امام حسین علیه‌السلام و دختری به نام رقیه

علی مطهری

یکی از مسائل مورد بحث در ارتباط با واقعه کربلا وجود دختری سه ساله به نام رقیه برای امام حسین علیه‌السلام است. استاد شهید مطهری درباره وجود یا عدم رقیه بحثی نکرده  و بنابراین بر خلاف آنچه مشهور است وجود ایشان را نفی نکرده اند، اما داستان آوردن سر امام حسین علیه‌السلام برای دختر سه‌ساله‌اش در شام و آنگاه وفات او را غیرواقعی دانسته‌اند. ایشان در یادداشتهای خود آنجا که تحریفات لفظی واقعه کربلا را برمی‌شمرند، از جمله آورده اند: «داستان طفلی از ابی‌عبدالله که در شام از دنیا رفت و بهانه پدر می‌گرفت و سر پدر را آوردند و همان جا وفات کرد (رجوع شود به نفس المهموم).» (حماسه حسینی، ج 2، ص 170).

مرحوم آیت الله خوشوقت نیز تقریباً همین نظر را دارند و می‌گویند داستان خرابه شام واقعیت دارد اما آن دختر، دختر امام حسین نبوده بلکه دختر یکی از شهدای کربلا بوده است.

اخیراً دیدم سخنران جوان، آقای رائفی پور، تشکیک در وجود حرم حضرت زینب در دمشق و تشکیک در وجود دختری سه ساله به نام رقیه برای امام حسین در واقعه کربلا را به موضوع استکبار جهانی مربوط کرده‌اند که مستکبران برای آنکه ما از سوریه دفاع نکنیم این حرفها را مطرح می‌کنند؛ یعنی یک مسئله علمی و تحقیق تاریخی را تبدیل به یک مسئله سیاسی کرده‌اند. گویی اگر این دو حرم در دمشق وجود نداشت  ما هیچ وظیفه‌ای در قبال برادران مسلمان خود در سوریه نداشتیم و ما شیعیان فقط وظیفه داریم در جایی به دفاع بپردازیم که حرمی از یکی از ائمه یا منسوبان آنها در آنجا وجود داشته باشد، حال آنکه هر مسلمانی نسبت به کل سرزمین‌های اسلامی وظیفه دارد و در صورت لزوم باید از آن دفاع کند. به قول سید جمال‌الدین اسدآبادی وطن ما آنجاست که اسلام باشد و این مرزهای قراردادی مرز واقعی میان مسلمانان نیست.

وانگهی اگر بحث در قضیه حضرت رقیه به زعم این سخنران جوان اکنون از چنین ریشه سیاسی برخوردار بوده و از جانب استکبار هدایت می شود چرا تشیع انگلیسی که عملا جاده صاف کن جنایتهای داعش است به جای نفی حضرت رقیه، در جبهه دیگر ایستاده و بدترین توهینها را به شهید مطهری به خاطر طلب سند داستان حضرت رقیه می کند؟! حتی مدیر جاهل شبکه سلام به خاطر نفی داستان عروسی حضرت قاسم در کربلا شهید مطهری را علنا لعن می کند!   

به هرحال ما باید روح علمی و حقیقت‌جویی و انصاف در قضاوت داشته باشیم. اگر اسناد تاریخی می‌گویند چنین دختری برای امام حسین علیه السلام نبوده - که اتفاقا جستجوهای دقیق کامپیوتری تا آنجا که من اطلاع دارم نشان می دهد که تا قرن هفتم اثری در منابع شیعی از چنین اتفاقی برای دختر امام حسین علیه السلام در شام نیست - باید آن را بپذیریم اگرچه سالها برخی اهل منبر و مداحان آن را تکرار کرده باشند و آنها و عده‌ای از مردم نتوانند از آن دل بکنند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    114 3
    شك نكنيد اگر شهيد مطهري متفكر الان ميزيستند، در دسته بنديِ توسط فرستادگان خداوند، در دسته ي ان خدمتگزاران ممنوع التصوير قرار مي گرفتند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    41 28
    من شنیدم یکی از اساتید تاریخ با مدرک ثابت کرده که شخصیتی به اسم رقیه وجود نداشته است
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    40 7
    متاسفانه پیوند دین و سیاست که اصولا به شکل امروزی مد نظر امام و شاگرد برجسته ایشان استاد مطهری نبوده ابزاری شده برای پیشبرد اهداف سیاسی که حتی آنهایی که اصولا اسلام را نمی شناسند و اهداف واقعه عاشورا را نمی فهمند نیز از همین ابزار برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند. به یاد این مصرع که چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم افتادم.
  • امید A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    45 5
    اینگونه مطالب که علمی .بدون تهاجم به دیگران است را آرزو داریم
  • نادر A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    به کسانی که در آنجا شهید می شوند لقب شهید مدافع حرم می دهند...و بیشترین انگیزه آنها هم دفاع از حرم این بزرگواران بوده و هست...البته این درسته که اگر حرمی هم آنجا نبود وظیفه ما دفاع از مسلمانان بود،ولی قابل انکار نیست که مثل حالا کسی نمی رفت برای دفاع....آقای رائفی پور درست گفتن
    • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
      2 11
      احسنت
  • بی نام IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    16 31
    جناب مطهری، ما هم از پشت کوه نیامده ایم. اگر وجود حضرت رقیه برای شما از طریق پدر بزرگوارتان ثابت نشده، برای ما از طریق اساتیدمان که به هیچ وجه پایین تر از پدر مرحوم شما نیستند ثابت شده. مرحوم پدر شما ایستگاه آخر علم و دانش نیسند آن طور که خودتان تصور می کنید. ایشان یکی از مردان علم بودند نه همه آن.
  • علی IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    16 8
    آقای رائفی پور از این دست مغالطه ها در اظهاراتش فراوان دارد: مثلا این که کفش پاشنه بلند را غربیها اختراع کرده اند برای تشبیه زنان به جن و شیطان....یا در اطرف مکه و مسجد الحرام عده ای تک تیرانداز صهیونیست و وهابی و آمریکایی کمین کرده اند تا هر وقت امام زمان ظهور یافتند ایشان را با شلیک گلوله و تیربار شهید کنند....یا در فیلم جدایی نادر از سیمین یکی از هدفهای افرهادی شبهه افکنی در سقط جنین حضرت محسن بوده است....من واقعا نمیدانم چرا به این آقا اجازه سخنرانی در این سطح وسیع داده میشود؟ وقتی یک نفر می خواهد کتابی بنویسد و فیلمی بسازد و موسیقی ای بنوازد باید از هفت خوان رستم ممیزی عبور کند اما امثال این آقایان به راحتی هر سخن بی اساسی را در خطابه هایشان مطرح میکنند و کسی هم جرات ندارد بگوید چرا؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    31 11
    آقای مطهری عزیز جواب کاملا واضح و مبرهن است . مشکل از رونق افتادن دکانهاست . اگر ماجراخرابه های شام و عروسی حضرت قاسم و داستانهای عجیب و غریب پیرامون حضرت علی اکبر و ... نباشد و به تبع آن مراسمات مذهبی فاقد شعور کم کم ور بی افتد طبیعتا دکان بسیاری از اینها از رونق می افتد . ان وقت چگونه یک عده ای بی آن که منصب و مسئولیتی داشته باشند در تمام امور دخالت کنند ؟؟؟ جواز حمل سلاح بگیرند ؟؟؟ دور و برشان را شلغ کرده و با تهیج مردم مرید جمع کنند؟؟؟و در پس همه اینها به کسب و مال و قدرت نامشروع بپردازند ؟؟؟ آقای مطهری لطفا شما به من جواب بدهید که یک مداح چه کاره است و قدرتش را از کجا آورده که نامه او منجر به استخدام بدون تشریفات قانونی در یک نهاد تخصصی می شود در حال که متختصص امر در گزینش رد می شود؟؟؟
    • نوری IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
      13 7
      سلام بی نام جای تاسف است که حرف از دکان به وسط آوردی منطقی صحبت نکردی جواب قانع بده نه اینکه همه را زیر سوال ببری وماهم به یک نگاه دیکه به آنها نگاه کنیم واین درست نیست عزیزم باید این طور صحبت کردن را کنار بگذاریم و....
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    10 24
    جناب مطهري، پدر شما متفكر بزرگي بودند ولي معصوم نبودند.
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    8 28
    ازجناب آقاي دكتر مطهري با جايگاه علمي و خانوادگي شان انتظار مي رود علمي تر و دقيق تر يادداشتي منتشر نمايند با اينكه نكات قابل تاملي را اشاره فرمودند اما از نظر علمي و تحقيقي يك جانبه و غير صحيح مرقوم فرموده اند به خصوص در چند سطر پاياني
  • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    13 1
    علم وتحقیق حرف اول رامیزند نه شور وشعر خوانی خداپدرت رابیامرزد ،دانستند که اونباید بماند که در نطفه این مباحث را خفه کردند ودنیاافتاد دست کسانی که میبینیم