تسنیم نوشت:محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و رضا سراج کارشناس مسائل استراتژیک با موضوع از تسخیر و تا نفوذ (بررسی تلاش آمریکا برای نفوذ در شرایط پسابرجام) با یکدیگر مناظره کردند.

موضوع چگونگی قائم مقام رهبری شدن آیت الله منتظری در این مناظره مورد مناقشه قرار گرفته است.
در این مناظره، سراج با تقسیم‌بندی جریان‌های نفوذی دهه اول انقلاب گفت: لیبرال‌ها و ملی‌گراها، جریان‌های التقاطی مانند منافقین، جریان الحادی مانند حزب توده و مارکسیست‌ها، جریان‌های متحجر از جمله انجمن حجتیه و باند تبهکار مهدی هاشمی معدوم که در اطراف آقای منتظری حضور داشتند، از خطوط نفوذ دهه اول انقلاب بودند.
سراج افزود: دو اتفاق یعنی پناه دادن آمریکا به شاه و دیدار بازرگان و یزدی با برژینسکی خطر نفوذ را برجسته کرد و امام خمینی(ره) در 12 آبان خواستار اعتراض شدید نسبت به آمریکا و مبارزه علیه آن شد و دانشجویان نیز با موقعیت‌شناسی لانه جاسوسی را اشغال کردند.
این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب لیبرال‌ها تلاش کردند که جمهوری اسلامی شکل نگیرد، گفت: آنها دنبال جمهوری دموکراتیک اسلامی بودند و سعی می‌کردند تا قانون اساسی با موضوعیت نظام دینی در کشور نوشته نشود و به دنبال انحلال مجلس خبرگان قانون اساسی و ایجاد مجلس موسسان بودند؛ بنابراین تاثیر جریان نفوذ را در اراده و امنیت ملی مشاهده می‌کنیم. بعدها جریان منافقین که فرزندان فکری بازرگان و جریان فکری نهضت آزادی بودند، به وجود آمدند.
سراج با اشاره به جریان نفوذی باند تبهکار مهدی هاشمی معدوم یادآور شد: زمانی که مقام معظم رهبری از جریان نفوذ صحبت می‌فرمایند ما باید پیشینه و سابقه نفوذ را بازروایی کنیم. باند مهدی باندی بود که با هدف کسب قدرت دور آیت‌الله منتظری جمع شدند و صفت ساده‌لوحی و لجاجت وی سوءاستفاده کرده و برنامه سنگینی را برای تخریب امام(ره) و شخصیت‌های انقلابی داشتند و بعد از امام داعیه رهبر کردن آیت‌الله منتظری را داشتند.
وی ادامه داد: باند مهدی هاشمی معدوم تلاش می‌کرد که با لیبرال‌ها و برخی گروهک‌ها به آیت‌الله منتظری شخصیت فراجناحی دهند و او را دچار دگردیسی ذهنی و بعد در موضع انتقاد و انفصال از امام راحل(ره) کردند.
سراج گفت: امام راحل از طریق آیت‌الله گیلانی به یکی از خواصی که به ایشان نزدیک بود پیام داد که می‌خواهم شما را ببینم ولی او تا قبل از رای‌گیری در مجلس خبرگان خدمت امام(ره) نرفت و نتیجه آن شد که آیت‌الله منتظری به عنوان قائم مقام رهبری انتخاب شدند و بعد شاهد تخریب امام از سوی کسی بودیم که به تعبیر امام ثمره انقلاب بود. اگر خواص آن روز در مقابل نص امام راحل از خود اجتهاد نمی‌کردند و در اطاعت از ایشان درنگ نمی‌ورزیدند، امام مجبور نمی‌شدند که با چشمی گریان و قلبی شکسته قائم مقام خود را عزل کنند.
وی بابیان اینکه برای من سوال است که چرا امام و اندیشه ایشان تحریف می‌شود و مدعیان خط امام عکس‌العمل نشان نمی‌دهند، گفت: برخی می‌گویند که امام متمایل به روابط با آمریکا شده بود؛ وقتی ما سند حاج احمدآقا را تخطئه می‌کنیم معلوم است که به سمت تحریف امام می‌رویم.

عطریانفر نیز در بخشی از سخنان خود با اشاره به اظهارات سراج در خصوص مسائل رخ داده در حوادثی مانند داستان مهدی هاشمی، جریان نفاق و قائم مقامی آیت الله منتظری گفت: چرا اینقدر برای کشور و نظام دشمن تراشی می‌کنید.نظام جمهوری اسلامی ایران آنقدر مقتدر است که فقط یک دشمن دارد و آن آمریکاست که قصد نفوذ و تصرف در منافع ملی ایران دارد. اینکه شما انجمن حجتیه، جریان مهدی هاشمی و حتی جریان نفاق را آنچنان بلد و بزرگ می‌کنید به نظر بنده منطبق بر واقعیات نیست.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به زمینه‌های سوءاستفاده دشمن برای نفوذ در کشور ادامه داد: دشمنان از نارضایتی‌ها، اختلاف‌ها، مناقشه‌ها، دسته‌بندی‌ها و گروه‌های مختلف و دسته‌بندی‌های موجود در کشوری برای نفوذ استفاده می‌کنند و با تحریک لایه‌های مخالف و بزرگ کردن آن، آنها را در مقابل یک قدرت مشروع و نظام مشروع قرار می‌دهند.
عطریان‌فر تصریح کرد: بنده موافقم که بگوییم جریانی با عنوان نفاق و منافقین به سرپرستی رجوی بازیچه دست آمریکا قرار گرفت و جریان مهدی هاشمی می‌تواند بستری برای نفوذ دشمن در ایران شود.
عطریان‌فر با اشاره به اینکه بنده به برخی از فرازهای تاریخی مطرح شده در سخنان آقای سراج نه تنها باور ندارم بلکه آن را مخدوش می‌دانم. در مسئله قائم مقامی آقای منتظری روایتی که آقای سراج مطرح کردند مخدوش است. بنده به اعتبار سن بیشتر و تجربیات و مطالعاتی که در گذشته داشتم مطلعم این مسئله به این شکل نبوده است.
وی تأکید کرد: ما باید واقعیت‌ها را در کنار هم قرار دهیم و آنها را در کنار هم ببینیم. زمانی بعد از حوادث 88 بنده در مشهد با یک سری جوان برخورد کردم که عنوان می‌کردند مهندس موسوی از ابتدای تاریخ عامل سی آی ای بوده است که من به آنها گفتم این حرف‌ها چیست واقعیت‌ها را خارج از چارچوب و عقلیات نبینید. شما می‌توانید بگویید مهندس موسوی در مقطعی در بطن انقلاب بوده است و در آن رشد کرد و بالنده شد اما در مقطعی دچار تزلزل و ناهنجاری شدو با مجموعه جریان‌های عمومی نظام همراه نشد. لذا باید مسئله مورد اشکال را مورد نقد قرار داد.
عطریان‌فر با اشاره به مسئله قائم مقامی منتظری نیز بیان کرد: فردی که از قائم مقامی حضرت آیت الله منتظری به جد دفاع می‌کرد شخص مقام معظم رهبری است، حضرت آیت الله خامنه‌ای در مجلس خبرگان رهبری در زمان خود از موقعیت ایشان دفاع می‌کرد و حتی اعلام می‌کرد آقای منتظری تمایل و میلی برای این جایگاه ندارد.
وی گفت: مسئله‌ای که آقای سراج در خصوص آقای منتظری و محمدی گیلانی مطرح کردند اصلاً به اینگونه نیست. البته ارادت بنده به آقای سیداحمدخمینی قطعاً بیشتر از خیلی‌هاست. اما اینکه ایشان بعد از مسائلی رنج نامه‌ای را می‌نویسند و حرف‌هایی را برپایه دریافت‌های خود اعلام می‌کنند دلیل بر واقعیت‌هایی که در ذهن امام بوده است، نیست ولو اینکه فرزند امام است و نور چشم امام راحل بوده است.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ضمن تشریح این مسئله از دیدگاه خود گفت: موضوع این است که در آن دوران بعد از نام امام خمینی(ره) نام آقای منتظری به عنوان ابزار دست و نیروی نظام مطرح می‌شد و در بین مردم تبلیغ و ترویج می‌شد، اما ایشان هوای نفسی برای رهبری نداشت. اطرافیانی می‌خواستند از این جایگاه سوءاستفاده کنند و به عبارتی برای خود نمدی درست کنند.
عطریان‌فر ادامه داد: حضرت امام به دلیل شناختی که از آقای منتظری داشت وی را مناسب برای این موقعیت تشخیص نمی‌داد. این موضوع در دستور کار مجلس خبرگان رهبری قرار می‌گیرد و در اولین جلسه خود این موضوع را مطرح می‌کند. البته در آن دوران برخی می‌گفتند مجلس خبرگان معنا ندارد و تضعیف امام و رهبری است، اما امام (ره) گفت نه تنها تضعیف رهبری نیست بلکه جایگاهی برای تقویت رهبری است و باید برای آینده نظام اسلامی بیاندیشد.
وی افزود: در اولین اجلاس خبرگان بحث قائم مقامی آیت الله منتظری مطرح می‌شود اما برخی براساس آنچه که شنیده بودند اعلام کردند احتمالاً امام نظریاتی درباره ایشان دارند و باید این مسئله را با امام راحل مطرح کنیم. لذا آیت الله محمدی گیلانی، محمد یزدی و فکر می‌کنم مرحوم آقای طاهری خرم آبادی به نمایندگی از مجلس خبرگان در خدمت امام در جماران طرح موضوع می‌کنند که امام به آنها می‌فرماید بله. آقای منتظری تمایلی به این جایگاه ندارند و ایشان از نظر بنده برای این مسئولیت مناسب نیست. بجاست که این مقوله را از دستور کار خود خارج کنیم بدون اینکه معطوف به نظر من شود.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: در حالیکه این بزرگواران محضر امام را ترک می‌کنند بحث در مجلس خبرگان ادامه پیدا می‌کند و موضوع مذاکرات مجلس از رادیو توسط امام دنبال می شود تا اینکه در مذاکرات مجلس خبرگان نام آیت الله منتظری به عنوان قائم مقام رهبری مطرح می‌شود و امام از باب دفع ضرر مقدر افرادی که ساعتی پیش در محضر او حاضر بودند دوباره احضار می‌کند و به آنها اعلام می‌کند نظر من همانی بود که اعلام کردم، اماچون موضوع ایشان به عنوان قائم مقامی مطرح شد مصلحت نیست که دیگر چیزی نقل شود.
عطریان‌فر عنوان کرد: اگر قرار باشد همه مسائل را به این شکل که آقای سراج مطرح کردند، مطرح کنیم باید بگوییم مجلس خبرگان رهبری هم جایگاهی برای نفوذ بوده است. درحالیکه اینگونه نیست.
وی در ادامه سخنان قبلی خود گفت: رویکرد امام از این تاریخ نسبت به آقای منتظری متفاوت می‌شود و در تلاش است وی را برای رهبری اینده نظام تقویت کند اما تلاش‌های امام تا زمان عزل ایشان به نتیجه مثبتی نرسید و شرایط تغییر کرد.
1727213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    1 0
    بنام خدا در این مورد بخوصص حق با آقای عطریانفر است.
  • دلسوز A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    2 1
    مرحوم حضرت آیت الله العظمی منتظری یک مرجع اعلم شیعه بود که برای انقلاب زندان وشکنجه دید الآن هم میگویند مزارشریف اودر رواق حضرت معصومه {س} است ولی شمادرتیترخبرخود نام ایشان را بی ادبانه بردید چرا؟