تسنیم نوشت: نایب رئیس مجلس گفت: عدم توجه به حقوق انسان‌ها به یک امر عادی و متعارف ایجاد شده است که زنندگی هم ندارد و یک امر عادی است.

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش حقوقدانان آزاده که صبح امروز در حسینیه سیدالشهداء تهران برگزارشد، گفت: یکی از مهم‌ترین مصادیق امروز جوامع بشری که مبدل به یک واقعیت، به خصوص در جوامع توسعه‌یافته گردیده، نظام حقوقی در جوامع بشری است.

وی با اشاره به اینکه نظام حقوقی در آموزه‌های دینی و قرآن کریم کاملا مورد عنایت قرار گرفته است، افزود: اگر بخواهیم ببینیم که یک نظام سیاسی از چه حدی برخوردار است، باید نظام حقوقی آن را نگاه کنیم؛ هر قدر مردم در آن جامعه با نظام حقوقی خود بیشتر آشنا باشند، سطح توسعه‌یافتگی آن جامعه را نشان می‌دهد.

نایب‌ رئیس مجلس با بیان اینکه در گذشته نظام‌های سیاسی چارچوب نظام حقوقی را تعریف می‌کردند، یادآور شد: هدف اینگونه نظام حقوقی چیزی جز تحکیم و انسجام سیاسی نبوده است. امروز هم در برخی از کشورها این معنا خیلی روشن است. مثلا در عربستان نظام حقوقی همان چیزی است که نظام سیاسی ارائه کرده است، حتی نام کشور را هم این نظام سیاسی تعریف می‌کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد تصریح کرد: سازمان ملل متحد یک نظام حقوقی برای امنیت جوامع بشری است، اما این نهاد، نشان‌دهنده قدرت نظام سیاسی جهان است و 5 کشور قدرتمند برای حفظ خود و خلع قدرت‌های رقیب و در راستای منافع‌شان از این ابزار استفاده می‌کنند؛ مثلا همین امروز یک کشور فقیر در محاصره همه گرگ‌ها قرار گرفته و از زمین و هوا بر آن آتش می‌ریزند ولی این نظام حقوقی، آن را تائید می‌کند و شورای امنیت مصوبه دارد که این کشور باید در محاصره باشد؛ این امر کاملا محصول نظام سیاسی حاکم بر جهان است و به همین دلیل هیچ کشوری نمی‌تواند به مردم آن کمک کند.

وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی این حقوق را دارد که نظام سیاسی براساس این اصول حقوقی سامان گیرد، افزود: نظام حقوقی، روح حیات جوامع بشری است. در دین اسلام و مکتب اهل بیت نظام حقوقی پیچیده و دقیق داریم، مثلا در مجموعه حقوق شیخ انصاری درباره موارد کسب‌ و کار بحث کرده است یا در حقوق جزایی ظرافتی وجود دارد که هیچ قانون قضائی این دقت‌ها را ندارد.

نایب رئیس مجلس با انتقاد از روش‌های حقوقی در کشور، تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم این جایگاه حقوقی را در کشور ارتقاء ببخشیم و باید قبول کنیم که در کشور ما نگاه به حقوق مردم و حراست از آن و احترام به آن در حوزه‌های مختلف در آن جایی که در حد انتظار است، نهادینه نشده و انصافا در برخی موارد به حقوق مردم توجه نداریم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: عدم توجه به حقوق انسان‌ها به یک امر عادی و متعارف ایجاد شده است که زنندگی هم ندارد و یک امر عادی است؛ در صورتی که در نظام اسلامی، حقوق مردم باید حرف اول را بزند. در خیلی از حوزه‌ها وقت مردم را تضییع می‌کنیم. این امر را در سیستم اداری انکار نمی‌کنیم. روزها یا ماه‌ها وقت صرف کار مردم می‌شود؛ این یعنی چه؟ یعنی اینکه به حقوق مردم توجه نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: این نشست از هر جهت که نگاه کنیم، نشست مبارکی است. حضور آزاده‌ها در سازمان‌های مختلف و استفاده از نقطه‌نظر آنها، سرمایه بسیار بزرگی است که شایسته است. باید از این سرمایه استفاده شود و قدم‌هایی برداشت؛ مثلا در جامعه، آزاده‌ها باید با حقوق خود آشنا شوند.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: شاید امروز در کشور ما بنگاه‌های اقتصادی مشاوره حقوقی ندارند، زیرا ما آن را جزء هزینه‌های زندگی نمی‌دانیم؛ اما احتمالا در دیگر کشورها اینگونه نباشد و تمام کارها یک مؤسسه و یا نهادی را آن فرد حقوقدان انجام می‌دهد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =