در حالی که معاون سیاسی وزیر کشور از تأمین هزینه برگزاری انتخابات الکترونیکی توسط دولت خبر داده است رییس ستاد انتخابات استان تهران گفته است هنوز بودجه‌ای برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در اختیار استانداری تهران قرار نگرفته است.

به گزارش خبرآنلاین محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور یکشنبه در نشست خبری با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه گفت: وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات همه امکانات لازم را برای این انتخابات فراهم خواهد ساخت تا انتخابات شکوهمند و با حضور حداکثری مردم را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه مقدمات کار از هم اکنون فراهم شده و طبق زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در حال کسب آمادگی لازم برای این امر هستند، گفت: برای انتخابات نیازمند اصلاحاتی در قوانین بودیم. بخصوص در بحث انتخابات الکترونیکی که ما نیازمند تغییراتی در این زمینه بودیم. به هر حال در مجلس مصوبات خوبی در این زمینه طی دو ماه اخیر صورت گرفت. که انشاءالله شورای نگهبان نیز این قوانین را تأیید خواهد کرد و مشکلات موجود در این زمینه از پیش رو برداشته خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: به دلیل همزمان بودن دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به همین دلیل ما یک هیئت اجرایی برای هر دو انتخابات خواهیم داشت. به عبارتی ما قانون انتخابات مجلس و خبرگان را همسان سازی کردیم و انشاءالله به تأیید شورای نگهبان نیز خواهد رسید.

مقیمی از تقدیم لایحه قانون جامع انتخابات به هیئت دولت خبر داد و تصریح کرد: ما در همین زمینه نیز اصلاحیه آیین نامه اجرایی انتخابات خبرگان را داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ستاد انتخابات کشور از دوم اردیبهشت ماه کار خود را آغاز کرده و تاکنون 12 جلسه نیز برگزار کرده است، از تأمین هزینه برگزاری انتخابات الکترونیکی توسط دولت خبر داد و گفت: ما به دنبال این هستیم یک سوم انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم و دولت نیز هزینه یک سوم انتخابات را در اختیار وزارت کشور قرار دهد.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به این سوال که بودجه تأمین شده برای برگزاری الکترونیکی انتخابات چه میزان است، اظهار داشت: مبلغ آن زیاد مهم نیست اما حدود 160 میلیارد تومان است.

مقیمی درباره لایحه شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها، گفت: این لایحه توسط وزارت کشور تهیه و به دولت ارسال شده است وروال قانونی خود را طی می‌کند.

وی درباره تحقیقات محلی هیئت‌های اجرایی انتخاباتی، اظهار داشت: در قانون آمده است که به هیئت‌های اجرایی برای بررسی حسن شهرت کاندیداها می‌توانند تحقیقات محلی را انجام دهند.

به گفته وی حدود 4 هزار و 800 نفر برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از سراسر کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه 960 هزار نفر به برگزاری هرچه بهتر انتخابات کمک خواهند کرد، افزود: ما خلأهای قانونی داشته‌ایم که مجلس آنها را برطرف کرده‌است اخیراً نیز مجلس مصوبات خوبی درباره تبلیغات انتخابات و تخلف در خصوص خرید و فروش رأی داشته است.

مقیمی ادامه داد: ستاد انتخابات کشور درباره تبلیغات زودهنگام هشدار داده است و استانداران و فرمانداران تبلیغات زودهنگام را رصد می‌کنند و گزارش‌های آن را ارسال می‌کنند که طبق قانون با این تخلفات برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام، تصریح کرد: اگر در فضای مجازی نیز تخلفی صورت بگیرد به مانند سایر تخلفات زودهنگام تخلف محسوب شده و با آن برخورد می‌کنیم.

معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: با هرگونه تخریب و ناروا گفتن علیه افراد را هم ما رصد می‌کنیم و هم دستگاه قضایی با آن برخورد خواهند کرد. ما با مراجع 4 گانه ثبت احوال، دستگاه قضایی، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی تعامل خوبی داشته‌ایم تا در اسرع وقت بتوانیم اسناد و مدارک لازم را برای تأیید یا رد صلاحیت‌ها ارائه دهیم.

مقیمی با اشاره به آمادگی فرمانداران و استانداران برای برگزاری انتخابات، تصریح کرد: ما حدود 270 مربی را تربیت و آموزش داده‌ایم که وظیفه تربیت کادر‌آموزشی اجرایی نیز با این عزیزان خواهد بود.ما حتی در راستای پوشش خلأهای موجود حدود 100 سوال را به فرمانداران ارسال کرده‌ایم تا به ما کمک دهنده خوبی باشند که اگر در نقطه‌ای ضعفی بوده است برای جبران آن تا زمان انتخابات تلاش کنیم.

وی با اشاره به تعبیر رهبرمعظم انقلاب مبنی بر حق الناس بودن رأی مردم، اظهار داشت: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا به این مطالبه ایشان جامه عمل بپوشانیم و از رأی مردم صیانت کنیم و لازمه این کار قانون‌مند بودن و بی‌طرفی ماست تا انشاءالله مردم احساس کنند مجریانشان بی‌طرف هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین از ارسال برنامه زمان‌بندی انتخابات با تأیید وزیر کشور به شورای نگهبان خبر داد و افزود: تلاش ما این است که هم با شورای نگهبان و هم با هیئت‌های نظارت در شهرستان‌ها تعامل خوبی در راستای برگزاری بهتر انتخابات داشته باشیم.

مقیمی با بیان اینکه ثبت نام به صورت ماشینی انجام می‌شود و تعرفه‌ها نیز از طریق ثبت نام الکترونیکی انجام می‌شود، گفت: در انتخابات هم شناسنامه و هم کارت ملی نیاز است. سازمان ثبت احوال نیز اعلام کرده است که در کوتاه ترین زمان کارت ملی کسانی که تاکنون نداشته‌اند را آماده خواهد کرد و از این رو از عزیزانی که کارت ملی هنوز ندارند می‌خواهیم که برای تهیه آن اقدام کنند.

وی با بیان این مطلب که یکی از توصیه‌های وزیر کشور که ستاد انتخابات موضوع اولویت قرار دادن انتخابات الکترونیکی بود، گفت: دولت مصمم است تمام مشکلات موجود در این زمینه را رفع کند که با شورای نگهبان نیز در این زمینه تعامل داریم. البته شورای نگهبان نیز باید مطمئن شود که نظارت بر انتخابات الکترونیکی بدون مشکل خواهد بود.

معاون سیاسی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که هم اکنون سخت افزار برگزاری انتخابات الکترونیک توسط شورای نگهبان تأیید شده است و ما در حال تهیه نرم افزار این انتخابات هستیم، تصریح کرد: تهیه نرم افزار مربوطه توسط کارشناسان داخلی انجام می‌شود و البته ما در این زمینه از تجربیات سایر کشورها نیز استفاده خواهیم کرد.

مقیمی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال تغییرات وسیع در استانداری‌ها در روزهای نزدیک به انتخابات، اظهار داشت: تا این لحظه هیچ بحثی در خصوص تغییر استانداری ها در وزارت کشور مطرح نبوده است البته این حق استانداران است که همانگونه که نسبت به تکمیل کادر خود مدیران را جذب می‌کنند در خصوص پایان کار آنان نیز تصمیم بگیرند و این در همه دستگاه‌ها مرسوم است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن دعوت حضور حداکثری مردم در انتخابات در اسفندماه، گفت: از همه نخبگان برای ثبت نام در انتخابات پیش رو دعوت می‌کنم تا مجلس و خبرگان از داوطلبین نخبه‌تر و کارآمدتر برخوردار باشند.

همچنین شهاب الدین چاووشی رییس ستاد انتخابات استان تهران به ایسنا گفت: ارزیابی ما این است که حدود 120 نفر از افراد شاخص و شناخته شده تهران برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام می‌کنند. پیش‌بینی ما این است که در مجموع حدود 1000 نفر در تهران برای انتخابات مجلس ثبت‌نام خواهند کرد.

چاووشی همچنین با اشاره به اینکه هنوز معلوم نیست که انتخابات در تهران الکترونیکی برگزار شود اظهار کرد: بنابراین هنوز بودجه‌ای برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در اختیار استانداری تهران قرار نگرفته است.

27214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =