هواپیما روسیه در آسمان منفجر شده/ علت انفجار ممکن است فنی یا حتی تروریستی باشد!

جسد 144 نفر از کشته شدگان حادثه هوایی هواپیما روسیه در حال بازگشت به سنت پترزبورگ است، اولین اجساد به روسیه رسیده است. همچنین مقامات روسی تایید کرده اند که این هواپیما در آسمان متلاشی شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این حادثه منجر به مرگ تمام 224 سرنشین هواپیما شد، متخصصان هوایی می گویند این فاجعه در ارتفاع زیاد رخ داده است و یک مشکل فنی و یا انفجار ناگهانی در آسمان منجر به این حادثه شده است.

به گفته وزارت شرایط اضطراری روسیه اجساد کشته شده ها به سنت پترزبورگ برای تشخیص هویت و سوزانده شدن برده شده است. 

اعضای خانواده ها در یک مرکز بحرانی نزدیک به فرودگاه آزمایش های «دی ان ای» انجام می دهند. الان این فرودگاه مکانی برای یادبود قربانیان است، مردم که بیشتر آنها را کودکان تشکیل می دهند در این فرودگاه اسباب بازی و گل قرار می دهند.

در مصر تا امروز حدود 163 جسد پیدا شده است، بعضی از این اجساد کیلومتر ها دور تر از لاشه هواپیما ایر باس ای-321 قرار داشتند.

ویکتور سوروچنکو، رئیس کمیته هوایی روسیه، در رابطه با علت سقوط هواپیما گفت که برای جواب قطعی دادن به سوال بسیار زود است ولی این واضح است که هواپیما در مسیرش از شرم الشیخ به سنت پترزبورگ تکه تکه شده است.

به گفته محققان علت فاجعه می تواند بمب گذاری باشد، البته احتمال بمب گذاری با احتمال مشکلات فنی برابر است،این هواپیما در سال 1997 ساخته شده بود و در سال 2001 دچار مشکلی شده و تعمیر شده بود.

تاکنون فقط یک بار هواپیمایی به علت تعمیر بد دچار حادثه هوایی شده بود.

روز شنبه یک گروه نظامی مرتبط با داعش در مصر ادعا کرده که عامل سقوط این هواپیما بوده از هواپیمایی «مترو جت» بوده اند. آنها می گویند اینکار را در پاسخ به حملات هوایی روسیه در سوریه که منجر به مرگ مسلمانان شده انجام داده اند.

اگرچه مسئولان مصری و روسی با گفتن اینکه تروریست های موجود در صحرای سینا هیچ سلاحی ندارند که منجر به سقوط هواپیمایی در آن ارتفاع شود این موضوع را رد کردند.

برای کمک به بازگرداندن اجساد و ارزیابی این حادثه وزیر شراط اضطراری روسیه 100 نیرو به مصر فرستاده است، همچنین  فرانسه و آلمان، مکان‌هایی که هواپیما در آن طراحی و ساخته شده، متخصصانی به مصر فرستادند. یکی از مسئولان هواپیمایی کوگالیماویا یا متروجت گفته است که در رابطه زمان چک کردن امنیت هواپیما ها بحث کرده اند و قرار است هیچ پروازی با ایرباس ای-321 نداشته باشند.

کشته شدگان این حادثه به جز 4 نفری که از اوکراین و یک نفری که از بلاروس بودند همه روسی بوده اند.

مقامات روسی می گویند انفجار هواپیما در آسمان حتما به این معنی نیست که بمب عامل این حادثه بوده است. یک رسانه روسی می گوید دیده بان ایمنی حمل نقل روسیه به هواپیمایی مترو جت دستور داده است تا پروازی با ایرباس ای-321 نداشته باشد.

این هواپیما قدیمی ترین ای-321 موجود است ولی عمر آن خیلی زیاد نیست، قبلا شرکت های هوایی لیبی، ترکیه، عربستان و سوریه ار این هواپیما استفاده کرده بودند. این هواپیما 18 ساله تاکنون 21 هزار پرواز و 56 هزار ساعت پرواز داشته است.

یک مسئول مصری که هواپیما را قبل از پرواز چک کرد به آسوشیتد پرس گفت : ما همه چیز را در 35 دقیقه چک کردیم.
البته همسر خلبان این هواپیما گفت شوهرش قبل از پرواز با گفتن اینکه شرایط فنی هواپیما از شرایط دلخواه بسیار دور است از شرایط فنی این هواپیما انتقاد کرد.

منبع: گاردین/ 2 نوامبر 2015
237 42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =