آخرین اخبار از پرونده شکایت ایران علیه آمریکا/ موضوع شکایت ها حمایت واشنگتن از صدام و ریگی است

خانه ملت نوشت: عضو کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از آنجایی که آمریکا در جنگ تحمیلی به صدام سلاح ممنوعه و از ریگی حمایت کرده است، جانبازان و قربانیان از دولت آمریکا شکایت کرده اند.

ابوالفضل ابوترابی با اشاره به رسیدگی به 45 پرونده شکایت از آمریکا و جریمه ای بالغ بر 50 میلیارد دلار، گفت: در امور بین الملل قوه قضاییه شعبه خاصی برای رسیدگی به پرونده های شکایت از آمریکا تشکیل شده است. اعتقاد داریم تعداد پرونده هایی که علیه آمریکا تشکیل می شود بسیار بیشتر از اعداد و ارقامی است که اعلام می شود.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس نهم درباره موضوع پرونده های آمریکا توضیح داد: از آنجایی که آمریکا در جنگ تحمیلی ایران، سلاح نظامی و امکانات ممنوعه را در اختیار صدام قرار داده بود و از سوی دیگر از گروهک های تروریستی از جمله ریگی حمایت کرده است، جانبازان و قربانیان آنها طرح شکایت کرده اند.

وی با بیان اینکه تعداد جانبازان جنگ و قربانیان عملیات های تروریستی زیاد است، ادامه داد: به این جهت انتظار می رفت تعداد پرونده های شکایت از آمریکا بیش از این حرف ها باشد اما از آنجایی که با کمبود قاضی مواجه هستیم و برای این نوع پرونده تنها یک قاضی در نظر گرفته شده است بیش از این نمی توان به پرونده ها رسیدگی کرد.

این نماینده عنوان کرد که شکایت از آمریکا مردمی است و ارتباطی با دولت ندارد و اظهار داشت: تمام جانبازان به ویژه جانبازان شیمایی جنگ تحمیلی و قربانیان تحرکات ترویستی می توانند طرح شکایت کنند.

ابوترابی با بیان اینکه تا کنون آمریکا به پرداخت 50 میلیارد دلار محکوم شده است، گفت: در آینده ای نزدیک این مبلغ بیشتر خواهد شد چرا که تعداد جانبازان جنگ ایران و عراق بسیار زیاد است و اگر به همه آنها رسیدگی شود مبلغ جریمه بیشتر می شود.

این نماینده اظهار داشت: در مسیر رسیدگی به این پرونده ها چند وکیل و چند کارشناس دادگستری از کانون کارشناسان رسمی دادگستری به صورت رایگان عهده دار مشاوره و دفاع از پرونده شکایت جانبازان از آمریکا را بر عهده گرفته اند که باید از آنها تشکر کنیم.

وی با بیان اینکه هر یک از جانبازان جنگ به خصوص جانبازان شیمایی می توانند از آمریکا شکایت کنند، توضیح داد: از آنجایی که نقش آمریکا در این جنگ مشخص است جانبازان می توانند طرح شکایت کنند. از سوی دیگر حمایت مستقیم آمریکا از کروهگ جیش العدل به سرکردگی ریگی کاملا مشخص است بنابراین قربانیان تحرکات تروریستی هم حق شکایت دارند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در خصوص ضمانت اجرایی محکومیت آمریکا گفت: ایران مقابل به مثل با آمریکا بود. آنها نیز چنین جریمه هایی برای ایران در نظر گرفته اند و تا کنون 50 میلیارد دلار ایران را جریمه کرده اند. اما ضمانت اجرایی این محکومیت در بحث حقوق بین الملل همان افکار عمومی است.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =