علی اکبر نورانی خبوشانی

  مردم مالزی همواره در صدر کاربران شبکه های اجتماعی در جهان کنونی قرار  دارند و بر اساس آمار موجود به ازای هر کاربر مالزیائی در حدود 200 دوست اینترنتی در شبکه فیس بوک وجود دارد، بنابراین شبکه های فیس بوک و تویتر و یوتیوب در دو سال گذشته مهمترین منبع تولید خبر برای فعالیتهای رسانه ای داعش در منطقه نوسانترا (جنوب شرق آسیا) بشمار می آمده اند.

تعداد زیادی از جوانان دختر و پسر با جذب به این شبکه ها به دام حرکتهای افراطی افتاده اند تا با نام جهاد فی سبیل الله به جنگ با دشمنان اهل سنت و جماعت در عراق و سوریه بروند و از کودکان و زنان و مردان اهل سنت در مقابل دشمن شیعی و علوی دفاع کنند و تعدادی از دختران مالزیائی و اندونزیائی نیز به جهاد نکاح پیوسته و در طول چند سال اخیر دارای فرزندانی شده اند که این فرزندان در حال حاضر نیازمند به مدرسه و تحصیل و آشنائی با دنیای مدرن می باشند و سران داعش باید راهی را برای آموزش و پرورش نسل جدید مالائی نیز بیابد. در این پژوهش مختصر با روشها و تکنیکهای رسانه ای داعش در منطقه جنوب شرق آسیا یا نوسانترا به زبان مالائی و راه اندازی مدارس آموزش کودکان به زبان مالائی آشنا می شوید.

مردم مالزی و اندونزی با داشتن مذهب شافعی و تحت تأثیر آموزه های وهابیت و مبلغان سلفی از کشورهای عربی با موجی از تبلیغات علیه شیعه و حکومت علوی سوریه روبرو شده اند و رسانه های جمعی این کشور حوادثی را که در سالهای اخیر در منطقه عراق و سوریه و حتی افغانستان و پاکستان اتفاق می افتد به جنگ شیعی و سنی ارتباط داده اند و کشورهای ایران و سوریه و حزب الله لبنان و جنبش مردمی حوثیهای یمن را عامل ظلم و ستم به اهل سنت تبلیغ نموده اند که برای دفاع از کودکان و بانوان سنی باید وارد جنگ مقدسی علیه شیعه گردید و با چنین تبلیغاتی گروه زیادی از جوانان و حتی برخی از اساتید دانشگاهها و رؤسای حزبی محلی نیز به داعش پیوسته اند.

دانشگاههایی چون المدینة در شاه علم مالزی نیز به کمک این جریان شتافته و پیوستن دانشجویان دختر به داعش را به عنوان جهاد نکاج واجب دانسته است. در این میان مفتیهای مالزی و برونئی و برخی از علمای اندونزی نیز با تکفیر شیعه اقدام به سرکوبی اقلیتهای شیعی در منطقه نمودند. در این میان رسانه های مختلفی از داعش در جنوب شرق آسیا جنگ نرمی را جهت جذب جوانان آغاز نمودند. با گسترش فعالیتهای نظامی و تروریستی داعش در این منطقه و هشدارهای برخی مقامات خارجی به مالزی تعدادی از شبکه های اجتماعی چون فیس بوک و تویتر و یوتیوب وابسته به داعش مسدود شد و برخی سایتهای وابسته به عناصر بومی داعش نیز فیلتر گردید، زیرا پرداخت وجه برای خرید فضای اینترنتی زمینه را برای شناسائی مالکان آن سایتها فراهم آورد و کاربران داعش برای تبلیغات خود به دنبال چاره جوئی بودند و در یک سال اخیر تعداد زیادی شبکه های اینترنتی که فضای مجانی به کاربران می دادند وارد میدان رسانه ای داعش در منطقه شدند. با بررسی تعداد زیادی از این شبکه های متوجه این حقیقت شدیم که بیشتر توجه رسانه های مالزیائی و اندونزیائی به انعکاس اخبار پیروزیهای داعش در منطقه خاورمیانه و تبلیغ این دروغ که دولت اسلامی شام و عراق در حال گسترش می باشد جلب شده است.


 فعالیتهایی چون سرزدن مخالفان داعش کمتر به آن توجه شده و در عوض تعدادی از سخنرانیهای مبلغان وهابی در خصوص ضرورت جهاد فی سبیل الله و مبارزه با بدعت شیعی و ارتداد نصیری و مانند آنها تبلیغ شده است. از آنجائی که بیشتر مردم این منطقه افرادی احساسی و عاطفی می باشند بکارگیری از سرودهای هیجان انگیز و تحریک آمیز در محور این سایتها قرار گرفته است. یکی از مهمترین بخشهای این سایتها پاسخ به شبهاتی است که به مبارزه داعش در جهان علیه مخالفان برمی گردد و پاسخ گویی به این شبهات برعهده تعدادی از مبلغان وهابی در جنوب شرق آسیا بویژه مالزی و اندونزی می باشد. همه این سایتها به گونه ای تکثیر شده اند که با یک جستجوی ساده صدها وب سایت به زبان مالائی به دست می آید و خواننده با حجم گسترده ای از مطالب و فیلم و بیانیه و اخبار پیروزی اسلام بر کفر روبرو می شود.

بررسی سایتهای متعدد وابسته به داعش بیانگر وجود نوعی دستهای پنهان عربی در برنامه ریزی رسانه ای برای داعش در جنوب شرق آسیا می باشد، زیرا بسیاری از منابع اطلاعاتی این سایتها مستقیما از سایتهای عربی اخذ شده اند و سخنان به اصطلاح مجاهدان انتحاری نیز به زبان عربی ترجمه و حتی صداگذاری شده است، بنابراین باید هزینه هنگفتی برای تغذیه مالی این سایتها جهت واسپاری روزانه صدها خبر و تهیه فیلمهای تحریک آمیز علیه مخالفان داعش صرف گردد و عوامل مالزیائی و اندونزیائی پنهان نیز در این روند بسیار کارساز می باشد. یکی از وجوه اشتراک سایتهای مالائی داعش نشان دادن مظلومیت کودکان مسلمان است که در حملات نظام سوریه به روستاها و شهرهای مختلف کشته شده اند و این در حالی است که بسیاری از این تصاویر متعلق به کشته شدن بچه های یمنی در حملات عربستان به مناطق مسکونی یمن می باشد.

 برای آشنائی به ماهیت فعالیتهای رسانه ای داعش به ذکر نمونه هائی از آنها بسنده می کنیم. یکی از سایتهای مهم این جریان به زبان مالائی سایت "اصدارات دولت اسلامیه" به آدرس اینترنتی isdarat.daulahislamiyyah.com می باشد. با توجه به آنچه که ذکر شد از آنجائی که این سایت دارای آدرس مشخص به صورت مستقل خریداری شده است، بخشهای نظارتی دولت مالزی اقدام به مسدود کردن آن نموده اند، بنابراین عوامل اصلی این وب سایت از طریق ثبت و ضبط و پرداخت وجوه برای خرید فضای اینترنتی قابل شناسائی می باشند، به همین علت عوامل داعش در جنوب شرق آسیا اقدام به تغییر استراتژی به سمت استفاده از شبکه هایی شدند که فضای مجانی تنها با داشتن یک آدرس اینترنتی (واقعی یا غیر واقعی) ارائه می نمایند. از جمله این شبکه ها سایت بزرگ wordpress می باشد که بسیاری از ما ایرانیان با خدمات این سایت آشنا می باشیم. پس از مسدود شدن سایت "اصدارات دولت اسلامیه" اقدام به بازگشائی سایت "دوله اسلامیه وردپرس" به آدرس dawlaislamiyyah.wordpress.com می نمایند. در این سایت اطلاعات بخش تبلیغات استان دیاله عراق به زبان مالائی ترجمه شده است.

از جمله اخبار منتشر شده در این سایت فیلم کشتن یک پیشمرگ کرد با اسنایپر و عقب راندن نیروهای عراقی در منطقه نینوا تحت عنوان غزوة الکرّار می باشد. یکی از تاکتیکهای جنگ روانی داعش در منطقه نوسانترا استفاده از واژه هائی که در اذهان عمومی مردم دارای معانی مقدسی می باشد، مانند استفاده از واژه "جهاد فی سبیل الله"، بکارگیری واژه "غزوه" به جای "جنگ" که یادآور جنگهای پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام با مشرکین است و واژه "توحید"، مبارزه با شرک و بدعت و مانند آنها. یکی دیگر از محورهای این وب سایت پاسخ به سؤالات و شبهات است. پرسیده شده است: برای حمایت از دولت اسلامی در مقابل صلیبیان و مرتدین و ملحدین چکار باید کرد؟ همان گونه که اشاره شد از واژه "صلیبی" به جای نیروهای آمریکائی و غربی استفاده شده است و مرتدین و ملحدین نیز به نیروهای شیعی و علوی سوری اطلاق می گردد.

در پاسخ فردی به نام شیخ عدنانی می گوید: جنگ احزاب شروع شده است و اگر نتوانیم هیچ کاری انجام دهیم حداقل دعای نازله و دعای نیمه شب را می خوانیم که سلاح ما دعا و توجه به اعتقاد است. در این پاسخ نیز واژه "جنگ احزاب" بکار برده شده است و این جنگ در تاریخ صدر اسلام برای همه خوانندگان مسلمان مالزیائی آشنا می باشد و یک نوع حقانیت غیر قابل تردید به مبارزات داعش علیه مخالفان می بخشد. نکته دیگر این پاسخ مظلوم نمائی تحت عناوین دعا و توسل به خدا و تقویت اعتقادات ایمانی در دوران سختیها می باشد. در بخش اخبار در باره خاموش کردن آتش در روستای العجم، اقامه حد بر جاسوسان نصیری و شادی مسلمانان با آتش زدن خلبان سوری مطالبی به زبان مالائی آورده شده است.

ارتش و نظام سوری تحت عنوان "نصیری" یعنی فرقه نصیریه در رسانه های داعش آورده می شود، زیرا واژه نصیری در طول تاریخ برای بیان انحرافات اعتقادی علویان سوریه توسط ابن تیمیه و عبدالرحمن افندی مفتی حکومت عثمانی بکار گرفته می شد و با تکفیر مفتی امپراتوری عثمانی بیش از ده هزار نفر از مردم علوی سوریه توسط متعصبان عثمانی قتل عام گردیدند. بکارگیری واژه های "شادی مسلمانان" از آتش زدن خلبان اردنی نیز یک نوع پوشش گذاشتن بر بی رحمانه ترین جنایت تاریخ بشری می باشد که به نام شادی مسلمانان از آن یاد شده است. سایت رسمی کتابخانه کنگره آمریکا تحت عنوان "archive.org" مهمترین منبعی است که فیلمهای داعش در آنجا دانلود شده است، به عبارت دیگر سایت کتابخانه کنگره آمریکا نقش حمایت رسانه ای تصویری و رسانه ای را برعهده دارد. در این سایت همچنین از "غزوه فتح المبین" و اخبار جنگ در منطقه الرمادی و خبر آموزشهای نظامی در منطقه دیاله مطالبی منتشر شده است. در بخش رسانه ای این سایت مالائی همچنین از "ارتش صفوی" نام برده شده است که در حقیقت منظور آنان "ارتش شیعی" است.

استفاده از واژه "صفوی" به این منظور است که تفکرات شیعی را منسوب به حکومت صفویه نمایند و اصالت تاریخی و دینی تشیع را مخدوش نمایند. این گونه تبلیغات رسانه ای مایه اصلی شیعه هراسی و ایران هراسی در منطقه جنوب شرق آسیا گردیده است. در خبر دیگری چنین آمده است: "شلیک موشک به رافضیها و مرتدین" که منظور از رافضی در این خبر شیعیان و مرتدین نیز نیروهای سنی مخالف داعش می باشند، زیرا بر اساس آموزه های وهابیت طرفداران مذاهب اهل سنت با گرایش به مذاهب اربعه و دوری از عقیده خالص توحید به شرک روی آورده اند و این خود نوعی ارتداد از دین بشمار می آید. یکی دیگر از جلوه های تبلیغاتی این سایت مهم جلوه دادن شریعت اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر در اذهان مردم مالائی زبان می باشد و به همین علت خبرهائی از اقامه حدود شرعی و یا سوزاندن دخانیات در منطقه فرات توسط گروه الحسبه واحد دایره امر به معروف و نهی از منکر داعش به صورت مرتب منتشر می گردد.

 از آنجائی که مردم منطقه جنوب شرق آسیا افرادی عاطفی و احساسی می باشند و چندان علاقه ای به مباحث عقلانی و فلسفی و اعتقادی پیچیده ندارند، بیشتر علاقه آنان به سمت سرودهای دینی و آیین گفتاری جمعی مصروف می شود و در حال حاضر نیز حتی در مراسمی چون مسابقات بین المللی قرآن کریم در کوالالامپور شاهد سرودهائی هیجان انگیز با حرکات موزون شبیه به رقص به صورت مختلط می باشیم و این برگرفته از تاریخ ساکنان منطقه استوائی و زندگی قبیله ای آنان به صورت یک واحد منسجم می باشد و اختلاط میان زنان و مردان مسلمان در منطقه استوائی امری طبیعی و خارج از عرف کشورهای عربی است. به همین علت سیاست گذاری رسانه ای داعش بر تولید هر چه بیشتر سرودهای جنبشی و حماسی بنیان گذاشته شده است و در این سایت مالائی حدود 35 سرود دینی به صورت فیلم گذاشته شده است مانند سرود بهشت خدا، این دولت اسلام، امت من تن به ذلت نمی دهد، مادر عزیزم، بیعت با ابوبکر بغدادی، رافضه دجال، همانگونه که هستند باشید و ای مجروحان جهاد.


 از مهمترین بخشهای این سایت معرفی نشریاتی است که توسط داعش منتشر و سپس به زبان مالائی ترجمه شده است، مانند نشریه المستقبل که ویژه نامه محرم می باشد، بنابراین یک تیم خبره برای ترجمه همه این مطالب به زبان مالائی تشکیل شده است که آخرین مطالب نشریات داعش را به این زبان برای مردم مالائی زبان منتشر می نمایند. در این سایت به خواننده چنین القاء شده است که خلافت اسلامی انعطاف پذیرترین ملت در جهان است، زیرا این ملت زیر بمباران 50 کشور جهان قرار دارد، اما همچنان در حال توسعه و گسترش است. نشریه دابق که ارگان رسمی داعش می باشد نیز به زبان مالائی به روز منتشر می شود. آخرین شماره این نشریه عدد 11 ذوالقعده 1436 هجری قمری (پیش از ده روز) به زبان مالائی نیز منتشر شده است.


سایت "مله ابراهیم ورد پرس" به آدرس millahibrahim.wordpress.com نمونه دیگری از فعالیت رسانه ای طرفداران داعش جنوب شرق آسیا به زبان مالائی است. "ورد پرس" در ایالت کالیفرنیای آمریکا قرار دارد. در این سایت مطالب زیادی در باره حجاب در اسلام، جهاد زنان، امام مهدی در شیعه و دیگر مطالب منتشر شده است. همه شماره های نشریه دابق ارگان داعش به زبان مالائی قابل دسترسی است. نشریه دیگر داعش به نام "رپورتاج" به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و آلمانی در این سایت منتشر شده است. خطبه های نماز جمعه داعش در موصل به صورت منظم به زبان مالائی در این سایت ترجمه می گردد و طرفداران داعش در نوسانترا با آخرین مطالب دینی و سیاسی داعش آشنا می شوند. از بخشهای مهم این سایت نشر الکترونیکی کتابهای داعش مانند "پرچم سیاه در روم یا تاریخ جهاد در اروپا 1990-2015"، "پرچم سیاه از پرسیا" و "پرچم سیاه از شرق از خراسان تا قدس 1979-2012" می باشد. در این سایت بخشهایی چون بخش صوتی و تصویری و عکس و نشریات نیز وجود دارد که آخرین مطالب مربوط به فعالیتهای رسانه ای داعش در جهان را تبلیغ می نماید.
 
نمونه سوم شبکه اینترنتی "ورد پرس" سایتی به نام "دوله اسلامیه باقیه ورد پرس" با عنوان daulahislamiyahbaqiyyah.wordpress.com با بخشهایی از قرائت قرآن، مولتی مدیا، دولت اسلامی آفریقا شامل الجزائر، مالی، مصر، نیجریه، سومالی و تونس، دولت اسلامی آسیا شامل افغانستان، اندونزی، اردن، پاکستان، فلسطین، فیلیپین و یمن و دولت اسلامی عراق و شام می باشد.


 
در این سایت فعالیتهای جهادی گروهی از جوانان اندونزی همچون حسب الله ابوزرعه دانش آموز اندونزیائی نیز برای تبلیغ امر جهاد در میان نوجوانان و جوانان مالائی زبان منتشر شده است. ابو زرعه پس از تحصیلات مقدماتی در اندونزی به سودان رفته و در دانشکده شریعت به تحصیل علوم دینی پرداخته و در آنجا با گروههای جهادی داعش ارتباط برقرار کرده است. وی در 17 سپتامبر 2015 کشته می شود.

 

ابوبکر البشیر رهبر جماعت اسلامی در زندان اندونزی

 
فوزان انصاری (انشاری)

 در این سایت تبلیغاتی نیز در احیای مجدد جماعت اسلامی مالزی و اندونزی به رهبری ابوبکر البشیر که در زندان اندونزی است انجام شده است. شایعاتی در برخی رسانه ها وجود دارد که می گویند به زودی وی از زندان اندونزی آزاد خواهد شد. منطقه کنونی زندان ابوبکر البشیر "پاسیر پوتیه" می باشد. نکته جالبی که در این سایت دیده می شود فعالیتهای تبلیغی آزاد داعش منطقه نوسانترا در مساجد اندونزی می باشد. به عنوان مثال در این سایت مسلمانان اندونزی برای شرکت در مسجد نور الاسلام به دعوت "مرکز اسلامی بکسی" فراخوانده شده اند و قرار است بزودی افرادی موسوم به استاد فوزان انصاری (الانشاری) و استاد ابو شیبه و استاد دین دین شمس الدین برای دعوت مردم به بیعت با ابوبکر بغدادی رهبر داعش سخنرانی نمایند. 
 
فعالیتهای آزاد داعش در اندونزی به حدی در هفته های اخیر زیاد بوده است که تصاویر متعددی از حضور آنان با پرچم سیاه در خیابانها و معابر شهری منتشر شده است. در این سایت تصویری از طرفداران داعش در خیابانهای اندونزی نیز منتشر شده است. یکی دیگر از سران القاعده در اندونزی فردی موسوم به امان عبدالرحمن ابوسلیمان است که پیامهای وی از زندان به زبان مالائی و اندونزیائی از منطقه "نوسا کامبونگان" منتشر و در این سایت واسپاری می شود. وی مردم اندونزی را به پیروی و بیعت با ابوبکر بغدادی فرا خوانده و گفته است که خدا به وعده خود مبنی بر دادن عزت به اهل ایمان و ذلت به اهل کفر عمل خواهد کرد. استاد فوزان انشاری به مردم نصیحت می کند و می گوید که فرزندان خود را متمرد یا یاغی نخوانید، زیرا گاهی این مادران هستند که غیر خدائی عمل می کنند. اساتید در خدمت داعش با این ترفند تبلیغاتی می خواهند میان فرزندان و پدر و مادر به علت اختلاف عقیده جدائی بیاندازند و آنان را به صفوف جنگ و قتال در منطقه بکشانند. وی از شخصیتهای ذی نفوذ داعش در اندونزی است که به صورت مرتب در مناطق مختلف مردم را به پیوستن به داعش فرا می خواند و سخنرانیهای او در این سایت منتشر می شود. استاد فوزان نویسنده کتابی به نام "ابوبکر البغدادی" به زبان اندونزیائی است که قرار بوده است در محرم 1436 قمری منتشر شود. 


 
کتاب ابوبکر البغدادی نوشته فوزان انشاری به زبان اندونزیائی

  لازم به یادآوری است که زبان اندونزیائی و مالائی از یک خانواده می باشند و همچون فارسی دری افغانی و تاجیکی و فارسی دارای اختلافات جزئی می باشند، اما در هر حال برای همه مسلمانان منطقه با ریشه قومی ملایو قابل درک و فهم می باشد. وی در شبکه های فیس بوک و گوگل پلاس به زبان مالائی نیز فعال می باشد و ترجمه نشریات و اطلاعیه های داعش را به زبان مردم خویش ترجمه و منتشر می کند. صفحه فیس بوک وی تا تاریخ (20/10/2015) دارای 1861 دوست می باشد و علاوه بر اینها با استفاده از خدمات مجانی "بلاگس پوت" وبلاگ مستقل خود را نیز اداره می کند. وی در وبلاگ خود به آدرس fauzanalanshari.blogdpot.com فرق بین جهاد اسلامی و اعمال تروریستی داعش را توضیح داده است. 


 

شبکه مجانی بلاگس پوت Blogspot که به گوگل تعلق دارد از مهمترین شبکه های در اختیار گروه تروریستی داعش در منطقه است. یکی دیگر از سایتهای فعال مالائی در حوزه "بلاگس پوت" سایتی موسوم به islamnewsupdate.blogspot.com است. در این سایت بیانیه یکی از رهبران داعش در زندان اندونزی به نام ابوسلیمان امان عبدالرحمن ارخبیلی منتشر شده است.


 
ابوسلیمان امان عبدالرحمن

در این بیانیه ابوسلیمان آمده است: "دشمنان خدا از صلیبیان و یهود و روافض و نصیریه و مرتدین با پیشروی مجاهدین و پیروزی آنان در سرزمین شام و خوش آمدگوئی مردم سوریه به مجاهدین بویژه مجاهدان داعش و جبهه النصره به خشم آمده اند. این دشمنان خدا به همین علت به سیاه نمائی چهره مجاهدین در سراسر جهان پرداختند و به آنان انواع دروغ و افترا و تهمت بستند و هدف آنان از بین بردن و پایین آودرن شأن و منزلت مجاهدین و مقابله با مردم سوریه و مسلمانان می باشد. بر همه مسلمانان جهان واجب است که دروغ آنان را تکذیب کنند و واجب است که حسن ظن به مجاهدین داشته باشند. شما در مقابل خدا مسئول هستید. ابوسلیمان امان عبدالرحمن ارخبیلی."
یکی از روشهای ارزان و در دسترس استفاده از گوگل پلاس در تبلیغات داعش می باشد. با استفاده از این شبکه مجانی امکان ردیابی خیلی دشوار می گردد و تعداد زیادی از طرفداران داعش در منطقه مالزی و اندونزی از امکانات این شبکه برای تبلیغات رسانه ای خود استفاده می کنند. به عنوان نمونه سایت "گروه پمبلا توحید" با آرم Group Pembela Tauhid فیلمی از تروریستهای داعش در شرق اندونزی و انجام عملیات انتحاری در شهر پوسو Poso منتشر شده و در اول فیلم تصویر یکی از رهبران داعش اندونزی با سلاح نشان داده می شود که با گفتن تکبیر از جلوی دوربین عبور می کند. 

در صحنه های دیگری از این فیلم افراد داعش با سلاحهای پیشرفته در جنگلهای اندونزی نشان داده می شود و در پشت آنان پرچم سیاه داعش خودنمائی می نماید. در این فیلم تصاویری از جنازه یکی از شورشیان داعش تحت عنوان "شهدای نوسانترا" نمایش داده می شود. 
گروهی از شورشیان و تروریستهای داعش با لباسهای سیاه نشان داده می شود که تکبیر می گویند و آرم "مجاهدان شرق اندونزی" را در دست دارند. بیانیه رسمی داعش برای انجام عملیات تروریستی در شهر پوسو در تاریخ 3/6/2013 مطابق با 24 رجب 1434 قمری نیز در این فیلم پخش می گردد. این نخستین عملیات داعش در شهر پوسوی اندونزی بشمار می آید. فردی که می خواهد عملیات انتحاری را انجام دهد در این فیلم می گوید: "ما تروریست نیستیم، بلکه آمریکا و اسرائیل و بشار اسد و رژیم برمه تروریست هستند که با اسلام و مسلمانان می جنگند. ما در مقابل شرک و کفر می ایستیم." این متن به زبان عربی با زیرنویس مالائی منتشر شده است. این عملیات انتحاری برای ایجاد ترس در دل مخالفان داعش منتشر شده است. این فرد اندونزیائی با  دوستان خود وداع می کند و حالت یک قهرمان و مجاهد فی سبیل الله را در فیلم بازی می نماید. در این سایت همچنین نوشته شده است که اندونزی توسط نیروهای ظیطانی به استعمار گرفته شده است.


یکی دیگر از شبکه های مالائی و اندونزیائی داعش سایتی به نام gpt-tube.blogspot.com می باشد. همان گونه که از اسم این سایت بر می آید این رسانه توسط گوگل حمایت می شود. این سایت که به زبان مالائی می باشد اختصاص به خطرات شیعه در جامعه ملایو دارد و دهها فیلم در باره خطر شیعه در منطقه منتشر شده است. در یکی از این فیلمها شیعه ایران و عراق را هم پیمانان اسرائیل و آمریکا معرفی کرده است. در یکی دیگر از این فیلمها بخشی از سخنان محمد علی ابطحی آورده شده است که از بین بردن طالبان توسط آمریکا بدون مساعدت ایران ناممکن است.
 
پس از سخنان وی جورج بوش می گوید: ملل جهان باید تصمیم بگیرند که یا با ما باشند و یا با تروریستها. پس سخنان خاتمی آورده شده است: "ایران احساس می کرد طالبان دشمن آنان است و آمریکا نیز طالبان را دشمن خود می دانست و سرنگونی طالبان در درجه اول تأمین کننده منافع ایران بود." در لابلای این سخنان تصاویر خونین بچه های زیادی که زیر آوار و یا تکه تکه شده اند نشان داده می شود و در حقیقت این را القا می کند که آمریکا با همکاری ایران کودکان مسلمان را قتل عام می نماید. در بررسی های انجام شده معلوم گردید این تصاویر متعلق به کودکان یمنی است که توسط جنگنده های سعودی در یمن شهید شده اند.
یکی دیگر از شبکه های رایگان یوتیوب می باشد که در حد وسیعی مورد استفاده داعش مالزی و اندونزی قرار می گیرد. در کانال goup pembel tauhid در یوتیوب فیلم یکی از افراد مسلح اندونزیائی را نمایش می دهد که سرودهائی در باره پیامبر اکرم (ص) با در دست داشتن سلاح می خواند. شبکه المستقبل در فیس بوک در تاریخ 8/3/2013 نیز این فیلم را منتشر کرده است. نام این فرد آلکس و هدف وی از عملیات انتحاری حمله به بانک CIMB در شهر Medan اندونزی بوده است. داعش با حمله به این بانک درصدد تأمین منابع مالی عملیات داعش نوسانترا بوده است.


در بخش ایدئولوژیک داعش از شخصیتهای دینی و مبلغان وهابی برای تحریک جوانان جهت پیوستن به صفوف داعش و بیعت با ابوبکر بغدادی استفاده می کنند. یکی از این افراد امان عبدالرحمن از اندونزی است که سایت gpt-tube.blogspot.com در تعداد 5 برنامه مستقل به صورت فیلم ویدئویی تحت عنوان "افکار" درباره جهاد و شهادت در اسلام و شبهات وارده به آن سخن می گوید. این مطالب به زبان مالائی بوده و در تشویق جوانان نا آگاه منطقه ملایو در پیوستن به داعش در سوریه و عراق مفید بوده است. در این سایت همچنین از رشادت چچنیها در مقابل ارتش روسیه مطالبی به زبان مالائی آورده است. در بخشهای دیگر این سایت اخبار داعش در منطقه غوطه دمشق و فعالیتهای آنها در سوریه منعکس شده است.


یکی از مطالبی که بسیاری از تحلیل گران را لرزاند تشکیل آموزشگاهی تحت عنوان "معهد عزّام" برای تربیت کودکان مالائی در مناطق تحت نفوذ داعش بوده است. در این معهد کودکان زیر 10 سال با انواع سلاحهای گرم و دفاع شخصی آشنا می شوند و در ضمن اساتیدی از عرب زبانان به آنان زبان عربی و تروریستهای اروپائی به آنان زبان انگلیسی آموزش می دهند. از مهمترین آموزشهای این کودکان دروس قرآن و توحید با تفسیرات وهابیت می باشد. هیچ یک از متون فقهی شافعی و حنفی و مالکی و حنبلی جزو دروس آنان نیست و کتب محمد بن عبدالوهاب از مهمترین منابع آنان برای آشنائی با اسلام می باشد.  

*کارشناس ارشد جریانهای بین المللی افراط گرا

49310 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =