واحد مرکزی خبر نوشت: مقام سابق سعودی ضمن تاکید بر لزوم مقابله جهانی با گروه تکفیری-صهیونیستی داعش و ضمن انتقاد از توافق هسته ای ایران، تصریح کرد منطقه خاورمیانه باید از تسلیحات کشتار جمعی عاری شود.

ترکی الفیصل رئیس سابق سازمان اطلاعاتی و سفیر سابق عربستان سعودی در آمریکا در سخنانی در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی گفت: گروه داعش با نامهای مختلفی خوانده می شود. اما من می خواهم این گروه را با عنوان فاحش بخوانم که در زبان عربی به معنای بسیار وقیح است زیرا فکر نمی کنم این گروه شایستگی آن را داشته باشد که گروهی اسلامی یا دولت توصیف شود. باید با نوع تصویری که این گروه می خواهد از خودش القاء و ترسیم کند مقابله شود. ما می توانیم با این گروه به شیوه های مختلف مقابله کنیم. بی تردید یکی از شیوه های مقابله با این گروه، شیوه ایدئولوژیک است. من فکر نمی کنم این گروه تهدیدی ایدئولوژیک برای اسلام یا مسلمانان یا جهان باشد زیرا این گروه به گونه ای بسیار دهشتناک و منزجرکننده عمل می کند که هیچ فرد عاقلی در جامعه جهانی، نگرشها و فلسفه آن را نمی پذیرد و حاضر نمی شود با آن همراهی کند.

وی افزود: این گروه هر تبلیغاتی که بخواهد می تواند برای خودش داشته باشد اما من فکر نمی کنم پیام این گروه در جهان، گوش شنوایی داشته باشد. مسلمانان جهان اعم از شیعه و سنی و علوی و دیگر فرقه های اسلامی، داعش و دیدگاههای آن را رد می کنند. این درحالی است که این گروه در تلاش است خودش را پیام رسان اصیل پیامبر اسلام معرفی کند. باید این نکته مهم را مدنظر داشت که اینطور نیست. در عین حال باید توجه داشت که «فاحش» شبکه ای جنایتکار دارد و به جذب افراد از گروههای مختلف مبادرت می کند. این گروه به قاچاق مواد مخدر مشغول است. این گروه به معامله آثار باستانی مشغول است. آنها مشتی اوباش و اراذل هستند که اموال مردم و کشورها را می دزدند. فاحش همه ویژگی های یک گروه تبهکار را داراست. برای مقابله با این گروه جنایتکار باید به اقدام نظامی مستقیم و قاطع متوسل شد تا اینکه سرطانی را نابود کرد که قلوب و افکار مردم بویژه در مناطقی را نابود می کند که در کنترل خودش دارد. اما متاسفانه جامعه جهانی چنین دیدگاهی درباره مقابله با این گروه مدنظر ندارد.


وی افزود.. حملات هوایی علیه این گروه به تنهایی کافی نیست.

باید این گروه ریشه کن شود. باید با استفاده از نیروی زمینی، این گروه از مکانهایی بیرون رانده شود که در کنترل خودش دارد. اما لزومی ندارد برای این منظور لزوما از نیروهای پیاده نظام آمریکایی استفاده شود. رهبران آمریکا نیز به درستی مخالفت خود را با استقرار نیروی نظامی زمینی آمریکا برای مقابله با این گروه اعلام داشته اند.

آنها باتوجه به تجربه جنگ عراق و افغانستان این سخنان را به زبان آورده اند. باید توجه داشت که در میان کشورهای عربی و اسلامی، کشورهایی هستند که حاضرند توانمندی ها و ظرفیتهای خودشان را در اختیار جامعه جهانی قرار بدهند و از جامعه جهانی در تلاش برای ریشه کن کردن این سرطان حمایت کنند. شاهد آن هستیم که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آمادگی کشورش را برای حضور و اقدام نظامی در سوریه برای مقابله با فاحش اعلام کرده است.

ائتلاف آمریکایی متشکل از چند کشور از جمله عربستان سعودی نیز آمادگی خودش را برای مقابله با فاحش اعلام داشته است. اما هیچیک از این کشورها حاضر نشده اند از ابزارهای لازم برای تحقق هدف مدنظر در این خصوص بهره بگیرند. سعود الفیصل وزیر امور خارجه سابق عربستان سعودی بیش از یک و نیم سال پیش آمادگی ریاض را برای استقرار نیروی نظامی پیاده نظام برای مقابله با این گروه اعلام کرد. برای مقابله با این گروه فقط به رهبری و فرمول مناسب لازم است. باید توجه داشت که دامنه اقدامات این گروه در حال گسترش است. باید بر اقدامات این گروه اهریمنی مهر پایان زد که خودش را با بهترین الفاظ و عبارتها توصیف می کند.»

ترکی الفیصل افزود.. فاحش (داعش) همانند یک ویروس است. این گروه ویروسی است که به بدن ما حمله کرده است. وقتی بدن ضعیف می شود، ویروس در بدن گسترش پیدا می کند. برای مقابله با ویروس، باید بدن تقویت شود. اگر به عملکرد فاحش نگاه کنیم می بینیم که بیشترین اقدامات آن در سه جبهه عراق و سوریه و لیبی است. البته این گروه در شماری از کشورهای آفریقایی نیز فعال است. برای از بین بردن نشانه بیماری باید به قلب بیماری زد. باید مشکل اصلی را در دمشق حل کرد.

باید مشکل اصلی را در بغداد حل کرد. باید مشکلات را در طرابلس حل کرد. درباره پناهجویان و آوارگان سوری مطالب زیادی مطرح است اما همانطور که یکی از دوستان اروپایی ام گفته است اگر اروپا یک فرد سوری را بپذیرد، مشکلات سوریه به سرعت حل خواهد شد و آن فرد عبارتست از بشار اسد (رئیس جمهور سوریه)! -خنده حضار) شاید این سخن خنده دار باشد اما عملا سخنی حکیمانه است زیرا همین یک نفر و اقداماتش سبب شده است میلیونها نفر در سوریه آواره شوند یا اینکه به کشورهای دیگری از قبیل ترکیه،اردن، عربستان سعودی و دیگر کشورهای جهان بروند و آواره شوند. آنها با خروج از خانه و کاشانه خودشان و رها کردن زندگی خود به زندگی در اردوگاههایی روی آورده اند که در شرایط بسیار بدی در آنجا روزگار خود را سپری می کنند.»


وی در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز همکاری کشورهای عربی گفت: 

« به نظر من، کشورهای عربی به ناتوی خودشان نیاز دارند. لازم است کشورهای عربی سازمانی یکپارچه همانند ناتو داشته باشند. اگر مسئله سوریه را کنار بگذاریم، ما با مسائلی همانند یمن مواجه هستیم. مسئله دزدی دریایی در آبهای دریای سرخ و اقیانونس هند مبتلا به ما است. مسئله محافظت از امنیت آبراههایی ازقبیل باب المندب، تنگه هرمز، کانال سوئز و امثال آنها نیز مطرح است. اتحادیه عرب از زمان شکل گیری اش ایده های بسیار زیاد و فوق العاده ای را روی کاغذ آورده اما متاسفانه نتوانسته است این طرح ها را عملیاتی کند. یکی از این پیشنهادها، توافق دفاع مشترک برای کشورهای عربی بوده است که توافق نامه آن امضاء شده است.

برای این مسئله ساختار و تشکیلات فرماندهی و امثال آن درنظر گرفته شده است که فوق العاده است. اما اختلافهای سیاسی موجود میان کشورهای عربی مانع از عملیاتی شدن این طرح شده است. اما حالا که در مسئله سوریه شاهد آن هستیم که کشورهای عربی به همراه ایالات متحده و شمار دیگری از کشورها مواضع فاحش را بمباران می کنند، می توانیم از این فرصت همکاری و اقدامات هماهنگ استفاده کنیم.

وی افزود.. در یمن نیز شاهد ائتلافی از کشورهای عربی هستیم که اقدامات لازم را در این کشور انجام می دهند. اگر این ائتلاف در یمن وارد عمل نمی شد، اوضاع این کشور به مراتب دشوارتر بود. اتحادیه عرب می تواند با ناتو و همکاری دیگر سازمانهای بین المللی و همچنین سازمان ملل متحد اقداماتی صورت بدهد. در هرصورت، ضروری است گروهی از کشورها در منطقه خاورمیانه(غرب آسیا) بایکدیگر همراه شوند و همکاری داشته باشند تا بتوان به مسائل بسیار دشواری رسیدگیکرد که در این منطقه وجود دارد. مشکل منطقه ما فقط گروه فاحش (داعش) نیست. اگر با این گروه برخورد و مقابله نشود، این گروه در آینده به اشکال وحشیانه تری به مناطق دیگر سرایت پیدا خواهد کرد. باید با شیوه های مختلف با این گروه مقابله کرد. همکاری با ناتو می تواند یکی از شیوه های مقابله با این گروه باشد.


ترکی الفیصل در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اوضاع سوریه گفت..

کاری که ولادیمیر پوتین در سوریه انجام می دهد سبب بقای حکومت بشار اسد می شود. روسیه در پنج سال گذشته همین سیاست را دنبال کرده است. نتیجه اقدامات پوتین آواره شدن میلیونها نفر در سوریه است. بشار اسد حاضر نیست از قدرت کناره گیری کند و می گوید هرکاری که درباره سوریه می خواهیم انجام بدهیم، او نیز باید شریک باشد. باید به اقدامات روسیه در سوریه توجه داشت.

پوتین فردی است که با عقده های حقارت و با رویکرد بسیار زشت به آمریکا نگاه می کند. او برای جهانی که در نظر دارد، برنامه های خاص خودش را دارد. رایزنی های او با مقامات کشورهای منطقه ازقبیل پادشاه عربستان سعودی و رئیس جمهور ترکیه و پادشاه اردن نیز دقیقا برای همین منظور بوده است. احتمالا او در این مکالمات تلفنی به مقامات این کشورها گفته است باید باقی ماندن بشار اسد در مسند قدرت را بپذیرند. پوتین فردی بسیار زیرک است. او توانسته است از ترس چین برای رسیدن به اهداف خودش بهره برداری کند.


ترکی الفیصل در پایان سخنانش گفت.. گمانه زنی های بسیاری درباره مواضع عربستان سعودی در خصوص مسائل مختلف مربوط به ایران ازقبیل توافق هسته ای و نفوذ ایران و امثال آن مطرح است. وقتی ملک سلمان پادشاه سعودی در آمریکا بود وی ملاقاتی با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا انجام داد. در پایان این دیدار، بیانیه مشترکی منتشر شد. باید به متن این بیانیه با دقت نگاه کرد.

ملک سلمان در این بیانیه، اطمینان خاطرهای رئیس جمهور امریکا را پذیرفت مبنی بر اینکه او مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای براساس بازه زمانی ده تا پانزده سال توافق هسته ای خواهد شد.

ثانیا سران عربستان سعودی و آمریکا در این بیانیه خود اعلام کردند که با چالش مطرح از جانب اقدامات شرارت آمیز ایران در منطقه مقابله خواهند کرد. آنها به صورت مشخص اعلام نکرده اند منظور سخنشان کدام حوزه خاص است. اما کاملا روشن است که منظور آنها منطقه خاورمیانه (غرب اسیا) است.

توافق سوم آنها این بود که عربستان سعودی و آمریکا به تبادل اطلاعات در حوزه های اطلاعاتی و امنیتی از جمله تروریسم ادامه خواهند داد. بعد دیگر این بیانیه، افزایش همکاری های عربستان سعودی و آمریکا در حوزه های اقتصادی و تجاری و مبادلات دانشجویی و امثال آن بود. درباره توافق هسته ای ایران مطالب زیادی مطرح است. باید توجه داشت که این توافق هسته ای برای بازه زمانی پانزده ساله است. این توافق، مشوقی برای اشاعه هسته ای به شمار می رود. این توافق، سبب متوقف شدن اشاعه هسته ای نمی شود. این توافق فقط برای مدت ده تا پانزده سال است. پادشاهی سعودی با همکاری هایش با کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان به فعالیتهایش در دوره پساتوافق هسته ای ادامه خواهد داد تا اینکه اطمینان حاصل شود در بازه زمانی پانزده ساله تحولات هسته ای ایران به چه صورتی باشد.


به نظرمن راه حل مسئله این است که این توافق هسته ای استمرار داشته باشد و گروه پنج بعلاوه یک به این سمت حرکت کنند که منطقه از تسلیحات کشتار جمعی عاری شود. نابودی تسلیحات کشتار جمعی در منطقه، تنها راه عاری سازی این منطقه از اشاعه هسته ای است. اگر این کار انجام نشود، هیچ فرمول و راهکاری نمی تواند مانع از آن شود که کشورهای منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) و دیگر کشورهای جهان بخواهند به توانی دست پیدا کنند که ایران با توافق هسته ای، به آن توانایی دست پیدا می کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =