ایرنا نوشت: فرماندهان طرفدار خانواده «ملامحمد عمر» و مخالفان 'ملا اختر منصور' رهبر جدید طالبان، «ملا عبدالرسول» را جایگزین 'ملامحمد عمر' رهبر پیشین این گروه کردند.

خبرگزاری «جمهور» افغانستان روز دوشنبه به نقل از رسانه های پاکستان نوشت: «منصور دادالله» معاون اول و «شیرمحمد منصور» به عنوان معاون دوم رهبر جدید طالبان تعیین شدند.

پس از آن که رایزنی ها برای حل اختلاف ها میان رهبران ارشد طالبان با حامیان 'ملا اختر منصور' به نتیجه نرسید، آنان خود دست به کار شدند و 'ملا عبدالرسول' را به عنوان رهبر انتخاب کردند.

'ملا عبدالمنان نیازی' برادر ملا عمر ، 'ملا محمد یعقوب' فرزند 'ملاعمر' ، 'ملا قیوم ذاکر' فرمانده عملیات نظامی طالبان، 'ملا حبیب الله' عضو شورای «کویته» یا شورای اصلی طالبان و 'ملا حسن رحمانی' استاندار «قندهار» در زمان حکومت طالبان و «منصور دادالله» فرمانده طالبان در جنوب افغانستان، از سرشناس ترین مخالفان ریاست 'ملا منصور' بر این گروه هستند.

پیشتر منابع نزدیک به طالبان گفته بودند کسانی که با جانشینی 'ملا منصور' مخالفت کرده اند از سران بانفوذ این گروه هستند و در تعیین خط مشی این گروه و در انتخاب فرماندهان در مناطق عملیاتی مختلف نقش داشته اند و اگر قانع نشوند، دیگر چیزی از طالبان باقی نخواهد ماند.

برجسته ترین فرد طالبان در این میان، «سید طیب آغا» است که در زمان حیات 'ملاعمر' در سال 2011 هنگامی که کمیته سیاسی این گروه با ریاست 'ملا آغاجان معتصم' گسترش یافت و تبدیل به دفتر سیاسی در قطر شد، مسئولیت این دفتر با موافقت 'ملا عمر' به وی واگذار شده بود.

اولین مذاکرات طالبان با آمریکا نیز در همین سال در آلمان صورت می گیرد و قبل از شروع مذاکرات، وقتی «ملا برادر» معاون وقت «ملاعمر» پیشنهاد می کند که خوب است برای مذاکره با آمریکا، فتوایی از شورای علمای طالبان اخذ شود، «ملا عمر» می گوید دفتر سیاسی مجاز است با آمریکایی ها مذاکره کند.
«سید طیب اغا» چندی پیش با انتشار بیانیه ای، استعفای خود از مسوولیت دفتر سیاسی طالبان را اعلام کرد و نوشت که نامه خود را تسلیم «ملا اختر منصور» نمی کند و به مطبوعات می گوید که دیگر سهمی در تصمیم گیری و بیانیه های امارت اسلامی طالبان ندارد.

'طیب اغا' در بیانیه خود با ابراز تاسف از پنهان کاری در مرگ «ملا عمر» نوشت که «رهبر جدید امارت اسلامی باید در سنگرها و در جمع فرماندهان و نظامیان طالبان انتخاب می شد» و تعیین رهبر طالبان در خارج از افغانستان را دارای عواقب بدی می داند که استقلال خود را از دست داده و در تاریخ رسوا خواهد شد.

گروه طالبان از همان اوائل تعیین «ملا اختر منصور» به عنوان جانشین 'ملا عمر' رهبر پیشین این گروه، با شرایط بحرانی مواجه شد و برخی آگاهان در افغانستان پیش بینی کرده بودند که طالبان منشعب شده و یا از درون فرو خواهد ریخت.
سران طالبان، پس از تعیین 'ملا اختر منصور' به عنوان رهبر، سعی کردند حمله های خود را به استان های مختلف افغانستان افزایش دهند تا از این طریق نیز به تثبیت وی کمک کنند.

برخی منابع طالبان پیش از این ؛ دلیل مخالفت اعضای طالبان با 'ملا اختر منصور' را اعلام کرده بودند چون نزدیک به 3 سال آنان مرگ 'ملاعمر' رهبر پیشین این گروه را مخفی نگاه داشته بودند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =