برجام از دلواپسان دل کند، دلواپسان از برجام دل نمی کنند/ پرونده

نقش قانونگذاری مجلس در بررسی برجام تمام شده اما دلواپسان پارلمان بدشان نمی‌آید که این ماجرا را ادامه بدهند.

مریم محمدپور: دلواپسان ریاست و اکثریت کمیسیون ویژه بررسی برجام را در دست داشتند و گمان می‌کردند که در تا انتها بر پاشنه‌ای می‌چرخد که آنها می‌خواهند. آنها با دعوت از سعید جلیلی جلسات محاکمه برجام را برگزار می‌کردند (اینجا) و با نشان دادن تصاویر جلساتشان در تلویزیون یک شوی تبلیغاتی به راه انداخته بودند. دوران آنها با پایان کار کمیسیون برجام به پایان رسید، اما دلواپسان همچنان تلاش می‌کنند این پرونده باز بماند. آنها تاکنون برای باز ماندن این پرونده از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند، حتی تهدید صالحی به اینکه در سیمان دفنش می‌کنند (اینجا) و یا اینکه نسبت دروغ به لاریجانی (اینجا) بدهند. تندروها کار را تا آنجا پیش بردند که گفته می‌شود در زمان حضور رئیس قوه مقننه در مراسم عزاداری سومین امام شیعیان  در بیت رهبری علیه او شعار سردادند. شعارهایی از قبیل «خواص بی‌بصیرت؛ مایه ننگ ملت»، «امان‌نامه برجام؛ تلاش بی‌سرانجام»، «مرگ بر منافق» و «هیهات منا الذله». البته آنچه به طور رسمی از حضور لاریجانی در بیت رهبری منتشر شد، تصاویری از گپ و گفت او با مقام معظم رهبری بود (اینجا).

تعدد پیشنهاد برای طرح برجام راهکار دیگر آنها برای جلوگیری از تصویب این طرح بود. 15 نماینده دلواپس که در طول سال پیشنهادی برای سایر طرح‌ها نداشتند، 130 پیشنهاد درباره طرح برجام مطرح کردند (اینجا). اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند. روز یکشنبه 19مهر ماه کلیات طرح «اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در مجلس تصویب شد (اینجا) و جزئیات این طرح در روز سه شنبه 21 مهر ماه به تصویب رسید (اینجا) و تنها یک روز بعد جلسه شورای نگهبان تشکیل شد و اعضای شورا به بحث درباره این مصوبه مجلس نشستند و در همان روز به این نتیجه رسیدند که مصوبه مجلس مغایرتی با قانون اساسی و شرع ندارد و به این ترتیب مصوبه برجام مجلس به قانون تبدیل شد(اینجا).

پس از رای‌گیری و تصویب جزئیات طرح "اقدامات متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام" در مجلس، نمایندگان دلواپس نتوانستند ناراحتی خود را از این موضوع پنهان کنند تا آنجا که علی اصغر زارعی از نمایندگان عضو جبهه پایداری از این بابت اشک ریخت (اینجا). او سپس از شدت ناراحتی دچاره عارضه ای شد و به بخش اورژانس مجلس منتقل شد (اینجا). پیش از او روح الله حسینیان که صالحی را تهدید به کشته شدن با سیمان کرده بود نیز در بیمارستان بستری شده بود (اینجا).

تصور می‌شد که پس از نامه مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهوری درباره چگونگی اجرای برجام، دلواپسان کمی از شدت حملات خود بکاهند اما آنها از هیچ فرصتی برای سنگ‌اندازی دریغ نکردند، حتی حضور جک استراو در ایران. او به عنوان یک گردشگر به کشور ما آمده و به چند شهر ایران سفر کرد اما در اصفهان برخورد مناسبی با او نشد. جمعی در برابر هتل او تجمع کردند و در کاغذهایی که در دست داشتند از استراو خواسته بودند به کشورش برگردد (اینجا). همین ماجرا را دو نماینده دستاویزی برای تذکر به وزیر امور خارجه کردند. حجت الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در تذکری به وزیر امور خارجه در صحن علنی گفت: برجام راه نفوذ را باز کرده است. همین برجام است که شرایط حضور جک استراو در اصفهان و شاهین شهر را فراهم کرده است. در حالی که این‌ها عناصر فتنه بزرگ‌تر در ایران هستند. از وقتی که سفارتخانه انگلیس یا در واقع لانه جاسوسی آنها در کشور باز شده، پای آنها به کشور باز شده است (اینجا) و همچنین زهره طبیب‌زاده نوری نماینده منتسب به جبهه پایداری در تذکری به ظریف، حضور آزادانه جک‌استراو، وزیر خارجه سابق انگلیس در شهرهای کشور را از علایم نفوذ در دوران پسابرجام عنوان کرد (اینجا).

در همین حال، سیدمحمودنبویان، نماینده منتسب به جبهه پایداری و عضوکمیسیون برجام نیز در جلسه روز دوشنبه همین هفته درحال جمع کردن امضا در صحن علنی مجلس دیده شد. او در توضیح به خبرنگاران گفت: در حال جمع کردن امضاء برای تهیه نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور بودم تا بر اساس فرامین رهبر انقلاب در نامه اخیر ایشان درباره برجام، دولت ملزم به بستن راه نفوذ دشمن باشد (اینجا).

این گونه رفتارها اما بی‌پاسخ نمانده است. به عنوان مثال در همین هفته رئیس قوه قضائیه، از عملکرد روحانی، ظریف و علی لاریجانی در قضیه برجام دفاع و تاکید کرده که اتهاماتی می‌زنند که مسئولان از آنها بری هستند (اینجا). علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران نیز در این باره می‌گوید: منتقدین باید مراقب شیوه اظهار نظر و بیان انتقاد خود باشند و انتقاداتشان به مقامات کشور نباید رنگ و بوی توهین به خود بگیرد. چراکه  آن‌ها زحمت کشیده و تلاش کرده‌اند بنابراین جواب کسی که تلاش کرده است، توهین نیست و اگر از مسئولان امر تشکر نمی‌کنیم، حداقل به آن‌ها توهین نکنیم (اینجا). بهروز نعمتی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس اما دلیل این بدخلاقی‌ها را تلاش برای ماندن در قدرت می‌داند. او می‌گوید: آن‌ها با جمع کردن افراد در ورودی‌های مجلس و توهین به بعضی از نمایندگان، یادگار امام، رئیس جمهور و رئیس مجلس، با این مسائل بیشتر دنبال این هستند که با اقتدار کاذبی که فکر می‌کنند، دارند، خود را در عرصه قدرت نگه دارند. بیشتر اهداف آن ها انتخاباتی است (اینجا).

این داستان بی‌شک بدون پشت پرده نیست. برای روشن شدن پشت پرده‌ها برای نمایندگان، چند روز پیش علی لاریجانی و چند نماینده مجلس گرد هم نشسته‌اند و رئیس مجلس از پشت پرده برجام گفته است. عباسعلی منصوری آرانی، نماینده مردم کاشان در خانه ملت در توضیح این جلسه گفته است که اگر آقای لاریجانی روزی، پشت‌پرده‌های برجام را بیان کند تمام کسانی که الان به ایشان تهمت می‌زنند و علیه وی جوسازی می‌کنند، انگشت نمای مردم خواهند شد و هیچ پاسخی نخواهند داشت. منصوری آرانی تاکید کرد: در جلسه بیشتر ما به این نقطه رسیدیم که صبوری آقای لاریجانی در عدم بیان این مطالب مثال زدنی است و پشت پرده‌های برجام حاصل یک نبرد فوق العاده سنگین بوده است که روزی ابعاد آن روشن می‌شود. اما برای تمام کسانی که در جلسه حضور داشتند، ابعاد بیشتری از این قضیه روشن شد (اینجا).

تاریخ ابعاد پنهان این ماجرا را روشن می‌کند اما مخالفت دلواپسان با برجام تا چه زماني ادامه پيدا خواهد کرد؟ صادق زیباکلام، استاد علوم سياسي در پاسخ به این سوال می‌گوید: اين حمله‌ها و تندروي‌ها از سوي جبهه پايداري و دلواپسان تا زماني که يک مشاجره جديد و يک بهانه جديد براي آمريکا ستيزي پيش نيايد، ادامه خواهد داشت و آن ها بر طبل مخالفت خود خواهند کوبيد (اینجا).

17213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جانباز محمد دامن باغ. IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    1 26
    اینکه از کلمه دلواپسان استفاد شود واژه درستی نیست هیچ کس فکر نمیکنم با شکوفایی کشور ورونق اقتصادی مخالف باشد یقینااین بحث ها به خیروصلاح کشور ومردم. وعزت ملیست. این بحث ها باید باشد تا دشمن خیال نکند. ما منتظر یک اشاره بودیم. همانطور که دیدید طرف مقابل هم همین بحث ها راداشت وهنوز هم میگویند ایران کشور قابل اعتمادی نیست. چون میدانند ایرانی عزت. وشرف.وارمانهای والای خود را به مفت نمیفروشد.
  • بی نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    21 0
    برجام برا دلواپسان شکست سیاسی محسوب میشه اگر ازش انتقاد نکنند باید به خیلی سوالات جواب دهند.
  • بی نام US ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    21 0
    چون نون تو دلواپس بودنه
  • محسن GB ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    از آنجائیکه دلواپسان و تندروها طرح و برنامه منطقی و معقولی جهت مقابله با نفوذ بقول خودشان دشمن ندارند، ترجیح می دهند دور ایران دیوار آهنی بکشند. در صورتیکه اگر در داخل قوی باشیم، اصلا ضرورتی ندارد که از حضور جک استراو در ایران اینقدر واهمه داشته باشیم.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    شما کی میخواید از دلواپسا دل بکنید ؟؟ هر انتقادی رو با چوب دلواپس جواب میدید اگر منطق و حرف دارید پاسخگوباشید و جواب دلواپسو غیره را بدهید دلواپسی دلواپسان برای شما نان بیشتری دارد خودتان را به ان راه نزنید.