ایرنا نوشت: «دعوت از ایران برای حضور در نشست مربوط به گفت وگوهای صلح سوریه در وین نشان دهنده قدرت نفوذ این کشور و نقش محوری تهران در حل بحران های بین المللی است؛ نقشی که بسیاری از کشورهای غربی و منطقه ای تاکنون از پذیرش آن سرباز می زدند اما اکنون به آن پی برده اند.»

به گزارش ایرنا، این مطالب بخشی از نوشتار رسانه ها و سایت های خبری شرق آسیا بویژه چین است که طی دیروز و امروز (پنجشنبه) به طور گسترده حضور ایران در نشست روز جمعه در وین را مورد توجه قرار داده اند.

شین هوا، خبرگزاری رسمی چین در گزارشی نوشت: حضور ایران در نشست وین نشان دهنده این واقعیت است که قدرتهای غربی بالاخره به نفوذ و قدرت تهران در حل و فصل مناقشات و مسائل بین المللی پی برده اند.

این گزارش می افزاید: موافقت با حضور ایران در این نشست نشان می دهد که ایران با این شرایط بیش از پیش به یک بازیگر مهم منطقه ای تبدیل شد و بسیاری اکنون پی برده اند که تهران نقش بی بدیلی را در حل و فصل مسایل خاورمیانه از جمله رفع بحران سوریه بازی می کند و نمی توان این کشور را از صحنه های سیاسی و عرصه های گفت و گو دور نگاه داشت.
«آسیا تایمز» نیز در گزارشی اعلام کرد: آمریکا به خوبی می داند که ایران روابط بسیار نزدیکی با حکومت سوریه دارد و ایفا گر یک نقش فعال در این کشور است.

این رسانه افزود: اگر قرار است تحولی در سوریه صورت پذیرد و یا در آینده وضعیت به گونه ای دیگر تغییر کند، این مهم بدون حضور ایران میسر نخواهد بود.
شبکه خبری هنگ کنگی دعوت از ایران را شکست بزرگ دیگری برای رژیم صهیونیستی پس از توافق وین دانسته و آورده است: امروز تنها گروهی که بیرون خیمه ایستاده و به درون آن راهی ندارند گروه «تل آویو» است که فقط نظاره گر حضور فزاینده ایران در اجلاس های بین المللی هستند.
گزارش می افزاید: این شکست سیاسی بزرگ برای تل آویو می تواند باعث یک عقب گرد دیپلماتیک برای این رژیم شود که این روزها ناکامی های بیشتری را تجربه می کند.
آسیا تایمز ادامه می دهد: در این بین، چرخش موضع عربستان هم حیرت آور است و این مساله نشان می دهد که این کشور تا چه اندازه تحت فشار است و چقدر به نیاز حضور ایران در مذاکرات پی برده است.

این گزارش می افزاید: کشوری که خود به تدریج در باتلاق یمن فرو رفته است ظاهرا چاره دیگری به جز پذیرش این واقعیت نداشته است که ایران باید بخشی از مذاکرات باشد. از جمله اینکه آمریکا و البته روسیه با حضور ایران موافق هستند و در چنین شرایطی دیگر جای شک و شبهه و مانع تراشی برای ورود تهران به گفت و گوها باقی نمانده است.

رسانه های چین از جمله روزنامه های چاینا دیلی، گلوبال تایمز و تارنمای چاینا ارگ نیز با اختصاص مهمترین سرتیترهای خبری خود به این مساله، گزارش کرده اند که ایران برای اولین بار به عنوان یک بازیگر مهم از زمانی که جنگ در سوریه در چهار سال پیش آغاز شد در یک اجلاس مهم چند جانبه شرکت می کند و به همین دلیل نقشی بسیار پر رنگ در نشست وین خواهد داشت که از روز جمعه آغاز می شود.
چاینا دیلی می نویسد: دعوت از ایران به عنوان موضوعی مطرح شده که اهمیت بیش از پیش تهران را در حل بحران سوریه نشان می دهد و ثابت می کند که کشورهایی که تاکنون از قبول این واقعیت سر باز می زدند بدون انکار کردن بیشتر حاضر به قبول این امر شده اند.

گلوبال تایمز نیز نوشت: در واقع دو کشوری که تاکنون در این زمینه مانع تراشی های زیادی می کردند یعنی آمریکا و عربستان به این واقعیت تن داده اند که آنها چه بخواهند و چه نخواهند ایران بخش مهمی از راه حل بحران سوریه است و به نوعی از تعیین کنندگان اصلی مسائل مرتبط با خاورمیانه از جمله سوریه به حساب می آید.

نشست مذاکرات صلح سوریه روز جمعه (فردا) با حضور روسیه، آمریکا، ایران، عربستان سعودی، ترکیه ، امارات، قطر، اردن، آلمان، فرانسه، مصر و ایتالیا در وین برگزار می شود و شرکت کنندگان به منظور دستیابی به راه حلی به منظور پایان دادن به بحران سوریه، نشست های مختلفی خواهند داشت.

ریاست هیات ایران در این اجلاس بر عهده محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان است.
آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ترکیه، قطر و عربستان کشورهای عضو اردوگاه ضد سوری هستند که پنج سال پیش با هدف سرنگونی حکومت بشار اسد، برنامه جذب تروریست های افراطی از سراسر جهان، سازماندهی و تقویت گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش را آغاز و به کشور سوریه گسیل کردند که بر اساس گزارش ها شهروندانی از 83 کشور را در برمی گیرد که در صفوف تروریست ها در عراق و سوریه می جنگند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =