واحدمرکزی خبر نوشت: وزیر خارجه انگلیس در گفتگو با الجزیره به نکاتی اذعان کرد که قدرت و نفوذ ایران، اشتباه غرب در عراق و مجبور بودن غربی ها به پذیرش بشار اسد، دستکم برای مدتی کوتاه در حکومت انتقالی سوریه بخشی از آن بود.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در گفتگوی اختصاصی با شبکه الجزیره درباره گفتگوها در خصوص سوریه گفت: اختلاف میان بیشتر کشورهای غربی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از یک سو و ایران و روسیه از سوی دیگر مساله کنار رفتن بشار اسد است. به اعتقاد من در هر روند انتقالی، اسد باید از قدرت کنار برود. روسیه و ایران دیدگاه دیگری دارند و معتقدند که اسد باید بتواند در انتخابات آینده شرکت داشته باشد. امیدواریم در گفتگوهای وین در روز جمعه این اختلاف را حل کنیم. اما آیا ایران در این رابطه از خود نرمی بیشتری نشان می دهد تا ما بتوانیم در گفتگوها پیشرفتی داشته باشیم؟
مجری برنامه با اشاره به تغییر موضع غربی ها گفت آیا ایران و روسیه شما را مجبور به تغییر سیاست خود کردند؟
هاموند پاسخ داد: موضع ما تغییری نداشته است. ما همچنان می گوییم که اسد نباید نقشی در آینده سوریه داشته باشد اما تعیین نکردیم که او باید در روز اول مرحله انتقالی کنار رود و یا در مراحل ثانوی. مهم آن است که اسد در یکی از مراحل روند انتقالی باید کنار رود. در آن دوران، قدرت او بسیار کم خواهد بود، مثلا نمی تواند بر دستگاه امنیتی تسلطی داشته باشد.
وی ادامه داد: باید با همه طرفهای موثر در بحران سوریه گفتگو کنیم اما ما خطوط قرمزی داریم. اگر ایرانی ها بر باقی ماندن بشار اسد در قدرت و شرکت او در انتخابات اصرار کنند ما آن را نخواهیم پذیرفت. واقعیت این است که ایران در سوریه نفوذ دارد. ایران عامل موثری است و باید برای کار با آن آماده باشیم. شاید با ایران به هیچ توافقی نرسیم اما باید تلاش کنیم.
هاموند در مورد ورود روسیه به جنگ سوریه گفت: دخالت روسیه بی شک اوضاع سوریه را پیچیده تر کرده است. روسیه این دخالت را مبارزه با داعش خوانده اما این فریبکاری است. هشتاد و پنج درصد از حملات هوایی روسیه ضد مواضعی بوده که به داعش وابستگی نداشته اند. علت دخالت روسها حمایت از بشار اسد بوده است. روسیه می گوید تنها راه مقابله با داعش تقویت نظام بشار اسد است. اما دخالت روسیه باعث کنار زده شدن معارضان میانه رو می شود که این مساله به نفع ما نیست.
وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: بشار اسد هیچ علاقه ای به مبارزه با داعش ندارد بلکه با داعش معاهداتی از جمله معاهدات تجاری هم داشته است. ما خواهان از بین رفتن زیرساختها در سوریه نیستیم زیرا همانطور که در عراق دیدیم این اقدام باعث بروز هرج و مرج در کشور می شود. نهادهای حکومتی در سوریه و همچنین ارتش و نهادهای اداری باید باقی بمانند و فقط اشخاصی که دستانشان به خون مردم آلوده است و در اطراف اسد بوده اند باید کنار روند. بقیه می توانند بمانند و حتی می توانند در انتخابات آینده نامزد شوند.
هاموند در مورد حمله به سوریه برای نابودی داعش گفت: ما جزئی از ائتلاف ضد داعش هستیم. فرانسوی ها هم مانند ما عمل می کنند و پروازهای شناسایی دارند. فرانسوی ها زمانی که اهدافی را در سوریه ضد امنیت ملی خود تشخیص دهند به آن حمله می کنند. انگلیس هم حملاتی در سوریه داشته که در آن اتباع خود را هدف قرار داده است زیرا این افراد تهدید جدی و مستقیم برای امنیت ملی انگلیس بودند. در ائتلاف ضد داعش کشورهای زیادی حضور دارند که هر یک وظیفه خاصی دارد. ما در عراق بسیار فعالانه عمل می کنیم و اگر تشخیص دهیم که چنین اقدامی در سوریه هم لازم است به پارلمان مراجعه می کنیم.
مجری الجزیره درباره موضع دوگانه آمریکا در خصوص سوریه از هاموند سوال کرد که وی پاسخ داد: من نمی توانم به جای آمریکایی ها اظهار نظر کنم. یکی از مشکلات کشورهایی مانند ما که دموکراتیک هستیم این است که نمی توانیم با سرعت روسیه وارد عمل شویم. روسیه کشوری دموکراتیک نیست. در این کشور پوتین همه تصمیمات را با سرعت اتخاذ می کند. ما در برابر سرعت ورود روسیه به جنگ سوریه متعجب شدیم. آمریکا این مساله را حل کرده و همه احتمالات و گزینه ها را بررسی می کند و در بخشهای مختلف دولت در مورد بهترین راه تعامل با احتمالات مورد تدقیق قرار می گیرند. به اعتقاد من نشست فردا در وین بسیار مهم است. آمریکایی هم مانند بقیه تمایل دارند که مشارکت بیشتری در حل بحران داشته باشند اما در ابتدا می خواهند میزان توافق با روسها و شاید ایرانی ها را بسنجند.
ما با معارضان میانه رو ارتباط و گفتگو داشته ایم و این هفته هم دیداری با آنها داریم. ما برای جلوگیری از خونریزی های شدید در سوریه مجبوریم روندی انتقالی را تعریف کنیم که در ابتدای آن بشار اسد در قدرت باشد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =