجاه استفاده از سوخت های فسیلی را کنار بگذارند. به علاوه ما قصد داریم تا پایان قرن دمای هوای زمین را تا دو درجه کاهش دهیم. ما می خواهیم چین بخش مهمی از کنفرانس پاریس باشد. 
اولاند گفت ما می خواهیم در چین سرمایه گذاری کنیم و با این کشور در حوزه صنایع هوا و فضا، انرژی هسته ای غیر نظامی، خودرو و توسعه شهری همکاری داشته باشیم. اولاند همچنین از صنعت گردشگری چین تقدیر کرد. وی گفت ما سالانه پذیرای دو میلیون چینی در فرانسه هستیم و می توانیم پذیرای تعداد بیشتری هم باشیم. فرانسه همچنین از میزبانی چین برای المپیک زمستانی سال دوهزار و بیست و دو حمایت می کند. 
308308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =