واحد مرکزی خبر نوشت: روزنامه لبنانی السفیر در تحلیلی می نویسد: نشاندن ایران و عربستان سعودی بر سر میز مذاکرات مهمترین نتیجه نشست وین به شمار می رود.

 این روزنامه لبنانی در شماره امروز خود در مقاله ای درباره نشست وین با حضور ایران و عربستان سعودی به قلم وسیم ابراهیم، نوشت: نشست وین، بحران سوریه را به سوی مرحله جدیدی هدایت کرده است تا در این مرحله راه حل سیاسی به دست آید.

بر اساس این راه حل، قانون اساسی جدید تدوین و پس از آن انتخابات برگزار می شود. شرکت کنندگان در نشست وین با صدور بیانیه ای بر سر همه این موارد توافق کردند. البته پیشرفت دیپلماتیکی که حاصل شد این است که ایران و عربستان بر سر یک میز مذاکرات نشستند و قرار شد دو هفته دیگر مذاکرات وین آغاز شود. در این نشست توافق شد اختلافات اصلی مطرح نشود، زیرا بررسی چنین مسائلی به توقف مذاکرات منجر می شود.

تعیین سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه یکی از موارد اختلاف است، زیرا روسیه و ایران اصرار دارند تنها ملت سوریه این مسئله را تعیین می کنند. به نظر می رسد، بیانیه نهایی نشست وین نتیجه گردآمدن نمایندگان کشورهای شرکت کننده در این نشست نبود، بلکه از قبل تعیین شده بود. مهمترین نکته در این نشست این است که شرکت کنندگان در آن توانستند از مانع توافق نکردن بر سر «نشست ژنو یک» عبور کنند. یک منبع دیپلماتیک دراین باره گفت چنین تحولی منطقی است، زیرا «ایران از جمله کشورهای شرکت کننده در نشست ژنو نبود و درباره این نشست با ایران مذاکره نشد».

از این رو، نتایج نشست ژنو مبنای آغاز روند انتقالی سیاسی نخواهد بود. کشورهای شرکت کننده در نشست وین از استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه خواستند از سوری ها اعم از مخالف و حکومت سوریه بخواهد تا برای تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات گفتگو کنند.

بدین ترتیب آخرین بند بیانیه نشست «ژنو یک» در راس فهرست نتایج نشست وین قرار گرفت. در این زمینه دی میستورا تاکید کرد هرچه زودتر با مخالفان و اعضای نظام حاکم بر سوریه دیدار خواهد کرد تا روند گفتگو بین دو طرف آغاز شود. وسیم ابراهیم در ادامه افزود: آمریکا با عجله خواستار برگزاری نشست وین شد و این نشست بلا فاصله پس از سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به مسکو و سفر وزیر خارجه عمان به دمشق برگزار شد.

البته روند تند تحولات به این معنا نیست که فاصله های زیادی طی شده است، زیرا یک مسئول بلند پایه تاکید کرد اختلافات بزرگ به قوت خود باقی است. وی با اشاره به پیشنهادهای حل و فصل بحران سوریه که در نشست وین مطرح شد، گفت مخالفت شدیدی به ویژه از سوی ایران با تعیین هرگونه ضرب الاجل وجود داشت. ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با این روزنامه درباره این اختلافات گفت: «هیچ چیزی در یک چشم به هم زدن رخ نمی دهد، این مسئله به تلاش نیاز دارد.

ما در برابر پیامدهای بحران سیاسی پنج ساله قرار داریم» وی افزود: «البته منظور من این نیست که باید این زمان را بار دیگر طی کنیم تا مشکلات حل شود، اما تا حدودی باید تناسب بین دو مدت وجود دارد». با این وجود جعفری تاکید کرد نشست وین به نزدیک شدن مواضع منجر شده و بر این باور است که «مرحله آینده، مرحله دست یابی به راه حل سیاسی است، زیرا پنج سالی که گذشت ثابت کرده است که مردم سوریه پیوسته رنج می برند» ابراهیم جعفری افزود: «مهم این است که اراده بین المللی و منطقه ای برای حمایت از مردم سوریه وجود داشته باشد تا مرحله جدیدی آغاز و صفحه درگیری ها پشت سرگذاشته شود».

وسیم ابراهیم در بخشی دیگر از گزارش خود گفت اختلافات در نشست وین بر سر باقی ماندن بشار اسد در قدرت ادامه داشت و آمریکا و فرانسه بر لزوم کنار رفتن بشار اسد از قدرت تاکید کردند. وزیر خارجه ترکیه در این باره تصریح کرد: «اختلافات بر سر نقش اسد در مرحله انتقالی همچنان پا برجا است. البته بیشتر شرکت کنندگان در نشست وین نمی خواهند بشار اسد در این مرحله نقشی ایفا کند. اگر صلح برقرار شود اسد در سوریه حضور نخواهد داشت». از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت وجه مشترکی وجود دارد و از طریق آن می توان بر هر اختلافی غلبه کرد.  

در پایان این مطلب آمده است به نظر می رسد قبل از برگزاری نشست وین برای نشاندن مخالفان و نظام حاکم بر سوریه برسر یک میز تلاش شده بود، زیرا میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه گفت مسکو نام چهل مخالف سوری را که می توانند در مذاکرات با نظام حاکم بر سوریه شرکت کنند، ارائه داد و ما با واشنگتن و متحدانش این فهرست را بررسی می کنیم.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =