واحدمرکزی خبر نوشت: مردم جمهوری آذربایجان روز یکشنبه در انتخابات پارلمانی بحث برانگیزی شرکت کردند که گروهها و احزاب سیاسی مخالف آن را تحریم کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از باکو، مردم جمهوری آذربایجان امروز یکشنبه برای شرکت در انتخابات پارلمانی کشورشان به پای صندوق های رای می روند که با توجه به آنکه احزاب مخالف آن را تحریم کرده اند انتظار می رود حزب حاکم بر این کشور پیروز قاطع آن باشد. پیروزی حزب حاکم در این رویداد سیاسی سیطره الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان را که از 12 سال پیش تاکنون بی وقفه زمام امور این کشور در اختیار دارد بیشتر تقویت می کند.
مخالفان سیاسی و سازمانهای مدافع حقوق بشر پیوسته دولت جمهوری آذربایجان را به نقض حقوق بشر، به زندان انداختن مخالفان سیاسی به اتهام های واهی و محدود کردن آزادی عمل و تبلیغاتی احزاب سیاسی متهم می کنند.
عیسی قنبر رئیس حزب مساوات که مخالف حزب حاکم بر جمهوری آذربایجان است در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت پیروزی حزب الهام علی اف، یعنی ینی آذربایجان(آذربایجان نوین) با توجه به آنکه نامزدان احزاب مخالف در آن حضور ندارند از قبل تعیین شده است. از این گذشته قدرت حاکم مقررات ناظر بر انتخابات را در مقیاسی گسترده نقض می کند.
علی حسن اف مشاور ارشد رییس جمهور آذربایجان نیز به نوبه خود به خبرگزاری فرانسه گفت انتخابات پارلمانی کشور با شفافیت کامل و با رعایت اصول دموکراتیک برگزار خواهد شد.
حدود پنج میلیون و 900 هزار نفر برای انتخابات پارلمانی جمهوری آذربایجان واجد شرایط رای هستند. در این انتخابات قرار است مردم 125 نماینده را به مدت پنج سال برای پارلمان کشورشان انتخاب کنند. تا ساعت 11 به وقت گرینویچ میزان مشارکت مردمی دراین رویداد سیاسی به 42 و سه دهم درصد رسیده بود.
علی موسی ستاراف استاد 58 ساله دانشگاه در گفتگو با این خبرگزاری گفت حزب ینی آذربایجان تنها حزبی است که می تواند ضامن ادامه توسعه اقتصادی و ثبات کشور باشد.
اما آیسل حاجیه وا فروشنده خانم آذربایجانی،دراین باره می گوید :« من برای آنکه خشم و اعتراض خود را نشان دهم تصمیم گرفتم روی نام نامزدهایی که در این انتخابات شرکت کرده اند خط بزنم. من به احزاب مخالف رای می دادم اما آنها انتخابات را تحریم کرده اند. این فروشنده 29 سال می گوید هیچ اعتمادی به حزب ینی آذربایجان و احزاب اقماری که در این انتخابات شرکت کرده اند ندارد.
احزاب اصلی مخالف در جمهوری آذربایجان،یعنی شورای ملی نیروهای دموکراتیک، حزب مساوات وحزب دموکراتیک آذربایجان انتخابات پارلمانی جمهوری آذربایجان را نمایشی توصیف و شرکت در آن را تحریم کرده اند.
سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز به علت محدودیت هایی که مقامات جمهوری آذربایجان سر راه کار آنها اعمال کرده بودند از اعزام ناظران بین المللی به این کشور صرف نظر کرده اند.
از سال 2003 که الهام علی در جمهوری آذربایجان به قدرت رسیده است هر انتخاباتی که در این کشور برگزار شده است مورد قبول ناظران بین المللی قرار نگرفته است. قبل وی نیز حیدر علی اف ؛عامل اطلاعاتی سابق دستگاه جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی سابق(کی جی بی ) از سال 1969 تا 2003 بی وقفه زمام این جمهوری سابق منطقه قفقاز جنوبی را برعهده داشت.
هر گونه اعتراض توسط مقامات جمهوری آذربایجان که غنی از نفت و گاز است به شدت سرکوب می شود. ناظران بین المللی و سازمان های غیردولتی مدافع حقوق بشر می گویند از زمانی که الهام علی اف برای بار سوم به عنوان رئیس جمهور این کشور برگزیده شده است یعنی از سال 2013 تاکنون سرکوب ها شدیدتر نیز شده است.
سازمان عفو بین الملل اعلام کرده است هم اکنون دست کم 20نفرفقط به خاطر اینکه سیاست های دولت کنونی جمهوری آذربایجان را زیر سئوال برده اند در زندان های این کشور بسر می برند.
دیده بان حقوق بشر نیز به نوبه خود اعلام کرده است مقامات جمهوری آذربایجان برای زندانی کردن کنشگران سیاسی و روزنامه نگران به اتهامات واهی مانند دراختیار داشتن غیر قانونی سلاح، مواد مخدر، فرار مالیاتی یاخیانت به کشور متهم می کنند.
ایلقار محمداف ، اصلی ترین مخالف سیاسی الهام علی اف که رهبری حزب مخالف دگرگزینی جمهوریخواه(رئال) را برعهده دارد از سال 2013 تاکنون در زندان بسر می برد.
خدیجه اسماعیلووا اصلی ترین روزنامه نگار مخالف حکومت جمهوری آذربایجان ، لیلا و عارف یونس زوج آذربایجانی که علیه نقض موارد حقوق بشر در کشورشان مبارزه می کنند به مجازات های سنگین زندان محکوم شده اند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473860

برچسب‌ها