خطابه های ظریف مداحان و وعاظ، خطاب به «ظریف»/چرا به نصایح بزرگان توجه نمی شود؟/ پرونده

هرساله با فرارسیدن مناسبت های مذهبی خاص همچون دهه های محرم و فاطمیه، شاهد اظهارات مداحان و خطیبانی هستیم که با اشاراتی به مسائل سیاسی روز جامعه و نقد برخی مسئولان و مقامات نظام، خبرساز می شوند.

عبدالله احمدی: اين منابر در سال هایی که منتهی به انتخابات می شود رنگ و بوی سیاسی تری به خود می گیرند.

در همین حال و به دلیل نزدیک بودن به انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری، مداحانی و خطیبانی که معتقدند باید کار آن ها پیام سیاسی برای مردم داشته باشد و از اقدام خود به عنوان بصیرت افزایی یاد می کنند، فضای جلساتشان به مراتب سیاسی تر از مداحانی است که جلساتشان را تنها با ذکر مصیبت و نوحه خوانی اداره می کنند. در منابر آنها اغلب، حرف هایی درباره حضور در انتخابات و ویژگی های نامزدهای اصلح بيان می شود. اما اولین کسی که به مداحان هشدار داد که مجالس عزاداری را با مسائل سیاسی آمیخته نکنند؛ آیت الله مکارم شیرازی بود.

این مرجع تقلید در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم در توصیه به مداحان اهل بیت عصمت و طهارت بیان داشت: به تازگی دیده می شود مسائل سیاسی به برخی مجالس درز می کند گرچه همه سیاست کلی حفظ نظام و کشور اسلامی را قبول داریم، اما سزاوار نیست مداحان سخنان خود را به سیاستی که به چپ و راست مایل است ،آلوده کنند. آیت الله مکارم شیرازی گفته بود: عزاداری برای همه است و اگر جناحی از عزاداری به نفع خود در آستانه انتخابات استفاده کند، صحیح نیست و خطیبان مراقب باشند بازیچه افرادی که اهداف خاصی دارند، نشوند.

آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس مجلس خبرگان نیز در دیدار قبل از محرم هیئت خادم الرضا(ع) قم با ایشان گفت: هیئت ها مراقب جریان های اختلاف انگیز باشندهمچنین حجت الاسلام محسن غرویان نیز در این باره می گوید که مداحان نباید مسائل جناحی را مطرح کنند، اگر خروجی مجلس روضه یا عزاداری حسینی، نفاق، کینه، تفرقه و جدایی بین مردم باشد آن مجلس قطعا حسینی نیست.

نمایندگان مجلس نیز در آستانه عاشورا سیاسی کردن مراسم های عزاداری را ممنوع دانسته و اعلام کردند که شان این مراسم بیشتر از این هاست.

سیدرضا اکرمی، نماینده پیشین مجلس نیز در این باره تاکید کرد: مداحان و وعاظ در آستانه محرم، به توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره همدلی و همزبانی میان دولت و ملت توجه و از بیان کردن سخنان خلاف قانون خودداری کنندهمچنین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره استفاده جناحی از به مراسم عزاداری گفت: توهین به افراد در هیچ جا شایسته نیست و در مجالس امام حسین (ع) باید از هرگونه اظهاری که موجب اهانت به افراد یا بهره برداری جناحی و سیاسی می شود، خودداری کرد.

محمد مقدم، عضو مجمع روحانیون مبارز  نیز تصریح کرد: متأسفانه بعضی از افراد در برخی از منابر که در حاشیه امنیت خاصی هم هستند خیلی راحت تهمت می‌زنند و توهین می‌کنند. آیت الله امجد، از اساتید اخلاق نیز با بیان اینکه درس عاشورا، «مدارا» بود، از اینکه از برخی منابر به اشخاص محترمی فحش می دهند، انتقاد کرد.

اما باز هم کسی به این توصیه ها توجه نکرده و بازار مداحان جناحی گرم شد، به طوری که یکی از آن ها گفت که حضرت عباس به دشمن دست نداد، اما وزیر خارجه ما با دشمن دست می دهد! به اين ترتيب در دهه اول محرم امسال، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه سوژه منتقدان و مخالفان دولت در تريبون هاي مختلف شد. حجت الاسلام علیرضا پناهیان که سخنرانی های او اولین بار در اوائل دهه هشتاد در مهدیه تهران از صداوسیما  پخش شد در مراسمی گفت: عباس با دشمن امام حسین دست ندادمحمدرضا طاهری که طی سال های اخیر از موضع گیری های مستقیم سیاسی و جناحی خود داری کرده بود، نيز در مداجي امسال خود چندين اشاره سياسي به  مذاکرات هسته اي و توافق برجام داشت.

این در حالی است که حجت الاسلام ناصر نقویان در مراسم شب عاشورا در منزل صادق خرازی درباره ماجرای دست دادن اخیر ظریف با اوباما اظهار داشت: چه کردند این روزها درباره دست دادن اما اگر عکس و فیلم بود آن روزها نشان می دادیم روایاتش اما هست که امام حسین(ع) در این روز با عمر سعد هم حداقل یکبار دست دادوی همچنین در گفتگو با خبرآنلاین، اسنادي را براي اثبات اين مدعاي خود آورد. (اينجا)

اما روح الله حسینیان، نماینده حامی جبهه پایداری در مجلس در گفتگو با سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهارات نقویان را رد کرد. (اينجا)

البته سید عبدالله فاطمی نیا از خطبای برجسته و اساتید اخلاق نیز به پخش سخنرانی خود از تلویزیون  واکنش نشان داد و با گلایه از این رفتار سیاسی، اظهاراتش را غیر مرتبط با فضای سیاسی روز دانسته و تطبیق آن با مسائل روز را بی مهری نامید.

در همین رابطه حجت الاسلام سروش محلاتی در مراسم عزاداری دهه دوم محرم در حسینیه جماران اظهار کرد: بهره برداری سیاسی از محرم باعث شده افراد دنبال یک امام حسین غیرسیاسی باشند.

در حالي امسال، محمدجواد ظريف در سيبل انتقادات مداحان و وعاظ قرار گرفت که در سال هاي پيش از اين گاهي روساي جمهور از هاشمي گرفته تا روحاني، روساي مجالس از ناطق نوري گرفته تا لاريجاني و چهره هاي ديگري از مشايي گرفته تا ميرحسين موسوي، از سوي خطباي سياسي ايام محرم کم و بيش مورد اشاراتي قرار گرفته بودند. تکرار اين روند نشانه بي تاثير بودن انذارهايي است که تا کنون داده شده است.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    116 4
    اين مداحان ناخواسته همان كاري رو ميكنن كه دشمنان ميخوان. آخه جلسه مداحي چه ربطي به سياست داره.
    • محمد A1 ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
      0 0
      دیانت ما عین سیاست ماست. "شهید مدرس"
  • مصطفی A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    سیاست ما عین دیانت ماست آقایون ایران ترکیه نیست
  • علی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    1 0
    دوست دارم بدانم برخی از این مداح های معترض به ظریف اگر خودشان در جلسات وین بودند واقعا چطوری مذاکره می کردند؟ فرق بین هسته اتم و هسته انگور را می دانستند؟
  • reza RU ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    1 0
    یادتون میاد کریمی وسط نوحه و سینه زنی یک دفعه گفت یه بچه هیئتی رئیس جمهوربشه بعد شور گرفتند و همه گفتند جلیلی جلیلی با سینه و عزاداری ....... همه سکوت کردند و یه سری برای خنده انداختن تو شبکه های اجتماعی
  • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    اشكال نداره حرف سياسي بزنند... به شرطي كه توهين نكنند... با تاريخ اسلام مقايسه تطبيقي نكنند.. تهمت نزنند . بي ادبي نكنند... و خيلي منطقي انتقاد را مطرح كنند.... و الا همين بلاها سر خودشان مي آيد... و مثلا در مقابل مداحي مي كنند وآنان را همچون سپاه يزيد مي دانند كه نمي گذاشتند امام حسين ع سخنش را بگويد