تسنیم نوشت: خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی با بررسی ابعاد جنگ قدرت در خانواده حاکم عربستان به پیامد های نگران کننده این درگیری ها در دو سطح داخلی و خارجی عربستان اشاره کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارشی را درباره جنگ قدرت در داخل خانواده حاکم در عربستان سعودی منتشر کرده است این گزارش با اخبار منتشر شده از سوی منابع رسانه‌ای از جمله سخنان اخیر مجتهد فعال توئیتری عربستان درباره وضعیت سیاسی این کشور تطابق دارد.

بر اساس این گزارش، کارشناسان متعقدند در شرایطی که عربستان با چالش‌های خطرناکی در داخل و خارج روبرو است جنگی بر سر قدرت بین ولی عهد و جانشین ولی عهد در عربستان درگرفته است.

این گزارش، می‌افزاید که از چند ماه پیش بحرانی بین محمد بن نایف 56 ساله وزیر کشور و ولی عهد عربستان و محمد بن سلمان 30 ساله فرزند پادشاه و وزیر دفاع عربستان برقرار است.

«فردریک ویری» پژوهشگر و کارشناس مسائل عربستان در مرکز بین المللی «کارنگی» معتقد است که این اختلاف در عربستانی که معمولا امور داخلی خود را علنی نمی‌کند، هرچند آشکار نیست ولی به اتخاذ برخی از تصمیات سیاسی در دو سطح داخلی و خارجی منجر خواهد شد که بسیار نگران کننده خواهد بود.

بر اساس این گزارش به گفته کارشناسان در پی کنار گذاشتن غیرمنتظره امیر مقرن که از سوی ملک عبدالله بن عبدالعزیز به ولیعهدی رسیده بود، تنش بین این دو امیر بالا گرفت.

انحصار قدرت در خاندان سعودی

در همین ارتباط به عقیده «استفان لاکورا» کارشناس امور نظامی در موسسه «سیانس پو» در پاریس «عده زیادی کنار گذاشتن امیر مقرن را به نوعی کودتا دانستند» که بر اساس آن برای گروهی از آل سعود زمینه انحصار قدرت را فراهم کرد به ویژه اینکه تا پیش از آن در عربستان هیچ ولیعهدی برکنار نشده بود، گرچه خاندان حاکم در سال 1964 ملک سعود را برکنار کردند.

قدرت طلبی محمد بن سلمان

یک دیپلمات غربی نیز اظهار داشت: وضعیت امیر مقرن بیانگر «آسیب پذیری جانشینی ولیعهدی» است و نشان می دهد محمد بن سلمان در تلاش برای تقویت قدرت خود است، زیرا در کنار وزارت دفاع، شورای امور اقتصادی و توسعه عربستان را در اختیار داشته و صاحب غول نفتی آرامکو است که بزرگترین صادر کننده نفت جهان به شمار می آید.

محمد بن سلمان به سرعت قدرت و نفوذ استثنایی را از آن خود کرد به گونه‌ای که با استفاده از قدرت به دست آمده توانست وضعیت دشمنان خود را متزلزل کند.

این دیپلمات غربی همچنین بر این باور است که جانشین ولیعهد باید موقعیت خود را به گونه ای تقویت کرده و تحکیم بخشد که در صورت فوت پدر به عنوان شخصی مطرح باشد که نتوان از او بی نیاز بود.

لاکروا نیز یادآور شد که محمد بن سلمان مانند یک ولیعهد تعیین و تثبیت شده رفتار می‌کند و همین وضعیت نیز بی شک تنش زا است.

در این میان کارشناسان دیپلماتیک بر این باورند که برکناری سعد الجبری وزیر کشور که به امیر محمد بن نایف نزدیک است، نشانه دیگری بر رقابت با محمد بن سلمان است.

اما خبرگزاری فرانسه در این باره اعلام کرد: با این وجود به نظر نمی رسد موقعیت و جایگاه وزیر کشور و ولیعهد در معرض خطر باشد.

محمد بن نایف مهره مورد قبول غرب است

به هر حال برکناری محمد بن نایف به حاکمان کنونی سعودی زیان وارد خواهد کرد؛ زیرا وی به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم مورد احترام و اعتماد غرب است.

یک دیپلمات دیگر غربی نیز در این باره گفت: امیر محمد بن نایف در بین مسئولان وزارت کشور محبوبیت داشته و بیشتر افراد خاندان حاکم از به سلطنت رسیدن او حمایت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه به موازات این وضعیت تعدادی از افراد خاندان آل سعود از رهبری امیر محمد بن سلمان در جنگ علیه یمن احساس نگرانی می‌کنند، افزود: عملیات نظامی در یمن موجب تحکیم جایگاه و موقعیت او شد.

برخی کارشناسان نیز پیش بینی کرده‌اند عربستان با ضعف و رکود اقتصادی شدیدی روبه رو شود.

5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =