واحد مرکزی خبر نوشت: روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس در مطلبی به قلم آلن بارلوئه نوشت ایران چند ماه پس از توافق هسته ای به عرصه بین الملل بازگشت.

به نوشته این روزنامه، همان طور که انتظار می رفت نشست چند جانبه وین درباره سوریه که روز جمعه در هتل بزرگ این شهر برگزار شد به نتیجه ای نرسید. به علاوه همان طور که انتظار می رفت مانع اصلی در این نشست که ایران برای نخستین بار به آن دعوت شده بود، نقش بشار اسد رییس جمهور سوریه در روندی سیاسی است که هنوز در مرحله فرضیه است. 

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه پس از این نشست که حدود هشت ساعت به طول انجامید گفت ما در همه موضوعات حتی سخت ترین آنها گفتگو کردیم. اختلاف نظرهایی وجود دارد اما به اندازه کافی پیشرفت کردیم و دو هفته بعد به همین شکل تشکیل نشست خواهیم داد. فابیوس تاکید کرد ما در مورد برخی مسائل به ویژه درباره روند سیاسی، دولت انتقالی، انتخابات ، قانون اساسی آینده و موضوعات دیگر پیشرفت داشتیم. 

آمریکا، فرانسه و متحدان غربی و عربی آنها می خواهند بر سر تاریخ دقیق کناره گیری بشار اسد از قدرت مذاکره کنند. وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد بشار اسد مسئول اصلی فاجعه سوریه است بنابراین وی در آینده سوریه حضور نخواهد داشت. 
در مقابل روسیه و ایران تاکید می کنند رییس جمهور سوریه باید در انتقال قدرت سیاسی ایفای نقش کند. 

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین می گوید تا زمانی که گروه های افراط گرا و تروریستی به شدت هدف حمله قرار نگیرند، رسیدن به راه حل سیاسی دشوار خواهد بود. روسیه که سی ام سپتامبر حملات هوایی خود را آغاز کرد و به طور رسمی گروه های تروریستی را هدف حمله قرار داد متهم شده است که برای تقویت بشار اسد شورشیان سوریه را بمباران می کند. 

در نشست روز جمعه دولت سوریه و مخالفانش حضور نداشتند. حضور ایران به عنوان متحد رژیم سوریه به منزله یک تغییر دیپلماتیک بزرگ است. همچنین حضور ایران نشانه بازگشت این کشور به جامعه بین الملل چند ماه پس از امضای توافق هسته ای است. 
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که به طور جداگانه با محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه ایران و روسیه در وین دیدار داشت تاکید کرد زمان آن فرا رسیده است که جایگاهی به ایران در میز مذاکرات داده شود. 

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =